Epistemologie pro pokročilé
Epistemologie pro pokročilé
Info
Období
jaro 2020

Kurz je postaven na četbě a komentování významných textů moderní epistemologie. U každého textu najdete odpovědník s otázkami, na které včas odpovězte, nejpozději do 18:00 dne bezprostředně předcházejícího vyučování. Na hodině potom budeme daný text reflektovat, vysvětlovat obtížné pasáže, zařazovat téma do širšího kontextu a kriticky hodnotit. Kurz bude uzavřen elektroníckým testem, který bude zkoumat znalosti získané četbou a interpretací v hodinách. Výsledné hodnocení pak bude dáno poměrným součtem všech tří činností, tj. domácí přípravy (až čtvrtina známky), aktivity v hodině (až čtvrtina známky) i závěrečného testu (až polovina známky).

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
3
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2020 do 25. 2. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2020 do 3. 3. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2020 do 24. 3. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2020 do 31. 3. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2020 do 7. 4. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2020 do 14. 4. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2020 do 21. 4. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2020 do 28. 4. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2020 do 5. 5. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2020 do 12. 5. 2020.
[zrušeno] Russell: O indukci
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2020 do 12. 5. 2020.
Kapitola obsahuje:
2
Odpovědník
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 5. 2020 do 10. 6. 2020.

Carnap: O protokolárních větách

Objasnění teoretického kontextu:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/R._Carnap__Odmietnutie_metafyziky

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Neurath-ProtocolareSatzeSk.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Carnap-O-protokolarnych-vetach.pdf

Písemná příprava:


James: Pragmatická koncepce pravdy

Teoretický kontext:


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/James_-_Co_znamena_pragmatismus_zacatek_.pdf

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/James_-_Pragmaticka_koncepce_pravdy.pdf

Písemná příprava:


Feldman: Justification Is Internal

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Feldman_-_Justification_is_Internal.pdf

Písemná příprava:

Otázky:

  1. Co přesně znamená, že nějaké zdůvodnění je interní? Tvrdí-li internalisté, že dva kognitivní systémy se stejnou interní strukturou mají stejný zdůvodňovací status, rozumíte takovému tvrzení?
  2. Jaké faktory vás napadnou, když se hovoří o možných externích zdůvodňovacích faktorech? O co by se externalisté mohli při svých argumentech opírat?
  3. Proč se některé externalistické teorie označují za genetické?
  4. Internalisté kladou důraz na vzájemné vztahy mezi mentálními stavy, externalisté na vztahy mezi mentálními stavy a světem. Rozumíte, co se tím míní? 
  5. Mezi kauzální teorií a reliabilismem je rozdíl, dokážete ho popsat? Feldman řadí kauzální teorii i reliabilismus pro potřeby dané diskuse do jediné kategorie "kauzálních" teorií, dokážete popsat shodné rysy kauzální teorie a reliabilismu?
  6. Co všechno může pro internalistu figurovat jako epistemický důvod (reason)?
  7. Internalisté i externalisté se shodují v tom, že připsání znalosti se neřídí striktně interními faktory. Dokážete toto tvrzení vysvětlit a zdůvodnit?
  8. Termín 'důvod' bývá někdy používán ve dvou významech: jako epistemický (podklad), ale rovněž někdy jako kauzální (příčina). Rozumíte této distinkci? V jakém smyslu se o důvodech hovoří ve Feldmanově textu?
  9. Co se míní termínem 'well-founded'? Proč ho Feldman a Conee do epistemologie zavedli? 
  10. Jak souvisí gettierovské příklady s diskusí mezi internalisty a externalisty?
  11. Feldman uvádí dva příklady internalisticky motivovaných epistemických hodnocení. O co jde? Proč tyto příklady vlastně uvádí?
  12. Jak reaguje Feldman na námitku, že vědět mohou i automatické neživé systémy, např. termostat?
  13. Jaké je internalistické hodnocení příkladu, ve kterém má subjekt 'subjektivně zdůvodněné' přesvědčení z nedůvěryhodného zdroje? Jak se liší od externalistického?
  14. Jak se liší v příkladu s Marií odpověď 1 od odpovědi 2? Kterou z odpovědí shledáváte jako přesvědčivější?
  15. A konečně, komu všemu z následujícího seznamu byste vy připsali znalost? Termostat, kaktus, člověk v kómatu, spící člověk, váš mobil, novorozenec, pes, virus?

Conee: Is Knowledge Contextual?

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Conee__Cohen_-_Contextualism.pdf

Písemná příprava:

Zagzebski: Virtues of the Mind

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Zagzebski_-_Virtues_of_the_Mind__Selections_1996.pdf

Písemná příprava:

Otázky:

  1. Jak je vymezena ctnost? Které vlastnosti jsou nutné, které jsou charakteristické?
  2. Co znamená, že jedním z faktorů ctnosti je úspěch ('success term')?
  3. Proč autorka pečlivě rozlišuje mezi znalostí a porozuměním?
  4. Jak se liší ctnosti vyššího řádu od těch prvořádových? 
  5. Jak se mají intelektuální ctnosti k morálním ctnostem? Jak se odlišují?
  6. Co je to kognitivní kontakt s realitou?
  7. Co se v daném kontextu míní epistemickou motivací?
  8. Rozumíte Deweyho pojmu reflexivní myšlení?
  9. Dokázali byste zformulovat protipříklad vůči tezi, že intelektuální ctnost nepotřebuje faktor úspěchu? 
  10. 'Phronesis?' Cože?!
  11. V článku se píše o něčem, co se musí samo opravit. Co to je?
  12. Autorka předkládá dvojí výklad termínu 'truth-conductivity', dokážete ho reprodukovat?
  13. Ctnosti nějak souvisejí se spolehlivými procesy tvorby přesvědčení. Ale jak přesně? 
  14. Existuje podle vás nějaká intelektuální nectnost, které neodpovídá intelektuální ctnost?

