Podpora k seminářům PS_BA031 Základy klinické psychologie
Mgr. et Mgr. Alena Jůzová, Ph.D.
Podpora k seminářům PS_BA031 Základy klinické psychologie
Info
Období
jaro 2018
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2018 do 20. 5. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 3. 2018 do 25. 3. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 26. 3. 2018 do 8. 4. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2018 do 22. 4. 2018.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 4. 2018 do 6. 5. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 5. 2018 do 20. 5. 2018.

Podmínky k účasti na seminářích Klinické psychologie I

Témata a termíny seminářů

  • 12.3. a 19.3.  Úvodní seminář Monika Víchová
  • 26.3. a 2.4.    Samostudium - poster
  • 9. 4. a 16.4.   Poruchy osobnosti Eva Vášová
  • 23.4. a 30.4.  Drogové závislosti Alena Pučelíková
  • 7.5. a 14.5.    Psychofarmakoterapie Lucie Slivečková

Pro úspěšné absolvování tohoto předmětu je nutné plnit zadané úkoly, tato povinnost je pro všechny seminární skupiny (tj. pro prezenční studenty i pro studenty na Erasmu). Dále viz níže.

Základní pravidla k seminářům Klinické psychologie I

·       Absence na semináři je povolená jedna za semestr bez potřeby omluvenky. U dalších případných absencí je pro omluvu nutné doložit platnou omluvenku oficiálně přes studijní oddělení. (Platí pro sem.sk. 1-4)

·       Přijít na jinou seminární skupinu, než jste zapsáni, je možné jen 1x a to po předchozí domluvě emailem. (Platí pro sem.sk.1-4)

Další podmínky platí pro všechny seminární skupiny (1-5):

·       Na každý z pěti seminářů bude zadán úkol, který je nutný splnit. Úkoly je nutné splnit všechny.

·       Úkoly se budou odevzdávat do IS odevzdávárny. (Neposílat emailem!)

·       Za jarní semestr je možné získat 50 bodů za vypracované úkoly. A 50 bodů ze závěrečného testu na konci semestru. K ústní zkoušce můžete jít jen v případě, že máte splněné veškeré požadavky seminářů, odevzdané všechny úkoly a celkově (úkoly + test) získáte minimálně 75 bodů

·       Je možné jeden úkol za semestr odevzdat po termínu, za následujících podmínek. Pokud úkol odevzdáte po určeném termínu, bude vám stržena 1/3 bodů z maximálního možného počtu bodů za úkol. Úkol musíte odevzdat do 20.5.2018. Pokud  úkol odevzdáte po skončení regulérního semestru (po datu 20.5.2018), nebude vám práce přijata a tím pádem nebudete moct jít k závěrečné zkoušce.

·       Závěrečný test bude složen z otázek na témata probíraná na seminářích. 

·       Na základě porady s doc.Vašinou je domluveno, že pokud budete potřebovat řešit něco ohledně semináře, obracejte se na nás (vždy na konkrétní vyučující ze semináře, jehož náplň či požadavky chcete řešit). Průběh seminářů, pravidla, úkoly a závěrečný test jsou v naší kompetenci. V případě potřeby konzultovat semináře i s docentem Vašinou, pan docent vyžaduje naši přítomnost na schůzce, je třeba si ji tedy předem domluvit. 

·       Úkoly na jednotlivé semináře Vám budou průběžně sděleny vždy s patřičnou časovou rezervou. Aktuální informace a zadání najdete vždy najdete v interaktivní osnově u příslušného semináře.

·       V interaktivní osnově najdete spíše rozšiřující materiály a zajímavosti. Předpokládá se znalost základní literatury, doporučené zdroje budou uvedeny zde nebo budou sděleny na přednáškách a seminářích.

Pokyny pro psaní seminárních prací do klinické psychologie

  • 1. Nutné dodržení zadaného rozsahu (1800 znaků = 1 normostrana), tématu a termínu.
  • 2. Formální úprava práce : • Úvodní strana s identifikačními údaji (nepočítá se do zadaného rozsahu) • Členění textu do logických celků (odstavců, kapitol…) • Používání odborné literatury a důsledné dodržování citační normy APA. Je nepřípustné uvádět v seznamu literatury v textu necitovanou práci! Seznam literatury se do zadaného rozsahu práce nepočítá!
  • 3. Samotné zpracování tématu

Úvodní seminář

Témata úvodního semináře:

