Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Informace o předmětu
DSMgrA07 Starověké právo I.
Vyučující: JUDr. Miroslav Frýdek, Ph.D.
každou středu 19:10-20:45 A24
Témata:
1. Pojem starověké právo, starověké civilizace, otázka periodizace státu a práva, metodologie výkladu právních a narativních pramenů.
2. Prehistorie Mezopotámie, podnebí, hospodářství a obyvatelstvo Mezopotámie. Počátky civilizace mezi Eufratem a Tigridem. Mýty staré Mezopotámie. Umění a právo.
3. Mezopotamské státy a jejich práva. Společenská organizace. Právní prameny. Zákonodárci.
4. Četba a výklad mezopotamských právních památek – soukromé právo
5. Četba a výklad mezopotamských právních památek – veřejné právo
Podmínky ukončení předmětu:
- aktivní účast ve výuce, docházka min. 50% + 1 seminář
- úspěšné složení zápočtového testu z odpřednášené materie (kombinace otázek s možností odpovědí, volné odpovědi, rozbor fragmentu) - v zápočtovém týdnu (studenti s ISP vloží do odevdávárny vypracovaná plnění = odpovědi na jednotlivé otázky z interatktivní osnovy a to nejpozději na konci zápočtového týdne)
Co je to starověk? Co je to starověké právo?
Pojem starověké právo, starověké civilizace, otázka periodizace státu a práva
Otázky:
-
Co je to starověk?
-
Jaké starověké civilizace znáte?
-
Pokuste se jednotlivé starověké „národy“ charakterizovat.
-
Co je to právo?
-
Pokuste se vyložit a verifikovat tyto výroky:
-
Cicero: "Ubi homo, ibi societas; ubi societas, ibi ius"
-
Thrasymachos: "Právo (spravedlnost) není nic jiného, než prospěch silnějšího"
-
Předmluva k zákoníku krále Chammurapiho: „Aby silný nekřivdil slabému“
-
Marcus Tullius Cicero, De officiis libri tres, II, 12: „Myslím, že nejen u Médů, jak o tom vypravuje Hérodot, ale i u našich předků vešlo kdysi v obyčej volit lidi dobré povahy za krále, proto se dosáhlo spravedlnosti. Když byli lidé v míru utiskováni od lidí mocnějších, utíkali se vždy o pomoc k některému jednotlivci, vynikajícímu ctností. A ten, aby ochránil slabší před bezprávím, zavedl rovnost a podle stejného právního řádu vládl nejvyšším i nejnižším. A ze stejné příčiny jako království byly zavedeny také zákony. Neboť lidé si vždycky žádali rovné právo; vždyť jinak by to ani právo nebylo. Dokud lidé dosahovali takového práva od spravedlivého a poctivého jednotlivce, byli s ním spokojeni. Když tomu přestalo tak být, byly vynalezeny zákony, aby se všemi lidmi vždycky mluvily jednou a touž řečí. Je tedy jasné, že k vládě bývali vybíráni ti, o jejichž spravedlnosti měl lid vysoké mínění.“
-
-
Jaké rozeznáváme vývojové fáze lidské společnosti
-
Popište přechod od rodového zřízení ke státu.
-
Jak se tento přechod projevil v právu?
-
Popište strukturu společnosti na příbuzenském, územním, timokratickém a teokratickém principu.
-
Kdo je nositelem suverenity?
-
-
Jaký vliv měly přírodní podmínky na vývoj lidské společnosti z pohledu státoprávního?
-
Popište starověké „modely vlády“, které spojovaly moc náboženskou (božskou) a světskou.
-
Které civilizace byly vystaveny na sloučení těchto mocí a které nikoli?
-
-
Jaký vliv ve společnosti měl „kult vůdce“ jako nositele blahobytu?
-
Byla nadpřirozená moc vládců dědičná, jak se získala, obnovovala?
Metodologie výkladu právních a narativních pramenů
- Jaké dělení můžeme použít pro historický právní materiál („Pramen je materiál, z něhož jsou poznatky naší vědy čerpány“ E. Bernheim), který obsahuje psané (písmo v nejširším možném významu) informace.