Fitchův paradox poznatelnosti

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Marton-VerificationistsVersusRealists.pdf

Písemná příprava:

Implicitní přesvědčení, explicitní přesvědčení a problém vševědoucnosti

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Stalnaker-LogicalOmniscience.pdf

Písemná příprava:

Formální epistemologie a logika

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Holliday_-_Epistemic_Logic_and_Epistemology.pdf

Písemná příprava:

Hempel, Oppenheim: Studie z logiky vysvětlení

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Hempel-Oppenheim-Studie-z-logiky-vysvetleni.pdf

Písemná příprava:


Další otázky:

  1. Jaký je rozdíl mezi explanací a explikací?
  2. Jaký je rozdíl mezi vysvětlením jednotlivých jevů a vysvětlením obecných zákonů?
  3. Zkuste si vymyslet příklad vysvětlení, které porušuje jednu z logických podmínek adekvátnosti (R1 a/nebo R3).
  4. Zkuste si vymyslet příklad vysvětlení, které porušuje empirickou podmínku adekvátnosti.
  5. Kdo je kompetentní zjistit, zda byla porušena empirická podmínka adekvánosti vysvětlení?
  6. Jaký je vztah mezi vysvětlením a predikcí?
  7. Proč je prediktivní síla vysvětlení pro vědu důležitá?
  8. Jakou podobu a povahu má vysvětlení v nefyzikálních vědách? Čím se liší od vysvětlení ve fyzikálních vědách?
  9. Jaký je rozdíl mezi motivačním a teleologickým přístupem při vysvětlování? Kde se využívájí, jaký je jejich charakter?
  10. Co je to emergence a k čemu tato představa ve vědeckém vysvětlení slouží?

Quine: Naturalizace epistemologie

Studijní text:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/PHNG/um/cetba/Quine-EpistemologyNaturalizedCz.pdf

Písemná příprava:



Další otázky:

  1. K jakým závěrům dospěl Hume v oblasti pojmového a teoretického zkoumání epistemologie přírodního poznání?
  2. V čem spočívá podstata kontextové definice a čím je plodná pro pojmové zkoumání?
  3. Jaké jsou důsledky využívání teorie množin při pojmovém zkoumání?
  4. Co je podstatou "racionální rekonstrukce", o kterou usiloval Carnap?
  5. Co má být cílem racionální rekonstrukce? Proměňoval se nějak tento cíl?
  6. Na koho se Quine ve svém článku odvolává, když ukazuje, proč projekt racionální rekontrukce ztroskotal?
  7. Jaký je podle Quine vztah mezi epistemologií a přírodními vědami? A jaké to má důsledky pro otázky, které epistemologové podle Quina mají řešit?
  8. Quine se v tomto textu dotýká i jiného svého tématu, totiž pochybnosti o možnosti rozlišení mezi analytickou a syntetickou pravdou. Věnujte pozornost tomu, jak se Quine k tomuto tématu v tomto textu vyjadřuje. Zájemci mohou zde předložené Quinovy myšlenky srovnat s jeho pozicí v článku Dvě dogmata empirismu.
  9. Proč je pro Quina důležité zachovat (a znovu vymezit) pojem "pozorovací věta"?
[zrušeno] Russell: O indukci

[zrušeno] Russell: O indukci

Obsah není zveřejněný.

Hodnocení

Závěrečné hodnocení je určeno součtem tří dílčích činností:

  • domácí příprava (až 25 %)
  • aktivita v hodině (až 25 %) ... kvůli viru se ruší; každý bod, který jste během semestru stihli z hodin získat, bude přičten k výsledné známce v poměru 1 bod = 2 %
  • závěrečný test (až 50 75 %) 
Hodnotící škála:
  • A: 100-75 %
  • B: 74-70 %
  • C: 69-65 %
  • D: 64-60 %
  • E: 59-55 % 

Průběžný výsledek

Svůj aktuální procentuální zisk najdete v poznámkovém bloku Jak si zatím vedu?

Závěrečný test budete psát z domu a všichni ve stejném čase. Normálně se přihlašte na zkouškový termín, odpovědník vám v daném čase zpřístupníme. Závěrečný test ale nebude selanka, ve které si v klidu a pohodě z domácího teplíčka vyklikáte jedničku. Studijní podklady jsou povoleny, test však bude složen z deseti uzavřených otázek a na celý test budete mít pouhých 8 minut. V tak krátkém čase toho nestihnete moc prolistovat, nedoženete zanedbanou přípravu rychlým obracením stránek. Tak to prosím nepodceňte a nachystejte se. Podívejte se také níže na odpovědník, ve kterém je pár ukázkových příkladů.