Studující, kt. nebudou po termínu 3. dubna (vč.) zapsáni k týmu (možnost 1), nebo zapsáni k ukončení dlouhou esejí (možnost 2), budou automaticky přiřazeni k ukončení dlouhou esejí (možnost 2).
Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Úvodní hodina 15. 2. 2022
Všechny přednášky proběhnou online. Změna programu je vyhrazena.
Nebojte se nám napsat a zeptat se: rnovotny@phil.muni.cz; vsellner@mail.muni.cz
Ukončení
- povinná docházka není
- Možnost 1
- individuální odevzdání akademické eseje v minimálním rozsahu 4 NS
- týmový projekt
- Možnost 2
- individuální odevzdání akademické eseje v minimálním rozsahu 10 NS
Citujte podle platných norem pro katedru/ústav. Pro ÚHV se jedná o ISO 690.
Návod "Jak na akademickou esej" najdete ve studijních materiálech v AJ i ČJ:
Podcasty_Ondřej Trhoň 22. 2. 2022
𝑷𝒓̌𝒆𝒅𝒃𝒆̌𝒛̌𝒏𝒆́ 𝒎𝒂𝒕𝒆𝒓𝒊𝒂́𝒍𝒚 𝒌 𝒕𝒆𝒐𝒓𝒊𝒊 𝒊 𝒑𝒓𝒂𝒙𝒊 (𝒓𝒐𝒛𝒉𝒐𝒗𝒐𝒓𝒐𝒗𝒆́𝒉𝒐) 𝒑𝒐𝒅𝒄𝒂𝒔𝒕𝒖
Napůl artist talk, napůl TED talk o tom, jak vzniká podcast Českého rozhlasu s nejvlivnějšími zahraničními intelektuály a intelektuálkami. Proč se nebát ptát? Jakou roli v tom všem hraje dabing? V čem editovat? A jak se může audiopraxe promítnout i do zbytku tvůrčí práce? Publicista a teoretik Ondřej Trhoň v přednášce bude mluvit (nejen) o své zvukové praxi.
Ondřej Trhoň dlouhodobě spolupracuje s Radiem Wave - je autorem podcastové série Otevřené hlavy -, filmovým měsíčníkem Cinepur, A2, Revue Prostor. Vydává také nezávislý časopis DÝPT a s Barborou Tauerovou dělal podcast o indie hrách Zkratkou na houby. Vystudoval žurnalistiku na FSV UK, Studia nových médií na FF UK a v současnosti je doktorandem na AVU.
Podcasty_listening week 1. 3. 2022
e-flux
podcast (E-Flux)
·
Conversations with some of the most engaged artists
and thinkers working today.
·
https://www.e-flux.com/podcasts/
Get Down (Radio Wave)
·
Podcastová série Gabi Heclové Get Down tě vezme za
lidmi, kteří bez pohybu a hudby nemohou žít.
·
https://wave.rozhlas.cz/get-down-8596816
Kapilatx (měsíčník Kapitál)
·
Kapitalkx je séria podcastov kritického ľavicovo
orientovaného kultúrno-spoločenského mesačníka Kapitál.
·
https://podtail.com/en/podcast/kapitalx/
Kolaps (A2larm)
·
Rozhovory s hosty a hostkami o politice, kultuře,
společnosti i filozofii. Moderují Jan Bělíček a Pavel Šplíchal.
· https://soundcloud.com/advojka2013
MIT Press
Podcast (MIT Press)
·
Authors and Editors discuss topics, themes, and trends
explored within the pages of MIT Press books and journals.
· https://mitpress.mit.edu/podcasts
Otevřené hlavy (Radio Wave)
·
Otevřené hlavy je série exkluzivních rozhovorů se
zahraničními intelektuály a intelektuálkami o zásadních problémech a naléhavých
tématech dneška.
·
https://wave.rozhlas.cz/otevrene-hlavy-5981017
Philosophize
This! (Stephen West)
·
For anyone interested in an educational podcast about
philosophy where you don't need to be a graduate-level philosopher to
understand it.
·
https://www.philosophizethis.org/podcasts
Pop (A2larm)
·
Podcast na téma popkulturních novinek, který moderuje
Táňa Zabloudilová a LP Fish.