- Co je to zdroj z pohledu právní historie
- Co je to metoda z pohledu právní historie
- Jaké je dělení historických pramenů podle zdroje historického poznání?
- Co je dle Vás podstatou historicko-kritické metody práce s primárními texty
Práce s textem: Heródotos, Dějiny I, 193 – 198 – přečtěte si uvedené fragmenty a proveďte jejich rozbor. Zejména se zaměřte na:
- Celkovou koncepci díla jako celku.
- Pravděpodobné důvody výběru uvedených obyčejů/zákonů.
- Rozlište světské a náboženské normy.
- Zda Heródotos provádí komparaci.
- Jsou uvedené fragmenty názorově neutrální?
- Na základě uvedených fragmentů se pokuste odhalit nešvary, se kterými zákonodárci bojovali.
Mezopotámie - umění, právo, mýty
Prehistorie Mezopotámie, podnebí, hospodářství a obyvatelstvo Mezopotámie. Počátky civilizace mezi Eufratem a Tigridem. Mýty staré Mezopotámie. Umění a právo.
Část A - Alabastrová váza z Uruku z 4. tisíciletí př. n. l.
Otázky:
-
Popište výjev a určete jeho význam, který je na reliéfu vázy znázorněn, zejména:
-
Nalezněte znázornění plodin a určete je.
-
Nalezněte znázornění dobytka.
-
Nalezněte znázornění řek.
-
Nalezněte znázornění krále.
-
Nalezněte znázornění boha/bohyně a určete ho/ji.
-
Nalezněte znázornění kněze.
-
-
Jaká je symbolika předmětného výjevu?
Část B – práce s prameny - mýty staré Mezopotámie
Prameny k rozboru:
-
Enki a Ninchursag
-
Enki a Ninmach
-
Enki a řád světa
-
Zúrodnění Sumeru
-
Ovoce a obilí
-
Stvoření člověka
Otázky:
Na otázky odpovězte relevantním místem (místy) z uvedených textů
-
Jaké plodiny v Mezopotámii rostly?
-
Jaké kovy a slitiny z nich obyvatelé Mezopotámie znali?
-
V mýtech nalezněte popis „zlatého věku“.
-
Jak vznikly řeky Eufrat a Tigrid?
-
Popište úlohu řek v Mezopotámii.
-
Proč bohové stvořili člověka?
-
Rozeberte řádky 343 – 345 in Enki a řád světa.
-
Na jaké „fáze“ můžeme dle textů rozdělit život bohů?
-
Jaká byla úloha tzv. nižších a velkých bohů?
-
Podle čeho se určovaly osudy lidí?
-
Jak se jmenoval druhý člověk?
-
Jaké jsou atributy krále paláce?
-
Co je úkolem svaté Nininsiny?
-
Co je úkolem svaté Nisabi?
-
Najděte podobenství o lidech jako dobytku a bohu jako pastýři.
-
Jaká byla úloha boha Enkiho při „množení“ lidí, zvířat a plodin
-
Nalezněte „náplň“ činnosti kněžích.
-
Nalezněte Enkiho stanovení osudu pro Sumer.
-
Čeho byla paní ze Sirary bohyní?
-
Čeho byl bůh Iškur vládcem?
-
V mýtu „Zúrodnění Sumeru“ rozlište „dobrou a studenou vodu“.
Skeny mýtů jsou z publikace Mýty staré Mezopotámie. ODEON. 1977:
-
Enki a Ninchursag s. 102 – 108
-
Enki a Ninmach s. 109 – 113
-
Enki a řád světa s. 119 – 132
-
Zúrodnění Sumeru s. 142 – 146
-
Ovoce a obilí s. 145 – 146
-
Stvoření člověka s. 147 – 148
Mezopotámské soupisy práv
Četba a výklad nejstarších mezopotamských právních památek
-
Nápis Entemenův
-
Co o hospodářské situaci nasvědčuje tento nápis?
-
Bylo možné uzavírat smlouvu s úroky?
-
Jak rozumíte obratům „vrátit matku dítěti“, „vrátit dítě matce “
-
-
Urukaginovy sociální reformy
-
V čem dle textu spočívaly sociální reformy
-
Rozeberte fragment III, 2ns
-
Kužel B/C – jak rozumíte obratům „navaž mi stříbra kolik uspokojí mé srdce“, „zaplať uspokojivou cenu za můj dům“
-
-
Urukaginovy sociální reformy
-
Kolik manželů mohly mít ženy?