1. Předmět klinické psychologie
2. Hranice mezi normou a patologií. Vymezení normality (statistická, funkční, normativní, arbitrární, sociokulturní)
3. Vzdělávání a náplň práce klinického psychologa
4. Význam vybraných pojmů klinické psychologie (kompliance, prevalence, incidence, kongruence, reaktance, placebo, nocebo, iatropatogenie, hospitalismus, euthanasie, autenticita, beneficience, nonmaleficience, etipatogeneze, eustres, distres, komorbidita, indikace, syndrom, diateze, agravace, koluze)


 
Úkol na první seminář pro seminární skupiny 01, 02 a 04
Naučte se význam pojmů, které jsou ve studijních materiálech. Na prvním semináři budete psát krátký test, který ověří vaše znalosti týkající se
uvedených pojmů. Test bude sestávat jednak z uzavřených otázek s nucenou volbou, jednak z otázek vyžadujících doplnění (vypsání) správné odpovědi. Celkový možný počet získaných bodů z testu je 10.

Úkol na první seminář pro seminární skupinu 05
Naučte se význam pojmů, které jsou ve studijních materiálech. Ve studijních materiálech pak vyplňte Odpovědník "Vybrané pojmy z klinické psychologie",
a to v termínu od 12. 3. 2018 12:00 do 31. 3. 2018 00:00. Na vyplnění odpovědníku budete mít 3 minuty.​ Celkový možný počet získaných bodů z testu je 10. U všech otázek vždy právě 1 odpověď je správná. Minusové body za špatnou odpověď se neudělují. Pozdní vyplnění odpovědníku bude možné, avšak se stržením 1/3 bodů.


Doporučena literatura k tématu:
Baštecká, B. (2003). Klinická psychologie v praxi. Portál.
Baštecká, B., & Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Portál.
Plante, T. G. (2001). Současná klinická psychologie. Grada Publishing.
Vašina, L. (2011). Vademecum psychologie clinicae. Institut mezioborových studií Brno.
https://www.ipvz.cz/

Samostudium: Celosemestrální úkol - Poster

Zadání úkolu:

Vytvořte skupiny o 3 až 4 studentech a vyberte si nějaké téma z klinické psychologie. Nechte si mailem toto téma schválit některou (tj. jakoukoliv) z vyučujících předmětu Klinická psychologie/Základy klinické psychologie a následně jej zapište, spolu s všemi členy týmu, do následující Google tabulky.

Téma poté zpracujte formou posteru a odevzdejte ve formátu pdf do odevzdávárny s názvem Celosemestrální úkol. Nejzazší datum pro odevzdání je 13. 5. 2018. Doporučujeme na posteru pracovat v termínu od 26.3. do 8.4., kdy se nebude konat prezenční výuka. Maximální možný počet získaných bodů je 10. Níže naleznete detailní rozpis hodnocení. Pečlivě si prosím přečtěte požadavky na poster, abyste zbytečně neztratili body. Při tvorbě se můžete inspirovat přiloženými odkazy (jedná se pouze o ilustrační příklady, držte se požadavků vypsaných níže).
Postery bude po jejich ohodnocení možné nechat vytisknout a vyvěsit v prostorách PsÚ. Tato část je dobrovolná, ale vřele doporučujeme tak učinit.
 
Požadavky:
Formát: pdf
Rozměry: maximálně 36,5 cm šířka X 65 cm výška (portrait orientation)
Minimální velikost písma: 18
Struktura: rozvržení do logických celků (kapitol), seznam referencí, logo PsÚ nebo MU
Reference: pouze renomované aktuální české nebo zahraniční publikace, kvalitní časopisy (v databázi Web of Knowledge)
 
Pravidla hodnocení:
5 b. zpracování tématu, obsahová správnost, propracovanost
2 b. formální úprava (vzhled, dodržení požadavků)
2 b. použité zdroje (aktuálnost, pestrost, relevance, kvalita odkazů)
1 b. formát referencí (dle APA 6)


Přiložené odkazy:

Poruchy osobnosti

V rámci přípravy na seminář si nastudujte diagnostická kritéria k poruchám osobnosti, možnosti psychodiagnostiky a možnosti psychoterapie poruch osobnosti.

Před seminářem se podívejte na film Narušení (Girl, Interrupted) https://www.csfd.cz/film/14313-naruseni/prehled/ . Popřemýšlejte nad hlavní postavou z filmu, použijeme ji jako ilustrativní příklad (např: Jak byste diagnostikovali poruchu? Jak byste pracovali s touto mladou ženou? Všímejte si, co jí pomáhá, co by naopak brzdilo terapii? Jak byste pracovali, pokud byste měli tuto ženu v péči? Jaké obranné mechanismy využívá? S čím je komorbidní tato porucha? Jaká je diferenciální diagnostika?....) Cílem je snažit se pochopit prožívání, myšlení, chování. 

