Starověké právo I.
JUDr. Miroslav Frýdek, Ph.D. et Ph.D.
Starověké právo I.
Info
Období
podzim 2016
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 9. 2016 do 25. 9. 2016.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2016 do 9. 10. 2016.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 10. 2016 do 16. 10. 2016.
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2016 do 6. 11. 2016.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 31. 10. 2016 do 20. 11. 2016.
Kapitola obsahuje:
3
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 11. 2016 do 4. 12. 2016.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 12. 2016 do 16. 12. 2016.

logolink OP VK, CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Informace o předmětu

DSMgrA07 Starověké právo I.

Vyučující: JUDr. Miroslav Frýdek, Ph.D.

každou středu 19:10-20:45 A24

Témata:

1.  Pojem starověké právo, starověké civilizace, otázka periodizace státu a práva, metodologie výkladu právních a narativních pramenů.

2.  Prehistorie Mezopotámie, podnebí, hospodářství a obyvatelstvo Mezopotámie. Počátky civilizace mezi Eufratem a Tigridem. Mýty staré Mezopotámie. Umění a právo.

3. Mezopotamské státy a jejich práva. Společenská organizace. Právní prameny. Zákonodárci.

4. Četba a výklad mezopotamských právních památek  – soukromé právo        

5. Četba a výklad mezopotamských právních památek  – veřejné právo

 

Podmínky ukončení předmětu:

  1. aktivní účast ve výuce, docházka min. 50% + 1 seminář
  2. úspěšné složení zápočtového testu z odpřednášené materie (kombinace otázek s možností odpovědí, volné odpovědi, rozbor fragmentu) - v zápočtovém týdnu (studenti s ISP vloží do odevdávárny vypracovaná plnění = odpovědi na jednotlivé otázky z interatktivní osnovy a to nejpozději na konci zápočtového týdne)

 

Co je to starověk? Co je to starověké právo?

Pojem starověké právo, starověké civilizace, otázka periodizace státu a práva

Otázky:

  1. Co je to starověk?

  1. Jaké starověké civilizace znáte?

  1. Pokuste se jednotlivé starověké „národy“ charakterizovat.

  1. Co je to právo?

  1. Pokuste se vyložit a verifikovat tyto výroky:

    1. Cicero: "Ubi homo, ibi societas; ubi societas, ibi ius"

    2. Thrasymachos: "Právo (spravedlnost) není nic jiného, než prospěch silnějšího"

    3. Předmluva k zákoníku krále Chammurapiho: „Aby silný nekřivdil slabému“

    4. Marcus Tullius Cicero, De officiis libri tres,  II, 12: Myslím, že nejen u Médů, jak o tom vypravuje Hérodot, ale i u našich předků vešlo kdysi v obyčej volit lidi dobré povahy za krále, proto se dosáhlo spravedlnosti. Když byli lidé v míru utiskováni od lidí mocnějších, utíkali se vždy o pomoc k některému jednotlivci, vynikajícímu ctností. A ten, aby ochránil slabší před bezprávím, zavedl rovnost a podle stejného právního řádu vládl nejvyšším i nejnižším. A ze stejné příčiny jako království byly zavedeny také zákony. Neboť lidé si vždycky žádali rovné právo; vždyť jinak by to ani právo nebylo. Dokud lidé dosahovali takového práva od spravedlivého a poctivého jednotlivce, byli s ním spokojeni. Když tomu  přestalo tak být, byly vynalezeny zákony, aby se všemi lidmi vždycky mluvily jednou a touž řečí. Je tedy jasné, že k vládě bývali vybíráni ti, o jejichž spravedlnosti měl lid vysoké mínění.“  

 

  1. Jaké rozeznáváme vývojové fáze lidské společnosti

  1. Popište přechod od rodového zřízení ke státu.

    1. Jak se tento přechod projevil v právu?

    2. Popište strukturu společnosti na příbuzenském, územním, timokratickém a teokratickém principu.

    3. Kdo je nositelem suverenity?

  2. Jaký vliv měly přírodní podmínky na vývoj lidské společnosti z pohledu státoprávního?

 

  1. Popište starověké „modely vlády“, které spojovaly moc náboženskou (božskou) a světskou.

    1. Které civilizace byly vystaveny na sloučení těchto mocí a které nikoli?

  1. Jaký vliv ve společnosti měl „kult vůdce“ jako nositele blahobytu?

 

  1. Byla nadpřirozená moc vládců dědičná, jak se získala, obnovovala?

 

 