·
https://soundcloud.com/advojka2013
Rozpustilý*í (Káťa a Ela)
·
Rozpustilý*í je podcast Káti a Ely, co byly*i tak
hladový*í po intersekcionální a antikapitalistické feministické platformě v
českém prostředí, že si ji samy*i vytvořily*i.
· https://www.listennotes.com/podcasts/rozpustil%C3%BD%C3%AD-k%C3%A1%C5%A5a-a-ela-N35vzPsW8Gk/
Stetoskop (Lékařská fakulta MU)
·
Podcast přibližuje širší veřejnosti život na LF,
představuje zajímavé vědecké projekty, občas nakoukne pod plášť nejen
doktorskému studiu, zpovídá významné osobnosti z řad studentů, absolventů
i zaměstnanců.
·
https://www.med.muni.cz/pro-verejnost/podcast-stetoskop
Šatníky (Radio Wave)
·
Šatníky přináší příběhy módy z českých skříní a ulic.
Poslechněte si, co se skutečně nosí a proč. Nahlížíme do skříní a šaten,
analyzujeme osobní styl a přístup k oblékání.
·
https://wave.rozhlas.cz/satniky-8150475
Tereza
Ramba: Do duší (Tereza
a Matyáš Ramba)
·
Podcast, který vzniknul během pandemie. Domácí
povídání na různá témata, někdy i s hosty a hostkami.
·
https://open.spotify.com/show/46cxn1ZUcs0S69scRAXjKS
UMA
Audioguide (INI
Project)
·
UMA Audioguide je platformou pro setkávání
veřejnosti se současnými umělci a současným uměním, spadající.
·
https://soundcloud.com/uma-you-make-art
Upstream (Upsteam)
·
Upstream is a podcast offering radical
ideas and inspiring stories for a just transition to a more beautiful and
equitable world.
·
https://www.upstreampodcast.org/
Území ozvěn
Anety Martínkové (Full Moon,
Vinyla)
·
Aneta Martínková ve čtyřdílném cyklu zkoumá témata
ovlivňující podobu a atmosféru české hudební scény.
·
https://podtail.com/en/podcast/uzemi-ozv-n-anety-martinkove/
V chapadlech murmuru (Institut úzkosti)
·
V šesti tematických dílech Jan Bělíček interpretuje
styl a obsah jednotlivých autorů a funguje jako průvodce po světě současné
literatury.
·
https://soundcloud.com/user-950559143/sets/v-chapadlech-murmuru
Podcasty_Anežka Bartlová 8. 3. 2022
𝖲𝗒𝗌𝗍𝖾́𝗆 𝗄𝗎𝗅𝗍𝗎𝗋𝗒 𝖺 𝗄𝗎𝗅𝗍𝗎𝗋𝖺 𝗌𝗒𝗌𝗍𝖾́𝗆𝗎
Přednáška představí první část podcastové série Továrna na kulturu, kterou připravily redaktorky online časopisu o současném umění Artalk. Podcasty se zabývají kulturní politikou, jejím vývojem, souvislostmi a tím, jak její nedávná historie ovlivňuje naši současnost (a blízku budoucnost).
V přednášce se dotkne také otázky, jak mluvit o systémových problémech, jak a proč řešit úkoly ministerstva kultury na úrovni neziskového sektoru, ale také proč se do takového úkolu pustil právě Artalk.
𝖠𝗇𝖾𝗓̌𝗄𝖺 𝖡𝖺𝗋𝗍𝗅𝗈𝗏𝖺́ (*1988) je šéfredaktorkou Artalku. Vystudovala Dějiny umění na FF UK a Teorii a dějiny umění na UMPRUM. Je editorkou knihy Manuál monumentu (UMPRUM, 2016). Podílela se na běhu INI Gallery a Ceny Věry Jirousové (2014–2016). V letech 2016 až 2019 byla interní redaktorkou časopisu Art+Antiques, od roku 2018 je součástí redakce časopis Sešitu pro umění, teorii a příbuzné zóny. Zajímá se o kritiku umění, paměť, kulturní politiku, feminismus a jejich přesahy ve veřejném prostoru. V roce 2014 získala Cenu Věry Jirousové pro mladé kritiky umění. Publikuje v časopisech Art+Antiques, čtrnáctideníku A2, Artalk, Alarm.cz a přispívá do kulturní rubriky Deníku N. Anežka Bartlová je členkou Spolku Skutek, solidární platformy pro komunikaci uvnitř i vně umělecké scény, pro kterou připravila brožuru Sociální postavení umělce/umělkyně, kurátora/kurátorky a kritika/kritičky (2018).