Na seminář doneste „tahák“, který si vypracujete podle vlastního uvážení, kde budete mít obranné procesy, diagnostická kritéria apod. Budete se o něj moci opřít při modelovém případu.

Na semináři bude prezentována práce s poruchami osobnosti, vlastní poznatky z praxe (diagnostika, terapie, práce týmu apod.), modelový případ, kazuistika.
V případě zájmu seminář bude doplněn o představení Ústavu pro výkon zabezpečovací detence (spadá pod Vězeňskou službu), kde se pracuje s extrémními formami poruch osobnosti.

Na konci semináře bude krátký písemný test, kde můžete získat 10 bodů. Test bude zaměřen na témata probíraná na semináři. Bude hodnoceno vlastní uvažování v souvislostech a propojení s teorií.

Úkol pro seminář 5:
Shlédněte výše uvedený film a na 1-2 normostrany napište vlastní úvahu nad tím, jak byste pracovali s touto ženou, kterých obranných mechanismů jste si všimli, jaký přenos a protipřenos by vznikl v terapii…? Úvahu odevzdejte do odevzdávárny do 16.4.2018.

Drogové závislosti

V semináři o drogových závislostech, zaměřeném především na alkoholismus, se budeme zabývat znaky závislosti, příčinami závislosti, problematikou alkoholismu. Budeme se věnovat i možnostem terapeutické práce se závislým klientem, jež bude vycházet z vlastní praxe v doléčovacím centru.

Seminární úkol
Vyberte si jedno z následujících zadání:
          A) Alkoholismus – co na semináři nebylo
          B) AA – kroky, patronství, reflexe po návštěvě…
          C) 2 skupiny drog – zástupci, účinky, nežádoucí účinky, odvykací stav, rizika užívání
          D) Nové drogy - mocnář, spice (koření), krokodýl, mňau mňau…
          E) Gambling
          F) Workoholismus
Rozsah: 1-3 normostrany
Citace!
Termín odevzdání: 2 týdny po semináři (tj. do 7.5.2018 do půlnoci skupina 1 a 2 a 5, do 14.5.2018 do půlnoci skupina 4)
Hodnocení: max. 10 bodů

Psychofarmakoterapie

V tématu psychofarmak se budeme věnovat základnímu rozdělené léků, jejich působení, indikačním oblastem a tomu, co může být užitečné právě nám - psychologům. 

Na seminář si prosím projděte následující odkaz - z těchto informací budeme na semináři dále čerpat při zpracovávání kazuistik.
http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=2695

Seminární úkol:
Z článku vypište názvy jednotlivých léků, na které narazíte, včetně indikační oblasti, do které spadají - vytvořte si svůj malý tahák. Tento tahák se potom pokuste doplnit o názvy dalších léčiv. Inspirovat se můžete například zde: http://www.zdravkaruska.estranky.cz/clanky/prezentace/psychofarmaka---leky-uzivani-v-psychiatrii.html, nebo zde: https://is.muni.cz/el/1411/podzim2012/BSFA0321p/um/Bc_Psychofarmaka_S.pdf

Tento tahák si poté přineste na seminář - budete s ním dále pracovat.

PŘÍPRAVA NA TEST:
Otázky z testu budu tvořit na základě níže vloženého oskenovaného materiálu (též kapitola Psychofarmaka z knihy Psychopatologie a psychiatrie - M. Svoboda)
Na co se zaměřit?
- skupiny léků a jejich indikační oblast
- na jakém principu tyto léky fungují? např: anxiolytiky posilují inhibiční účinek kyseliny GABA etc..
- jak se dělí? např. hypnotika jsou 3 generační
- analgetický účinek antidepresiv
- rebound fenomén, extrapyramidový syndrom - co to je? u kterých léků?
- lithium
- možná něco dalšího :)

Co nebude? - názvy léčiv (možná jen v rámci bonusové otázky)

Oskenovaný materiál z hodiny zde (Též ve studijních materiálech)


PDF ke stažení

Doplňující doporučená literatura k semináři: 
https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2008/05/05.pdf
http://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2009/03/05.pdf
https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2006/05/04.pdf
https://zdravi.euro.cz/clanek/postgradualni-medicina/biologicke-metody-lecby-dusevnich-poruch-457932