Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele

Přednáška č. 1: Diagnostika výsledků žáků

V úvodní přednášce navazujeme na znalosti, dovednosti a zkušenosti s diagnostickou činností z bakalářského studia. Otevíráme téma diagnostikování a hodnocení výsledků vzdělávání žáků a procesu učení. V přednášce navazující představujeme šest přístupů k hodnocení výsledků žáků, dotýkáme se diagnostikování klíčových kompetencí a dynamického hodnocení. Přednášky jsou provázány se semináři, na nichž se budete šesti přístupy zabývat podrobněji.  Je důležité se s přednáškou seznámit před seminářem. Obsahové zaměření přednášek a seminářů vyžaduje od vás syntézu dosavadních znalostí, dovedností, zkušeností z předchozí fáze studia, zejména ze školní pedagogiky (hodnocení žáků), pedagogické psychologie, oborových didaktik, pedagogické komunikace a dalších, přemýšlení v souvislostech. 

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vám mohou pomoci přemýšlet o smyslu a potřebě diagnostické činnosti a o požadavcích na profesní kompetence učitelů ve výuce.


Ministr školství Robert Plaga schválil znění kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude ČŠI hodnotit školy ve školním roce 2021/22. 

Kritéria jsou formulována pro potřeby vnějšího hodnocení instituce a vytvářejí logický rámec, který umožňuje hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a školských služeb na úrovni školyvzdělávacího programu vedení pedagogického procesu. V rámci evaluační činnosti má ČŠI k dispozici  rámec, který umožňuje sledovat dosahování cílů vzdělávání podle školních či akreditovaných vzdělávacích programů a vyhodnotit pokrok škol v čase. 

Školy a učitelé však tato kritéria hodnocení využít formativním způsobem, za účelem svého rozvoje. Ve vztahu k pedagogickému diagnostikování výsledků žáků jsou pro učitele významná kritéria v kapitole 4 (Výuka), 5 (Vzdělávací výsledky žáků) a 6 (Podpora žáků při vzdělávání). Prostudování požadavků na kvalitní výuku vám může pomoci porozumět smyslu pedagogického diagnostikování, činnosti, bez níž se ve výuce neobejdete. Jako příklad uvádíme jedno z dílčích kritérií v kapitole výuka (4.3). 
Doporučujeme věnovat pozornost těmto požadavkům a dávat si je do souvislostí s požadavky Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství na naší fakultě.


V krátkém videu se dozvíte, jak růstové nastavení mysli žáků  souvisí s jejich výsledky v oblasti čtenářské gramotnosti. Příspěvek by Vás mohl vést k autodiagnostice v roli učitele na praxi, k položení si otázky Jak já jako budoucí učitel podporuji prorůstové nastavení mysli u žáků, nebo naopak jak podporuji (třeba implicitně) fixní nastavení mysli.