Metodologie výkladu právních a narativních pramenů

Metodologie výkladu právních a narativních pramenů.
Metodologie práce se starověkými právními texty:
  • Jaké dělení můžeme použít pro historický právní materiál („Pramen je materiál, z něhož jsou poznatky naší vědy čerpány“ E. Bernheim), který obsahuje psané (písmo v nejširším možném významu) informace.
  • Co je to zdroj z pohledu právní historie
  • Co je to metoda z pohledu právní historie
  • Jaké je dělení historických pramenů podle zdroje historického poznání?
  • Co je dle Vás podstatou historicko-kritické metody práce s primárními texty
 
Práce s textem: Heródotos, Dějiny I, 193 – 198 – přečtěte si uvedené fragmenty a proveďte jejich rozbor. Zejména se zaměřte na:
  • Celkovou koncepci díla jako celku.
  • Pravděpodobné důvody výběru uvedených obyčejů/zákonů.
  • Rozlište světské a náboženské normy.
  • Zda Heródotos provádí komparaci.
  • Jsou uvedené fragmenty názorově neutrální?
  • Na základě uvedených fragmentů se pokuste odhalit nešvary, se kterými zákonodárci bojovali.

Mezopotámie - umění, právo, mýty

 

Prehistorie Mezopotámie, podnebí, hospodářství a obyvatelstvo Mezopotámie. Počátky civilizace mezi Eufratem a Tigridem. Mýty staré Mezopotámie. Umění a právo.

 

 

Část A - Alabastrová váza z Uruku z 4. tisíciletí př. n. l.

 

 

Otázky:

 

  1. Popište výjev a určete jeho význam, který je na reliéfu vázy znázorněn, zejména:

    1. Nalezněte znázornění plodin a určete je.

    2. Nalezněte znázornění dobytka.

    3. Nalezněte znázornění řek.

    4. Nalezněte znázornění krále.

    5. Nalezněte znázornění boha/bohyně a určete ho/ji.

    6. Nalezněte znázornění kněze.

  2. Jaká je symbolika předmětného výjevu?

 

Část B – práce s prameny - mýty staré Mezopotámie

 

Prameny k rozboru:

  • Enki a Ninchursag

  • Enki a Ninmach

  • Enki a řád světa

  • Zúrodnění Sumeru

  • Ovoce a obilí

  • Stvoření člověka 

 

Otázky:

Na otázky odpovězte relevantním místem (místy) z uvedených textů

 

  1. Jaké plodiny v Mezopotámii rostly?

 

  1. Jaké kovy a slitiny z nich obyvatelé Mezopotámie znali?

 

  1. V mýtech nalezněte popis „zlatého věku“.

 

  1. Jak vznikly řeky Eufrat a Tigrid?

 

  1. Popište úlohu řek v Mezopotámii.

 

  1. Proč bohové stvořili člověka?

 

  1. Rozeberte řádky 343 – 345 in Enki a řád světa.

 

  1. Na jaké „fáze“ můžeme dle textů rozdělit život bohů?

 

  1. Jaká byla úloha tzv. nižších a velkých bohů?

 

  1. Podle čeho se určovaly osudy lidí?

 

  1. Jak se jmenoval druhý člověk?

 

  1. Jaké jsou atributy krále paláce?

 

  1. Co je úkolem svaté Nininsiny?

 

  1.  Co je úkolem svaté Nisabi?

 

  1. Najděte podobenství o lidech jako dobytku a bohu jako pastýři.

 

  1. Jaká byla úloha boha Enkiho při „množení“ lidí, zvířat a plodin

 

  1. Nalezněte „náplň“ činnosti kněžích.

 

  1. Nalezněte Enkiho stanovení osudu pro Sumer.

 

  1. Čeho byla paní ze Sirary bohyní?

 

  1. Čeho byl bůh Iškur vládcem?

 

  1. V mýtu „Zúrodnění Sumeru“ rozlište „dobrou a studenou vodu“.

 

Skeny mýtů jsou z publikace Mýty staré Mezopotámie. ODEON. 1977:

  • Enki a Ninchursag s. 102 – 108

  • Enki a Ninmach s. 109 – 113

  • Enki a řád světa s. 119 – 132

  • Zúrodnění Sumeru s. 142 – 146

  • Ovoce a obilí s. 145 – 146

  • Stvoření člověka s. 147 – 148   

 

 

 

Mezopotámské soupisy práv

 

Četba a výklad nejstarších mezopotamských právních památek

 

  1. Nápis Entemenův

    1. Co o hospodářské situaci nasvědčuje tento nápis?

    2. Bylo možné uzavírat smlouvu s úroky?

    3. Jak rozumíte obratům „vrátit matku dítěti“, „vrátit dítě matce “

 

