Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Organizační pokyny. Úvod.
Podmínky ukončení:
- Účast na přednáškách: Absence je nutno doložit omluvenkou v ISu (přes studijní oddělení).
- Dva průběžné testy: V každém z testů je nutné získat alespoň 60 % bodů. Jeden z testů bude možné opakovat ve vypsaném zkušebním termínu ve zkouškovém období.
- Odevzdání eseje. Podmínky k vypracování a hodnocení esejí viz níže.
- Plnění úkolů zadávaných jednotlivými vyučujícími.
Zadání eseje:
Esej je zadán prostřednictvím níže uvedených kritérií. Všechna tato kritéria jsou podmínkami nutnými. To znamená, že pokud nebude splněno jedno kritérium, celkově esej nesplní podmínky zadání, a tedy bude hodnocena počtem bodů nula. A to i kdyby ostatní kritéria byla splněna. Proto prosím pozorně čtěte následující pokyny. (Není snadné napsat takový text, ale hodně se u toho naučíte.)
Kritéria jsou následující, uvádíme je v pořadí, jak je ideální postupovat:
- Vyberete si jedno prozaické beletristické dílo o rozsahu minimálně 100 stran.
- K tomuto dílu si vybere tři odborné studie. Pozor, ne recenze, ne kritiky, ale studie (zjistěte si, prosím, co je studie, pokud jste na pochybách). Tyto studie musí pojednávat o vámi vybraném díle. (Takže prosím nepojednávejte o knize My děti ze stanice zoo prizmatem teorie výkladu snů.) Studie jsou většinou delší stati pojednávající o různých aspektech textu. Někdy se jedná o celé knihy, takže se nelekejte, pokud byste si měli přečíst celou knihu o jiné knize. (Ne ke všem prozaickým beletristickým dílům existují odborné studie. Volte tedy s přihlédnutím k tomuto faktu.)
- Esej bude mít dvě části - část I. a část II. A římskými číslicemi budou tyto části i označené. (Ano, i toto je kritérium.) Tyto části můžete, ale nemusíte pojmenovat.
- První část pojedná o DVOU ze tří vámi vybraných odborných knih/studií. Všimnete si, jak přistupují k dílu, popíšete jeden i druhý přístup a tento přístup srovnáte.
- Druhá část eseje si na začátku zvolí téma/motiv/aspekt vámi vybrané prozaické beletristické knihy (co je to motiv viz slovník). O tomto tématu pojedná a své pojednání opře o všechny tři (z toho dvě podrobně rozebrané) knihy/studie. Každou ze tří studií budete minimálně dvakrát citovat.
- Budete citovat podle jedné (!) z platných (!) citačních norem.
- Na konci uvedete kompletní seznam použité literatury ve správné formě (viz citační normy).
- Celému eseji dáte jméno.
- V textu nebudou více než tři pravopisné nebo jazykové chyby.
- Váš text bude zarovnán do bloku, velikost písma 12, písmo Times New Roman, řádkování 1.
- Rozsah 6 500–12 000 znaků.
Při nesplnění jednoho z jedenácti kritérií bude esej hodnocena jako nevyhovující, tedy 0 bodů.
Při splnění těchto kritérií získáváte 50 bodů z možných 100. 70 bodů potřebujete k tomu, abyste uspěli. Tedy dalších 50, respektive minimálně 30 bodů bude spočívat ve stylu, schopnosti rozumně text vystavět argumenty, typografické úpravě atd. Jinými slovy, jedenáct popsaných kritérií je pouhé řemeslo, které by nemělo být těžké si pohlídat. Po odevzdání eseje vám hodnotitel poskytne kritickou reflexi, na jejímž základě bude možné esej přepracovat. Eseje má na starost Mgr. Ošmera, obracejte se tedy s případnými dotazy na něj.
Odevzdání proběhne ve dvou fázích:
- Téma eseje (vybrané beletristické dílo + 3 studie) zašlete mailem do 30. března 2015 na mailovou adresu Mgr. Ošmery. Stačí v podobě, jakou má níže uvedený příklad.
- Samotnou vypracovanou esej odevzdejte do příslušné složky v ISu do 15. května 2015 včetně.
Příklad vhodně zvoleného tématu:
Název: Absurdita v románu Žert Milana Kundery
Beletristické dílo: Žert, Milan Kundera
Odborné studie:
- M. Mravcová: Kunderov Žert, SP 1990, č. 6
- S. Richterová: Tři romány M. K., in Slova a ticho, Praha 1991
- V. Černý: Dva romány téměř veliké, in Tvorba a osobnost I
- A. Kopřiva: O Kunderově Ironii a Žertu, ČLit 1992, č. 6
- M. Suchomel: Čas románu, in Literatura z času krize, Brno 1992
Tento příklad ve svých pracích nepoužívejte!