Videogram_Nyege Nyege 16. 3. 2022
In this talk, we shall look at the origins of the project, the importance of communal action to succeed, the way we operate as a label, incubator, festival and agency and how we have grown over the last seven years, and where things are headed. Talk will be followed by questions from the students. Derrick Debru is one of the co-founders of the Nyege Nyege collective and will be giving the talk.
Nyege Nyege formed as a club night in Kampala with the aim to create a space where homegrown, East African DJs, musicians and artists could take risks playing a wide range of sounds in a safe and supportive environment; a place where like-minded people could hang out and enjoy music, share ideas and become friends.
The motivations behind the night, and the emergence of a community around it, form the basis for every subsequent project, including a music festival, a professional community recording studio and residency space and two record labels all integrated into a holistic incubation platform to support the underground music community.
Using their collective expertise to produce, programme and curate, Nyege Nyege is focused on exploring new, boundary-pushing ways to platform and champion an emerging generation of creatives from Africa.
https://www.nyegenyege.com
https://nyegenyegetapes.bandcamp.com
Videogram_Norient 23. 3. 2022
Getting Close to Phenomena through Music and Sound
How can we get closer to phenomena, music and musicians in research? How can we add more perspectives, and produce deeper, more nuanced knowledge? What are new formats to discuss contemporary culture, music and societies with? And how can we communicate research to diverse publics? This lecture is based on ethnographic research from London (2000), Beirut (2006-2010), Ghana (2013-2019), and Kenya (2020). It will use examples from my recently 2019 documentary «Contradict», about musicians in Ghana. Further it draws on experiences and thoughts from the launch (2002) and re-launch (2020) of the platform Norient – Performing Music Research. The re-launched Norient offers «ethnography as a collage», as James Clifford called it (Clifford, 1981). Its intention is to create space and place(s) for scholars, researchers, journalists, artists and thinkers from a variety of disciplines, worldwide, established and young – a community of practice, multi-disciplinary, multi-sited, multi-lingual, multi-authored, on- and offline. Overall, the lecture offers thoughts and insights in what new digital technologies and experimental formats can bring to understand people, music and culture.
Thomas Burkhalter (Norient) is an anthropologist/ethnomusicologist, AV-artist, and writer from Switzerland. He is the founder and director of Norient (Norient.com), co-directed documentary films (e.g. “Contradict”), AV/theatre/dance performances, and is the author and co-editor of several books. Currently, he is working on a new music project, and on the experimental podcast series’ Timezones and South Asian Sound Stories.
www.norient.com
https://norientfilmfestival.com/
https://www.contradict-film.com/
https://www.clashofgods.live/
Videogram_HMOT (Klammklang) 30. 3. 2022
Artist Talk
Stas Sharifullin, also known as HMOT, is a Siberian sound artist, curator and researcher. Together with his partner Julia Sharifullin, he runs the label Klammklang, connecting unknown and outsider sounds from the Eastern diaspora. As a researcher, he focuses on the epistemology of sound and the audible and critical interpretation of contemporary states of music production. As an artist, he explores the position of the individual in relation to power and authority. Stas is a laureate of the Sergey Kuryokhin Award and holds a PhD in Philology. His works, ranging from lectures and performances to installations and interventions, have contributed to festivals and exhibitions such as Manifesta, CTM Festival, Unsound, Ural Industrial Biennial, etc.
https://www.hmot.club
https://hmotology.bandcamp.com
https://klammklang.bandcamp.com
https://soundcloud.com/hmotology
Videogram_Ma3azef 6. 4. 2022
Ma3azef is a web magazine and online radio that was established as a response to the complete lack of critical writing on contemporary Arab music. Ma3azef publishes interviews, mixtapes, radio shows, reviews and critical writings on contemporary music written in Arabic to re-write the global perspective on Arab and Middle Eastern music and musicians. The platform covers musicians without the need to contextualize them within the political narrative of the region they come from. Although not necessarily shying away from politics, the site primarily puts the artistic merits of the music at the forefront.