  1. Urukaginovy sociální reformy

    1. V čem dle textu spočívaly sociální reformy

    2. Rozeberte fragment III, 2ns

    3. Kužel B/C – jak rozumíte obratům „navaž mi stříbra kolik uspokojí mé srdce“, „zaplať uspokojivou cenu za můj dům

 

  1. Urukaginovy sociální reformy

    1. Kolik manželů mohly mít ženy?

    2. Byl za „překročení“ počtu manželů trest?

 

  1. Urnammuovy zákony

    1. Jaký je trest za nevěru ze strany manželky?

    2. Nalezněte odstupné (výši zdůvodněte) manželce za rozvod u:

      • ženy, která byla jen jednou vdaná

      • ženy, která již byla vdovou

      • proč se odstupné nemusí platit vdově, když neměli zavřenou manželskou smlouvu?

  1. Vyložte čl. 12

  1. Vyložte čl. 29

 

  1. Zákony Lipit-Ištarovy        

    1. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva závazkového

    2. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva vlastnického

    3. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva rodinného

    4. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají práva dědického

 

  1. Zákony z Ešnunny

    1. Vyložte čl. 1 – 14. Proveďte rozdělení těchto článků dle právních vztahů, které upravují

    2. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se upravují vznik manželství

    3. Proveďte rozbor č. 27 a čl. 28, zejména se zaměřte na manželskou smlouvu a její právní následky

    4. Proveďte rozbor čl. 29

    5. Čl. 29 srovnejte s čl. 30

    6. Proveďte rozbor čl. 59

    7. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která upravují právní vztah z úschovy

    8. Nalezněte ustanovení, které upravuje právo zpětné koupě nemovitosti

 

Chammurapi

Zákony Chammurapiho

  1. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají pachtu

  2. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají zákonného odpuštění úroků v případě nepřízně počasí

  3. Nalezněte a rozeberte ustanovení, která se týkají odpovědnosti při správě a užívání hráze a zavodňovacích kanálů

  4. Rozeberte §§ 60 – 62

  5. Rozeberte § A a srovnejte ho s § M 

  6. Rozeberte § H

  7. Jak je „potrestán“ obchodník, který již poskytl úročnou půjčku bez svědků nebo smlouvy? (srovnejte s § 105 a s § 123)

  8. Rozeberte § U

  9. Jaké je zákonná doba pro výkon „dlužního otroctví“ manželky, synů a dcer?

  10. Nalezněte a rozeberte ustanovení o propadné zástavě

  11. Rozeberte ustanovení § 133 - § 136 a srovnejte je s čl. 29 zákonů z Ešnuny - Jaké jsou podmínky pro vypuzení manželky, která muži nedala dítě?

  12. Rozeberte §§ 141 – 143

  13. Rozeberte § 150 a § 152

  14. Srovnejte § 159 s čl. 12 Urnammuových zákonů

  15. Rozeberte §§ 165 – 167

  16. Rozeberte §§ 170 – 171

  17. Rozeberte § 177

  18. Je možné vrátit dítě po osvojení do otcovského domu?

  19. Najděte a rozeberte ustanovení, která se týkají faktických a právních vad koupených věcí

Četba a výklad mezopotamských právních památek – trestní právo

Četba a výklad mezopotamských právních památek II. – trestní právo

 

  1. Rozeberte ustanovení § 2ChZ

 

  1. Rozeberte ustanovení § 5 ChZ

 

  1. Rozeberte ustanovení ChZ, která se týkají krádeže

  • § 6

  • § 8

  • § 14

  • § 25

  1. Nalezněte a rozeberte ustanovení ChZ, která se týkají loupeže

  • § 22  

  • § 23

  • § 24

 

  1. Rozeberte § 1 a srovnejte ho s ustanovením čl. 10 UC (Codex Urnamu)

 

  1. Rozeberte § 109 ChZ

 

  1. Rozeberte § 153 ChZ

 

  1. Rozeberte v ChZ § 154, § 157, § 158

 

  1. Rozeberte § 194 ChZ

 

  1. Rozeberte § 195 ChZ

 

  1. Rozeberte v ChZ § 196 - § 208

 

  1. Rozeberte v ChZ § 211 - § 214

 

  1. Rozeberte v ChZ § 215 – 225

 

  1. Rozeberte v ChZ § 226 - § 227

 

  1. Rozeberte § 259 ChZ

 

  1. Rozeberte § 265 ChZ

 

  1. Pokuste se sestavit druhy zločinů v ChZ

 

  1. Vyjmenujte druhy trestů, které ChZ obsahuje

 

  1. Rozeberte § 42 – 47 ZE (Zákony z Ešnuny)

 

  1. Rozeberte § 48 ZE

 

  1. Rozeberte § čl. 5 UC