1. Antická estetika: Platon
Přednášející:
Mgr. Ondřej Krajtl
Povinná četba:
- Platon: Hippias Větší; Symposion; Ion; mýtus o jeskyni
Zadání úkolu:
Stručně odpovězte (jedna až tři věty) na níže uvedené otázky k jednotlivým dialogům, odpovědi sepište do samostatných souborů a vložte do ISu nejpozději do pondělí 2. března včetně. Nezapomeňte uvést své jméno do souboru či jeho názvu.
Otázky k dialogu Hippiás Větší:
- Kdo byl Hippiás Větší? Jak se s ním Sókrates seznámil?
- Čím se Hippiás chvástá?
- Jak se v dialogu dostali k otázce krásy?
- Jaká je Sókratova metoda v dialogu? Z jakých pozic vychází?
- Které Hippiovy pokusy o definici krásy Sókrates vyvrací?
- Co vlastně ve vztahu ke kráse Platón v dialogu zkoumá?
- Kde se nachází krása sama o sobě, její podstata?
- Jak se duše seznámila s idejemi?
- Co hledá Sókrates? Jaký druh krásy?
- V čem nakonec podle Hippia tkví ta pravá krása?
Otázky k dialogu Ión:
- Kdo je to rapsód?
- Co je podle Sókrata předmětem zájmu - činnosti rapsóda?
- Jaká je podle dialogu podstata básnictví?
- Na jakém podobenství tuto podstatu Sókrates vysvětluje?
- Jsou vlastní schopnosti dostačující pro vytvoření výjimečného díla?
Otázky k dialogu Symposion:
- Co je to Symposion? Jak lze přeložit toto slovo?
- V jakém významu je symposion použit v tomto dialogu?
- Kde se odehrává děj dialogu? Za jakých okolností?
- Kdo všechno se vystřídal v dialogu? Uveďte jména a profese, pokud jsou uvedena.
- Jak celá kniha - i samotný dialog zúčastněných - končí?
- Jaké další informace kromě filozofie můžeme z dialogu načerpat?
- Kolik Erótů je podle Pausania?
- Oč podle Eryximacha usiluje nebeský Erós?
- Kolik podle Aristofana existuje pohlavi? Jaká to jsou a odkud pocházejí?
- Proč je pro Agáthona Éros nejblaženějším bohem?
- Rozlišuje Sókratés ostře mezi dobrem a zlem? Proč?
- Koho chválí Alkibiadés? Je tento chvalozpěv myšlen upřímně? Proč?
2. heslo ESTETIKA
Přednášející:
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Příprava:
Pečlivě si připravte četbu a překlad celého hesla ESTETIKA z anglické encyklopedie Britannica, jehož autorem je Roger Scruton (k nalezení zde).
Heslo je napsané jasnou a skladebně jednoduchou angličtinou (samozřejmě mnohá slovíčka si budete muset dohledat). Cílem bude:
1) čtení textu s plynulým překladem termínů (kde budete mít pochybnosti o správnosti českého ekvivalentu, zkuste i několik řešení, na semináři je společně opravíme);
2) klíčová slova (termíny) se naučte bezpečně nazpaměť (25 základních).
Úroveň Vaší přípravy bude hodnocena.
3. Aristotelés: Poetika
Přednášející:
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Organizační poznámka:
Je možné, že prof. Osolsobě bude pokračovat v rozboru Scrutonova hesla. V tom případě oba níže uvedené texty přečtete v rámci samostudia.
Povinná četba:
- Aristotelés: Poetika
- Richard Janko: From Catharsis to the Aristotelian Mean
4. Estetika v osvícenství
Přednášející
Mgr. Barbora Kundračíková
Povinná četba:
- David Hume: O měřítku vkusu
Průběžný test I.
5. Německá estetika
Přednášející
Mgr. Barbora Kundračíková
Povinná četba:
- Immanuel Kant. Kritika soudnosti (Analytika vznešena)
6. Česká estetika I.
Povinná četba:
T. G. Masaryk: O studiu děl básnických
Osnova:
- počátky estetiky, zvl. české
- co je česká estetika
- Katedra estetiky v Praze
- osobnosti počátků (české) estetiky - Baumgarten, estetika shora, zdola, Palacký, univerzita, počátky české estetiky
- Tyrš, Durdík, Zich, Mukařovský
- TGM a text
7. Česká estetika II.
Povinná četba:
- F. X. Šalda: Kritika pathosem a inspirací
- O. Hostinský: Úvod do estetiky
Osnova:
- Hostinský (a Herbart - jen základ vlivu) a text
- Šalda (Nietzsche - jen základ vlivu) a text
8. Strukturalismus a formalismus
Povinná četba:
- Jan Mukařovský: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty
9. Středověká estetika
Přednášející:
Mgr. Lenka Svobodová, Ph.D.
Povinná četba:
- Erwin Panofský: Suger, opat ze Saint-Denis
- Dopis Bernarda z Clairvaux Sugerovi, opatu v Sain-Denis
Doporučená četba:
- Suger: Spisy o Saint-Denis
Osnova:
- spor opata Sugera se sv. Bernardem z Clairvaux
- estetika Tomáše Akvinského