The talk will offer a brief insight into the regional scene and its agents, sub-genres and micro-community happenings. The main focus will centre on how the music industry is shaped around the world today, which will help us understand the necessity of publishing and archiving music within the region and the need to reflect on these works to preserve their story or follow their transformation.
The lecture will be held by Jinane Chaaya, founder of Radio Ma3azef and Moe Choucair.
https://www.ma3azef.live
https://ma3azef.com
Jinane Chaaya is the co-founder of Radio Ma3azef, an online radio platform launched in 2020. She is also a film producer and audio-visual artist who’s worked on diverse short and feature films in Beirut, where she is based. Jinane is currently taking part in the NAFAS art residency, supported by the French Institute.
Moe Choucair is the director of The Ballroom Blitz and co-manager of Radio Ma3azef, Moe Choucair works to build a sustainable scene in the Middle East with programs that debut genres regularly on Friday nights as well as on the world wide web. Under the “JACKTHEFISH” and “BAKISA” monikers, Moe internationally guested clubs, festivals, radio shows and special showcases including two Boiler Rooms. He is also an editor of the Ballroom Express, a publication made to discuss, censor-free, musicians and art from the region.
Videogram_AQNB 13. 4. 2022
Artist Talk
Join AQNB associate editor Jared Davis for a talk discussing the changing landscapes of independent publishing, digital platforms, as well as supporting underground music and art practices today from the perspective of the London and Los Angeles based editorial platform.
AQNB is a not-for-profit editorial platform working across visual art, music and critical thinking. We cover a diverse range of experimental and emerging practices that resist classification, paying close attention to the discursive changes brought on by developments in technology and communication.
Klimatická krize_Josef Patočka 19. 4. 2022
Klimatická krize_Ondráš Přibyla 26. 4. 2022
Deset věcí o klimatu, které byste měli vědět
Co vlastně znamená klimatická změna? Jak se projevuje v různých ekosystémech planety? A jaké dopady může mít na lidi? Proč je důležité nepřekročit dva stupně celsia? Nejen na tyto otázky bude hledat odpovědi na Masterclass Ondráš Přibyla.
Ondráš Přibyla je lektor, facilitátor a vedoucí ústavu Fakta o klimatu, kde se spolu s kolegyněmi a kolegy zabývají srozumitelným zprostředkováváním informací o komplexním a komplikovaném tématu klimatických změn. Snaží se tak přispět do debaty ovládané často emocemi, mýty a polopravdami a vytvořit most mezi vědci a lidmi, kterých se změny klimatu týkají.
Queer theory_Ela Plíhalová 10. 5. 2022
Co dostaneme, když dosáhneme toho, co chceme?
Queer čtení Zákonu lásky
Ela Plíhalová navrhuje čtení dokumentu Zákon lásky (2021) v režii Barbory Chalupové mapující boj hnutí Jsme fér za manželství pro všechny jako okno do queer teorie. Záměrem této přednášky není dehonestovat práci organizace Jsme fér, pouze použít film Zákon lásky mapující jejich práci jako okénko do širších českých debat o instituci nukleární rodiny a o našem vztahu k Západu.
Čtení bude vycházet především z díla queer teoretičky Jasbir Puar, která pojmem “homonacionalismus” zachytila, jak se z dříve obávané síly stala z queerness zbraň. Zbraň, kterou liberální kapitalismus používá na budování přízraku Západu jako nositele pokroku. Jakou budoucnost si dokážeš představit? Pro koho je tvoje budoucnost? Jaké jsou limity takové budoucnosti? Nebo slovy Jasbir Puar: „Co dostaneme, když dosáhneme toho, co chceme?“ Jak chudoba tak i anti-gender sentimenty budou na vzestupu i v České republice a my si musíme vědomě vybírat, kam směřuje naše pozornost a nedovolit, aby se z queerness stala další záminka vyloučit třídu i rasu z našeho snění o budoucnosti.
Ela Plíhalová (ona/její) je antropoložka a spoluautorka podcastu @rozpustily.i.