-
Byl za „překročení“ počtu manželů trest?
-
-
Urnammuovy zákony
-
Jaký je trest za nevěru ze strany manželky?
-
Nalezněte odstupné (výši zdůvodněte) manželce za rozvod u:
-
ženy, která byla jen jednou vdaná
-
ženy, která již byla vdovou
-
proč se odstupné nemusí platit vdově, když neměli zavřenou manželskou smlouvu?
-
-
-
Vyložte čl. 12
-
Vyložte čl. 29
-
Zákony Lipit-Ištarovy
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva závazkového
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva vlastnického
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva rodinného
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva dědického
-
-
Zákony z Ešnunny
-
Vyložte čl. 1 – 14. Proveďte rozdělení těchto článků dle právních vztahů, které upravují
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se upravují vznik manželství
-
Proveďte rozbor č. 27 a čl. 28, zejména se zaměřte na manželskou smlouvu a její právní následky
-
Proveďte rozbor čl. 29
-
Čl. 29 srovnejte s čl. 30
-
Proveďte rozbor čl. 59
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která upravují právní vztah z úschovy
-
Nalezněte ustanovení, které upravuje právo zpětné koupě nemovitosti
-
Chammurapi
Zákony Chammurapiho
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají pachtu
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají zákonného odpuštění úroků v případě nepřízně počasí
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají odpovědnosti při správě a užívání hráze a zavodňovacích kanálů
-
Rozeberte §§ 60 – 62
-
Rozeberte § A a srovnejte ho s § M
-
Rozeberte § H
-
Jak je „potrestán“ obchodník, který již poskytl úročnou půjčku bez svědků nebo smlouvy? (srovnejte s § 105 a s § 123)
-
Rozeberte § U
-
Jaké je zákonná doba pro výkon „dlužního otroctví“ manželky, synů a dcer?
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení o propadné zástavě
-
Rozeberte ustanovení § 133 - § 136 a srovnejte je s čl. 29 zákonů z Ešnuny - Jaké jsou podmínky pro vypuzení manželky, která muži nedala dítě?
-
Rozeberte §§ 141 – 143
-
Rozeberte § 150 a § 152
-
Srovnejte § 159 s čl. 12 Urnammuových zákonů
-
Rozeberte §§ 165 – 167
-
Rozeberte §§ 170 – 171
-
Rozeberte § 177
-
Je možné vrátit dítě po osvojení do otcovského domu?
-
Najděte a rozeberte ustanovení, která se týkají faktických a právních vad koupených věcí
Četba a výklad mezopotamských právních památek – trestní právo
Četba a výklad mezopotamských právních památek II. – trestní právo
-
Rozeberte ustanovení § 2ChZ
-
Rozeberte ustanovení § 5 ChZ
-
Rozeberte ustanovení ChZ, která se týkají krádeže
-
§ 6
-
§ 8
-
§ 14
-
§ 25
-
Nalezněte a rozeberte ustanovení ChZ, která se týkají loupeže
-
§ 22
-
§ 23
-
§ 24
-
Rozeberte § 1 a srovnejte ho s ustanovením čl. 10 UC (Codex Urnamu)
-
Rozeberte § 109 ChZ
-
Rozeberte § 153 ChZ
-
Rozeberte v ChZ § 154, § 157, § 158
-
Rozeberte § 194 ChZ
-
Rozeberte § 195 ChZ
-
Rozeberte v ChZ § 196 - § 208
-
Rozeberte v ChZ § 211 - § 214
-
Rozeberte v ChZ § 215 – 225
-
Rozeberte v ChZ § 226 - § 227
-
Rozeberte § 259 ChZ
-
Rozeberte § 265 ChZ
-
Pokuste se sestavit druhy zločinů v ChZ
-
Vyjmenujte druhy trestů, které ChZ obsahuje
-
Rozeberte § 42 – 47 ZE (Zákony z Ešnuny)
-
Rozeberte § 48 ZE
-
Rozeberte § čl. 5 UC