IM138 TIM_Mistrovské lekce PS19
Mgr. Martin Koláček
IM138 TIM_Mistrovské lekce PS19
Info
Období
podzim 2019
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 9. 2019 do 6. 10. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 10. 2019 do 13. 10. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 10. 2019 do 20. 10. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 10. 2019 do 27. 10. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 10. 2019 do 3. 11. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 11. 2019 do 10. 11. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 11. 2019 do 17. 11. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 11. 2019 do 24. 11. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 11. 2019 do 1. 12. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 12. 2019 do 8. 12. 2019.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 12. 2019 do 15. 12. 2019.

Týden 1

Přednášející: Vojtěch Pecka
 

Téma přednášky: Pohled do propasti?: Poslední generace holocénu

Anotace Klimatická krize, extrémy počasí, vymírání oceánů, kolaps biodiverzity. I to jsou projevy „velkého zrychlení“ způsobené řadou technologických revolucí lidské společnosti. Jsou tady dnes, s tragickými dopady na společností po celém světě. Jaké jsou naše vyhlídky? Proč nedochází k potřebné změně ve vztahu lidí k ekosystémům? Přednáška se zaměří na nezamýšlené důsledky převratného civilizační vývoje, který podle mnohých odborníků podkopávají ekosystémovou stabilitu o kterou se lidská společnost opírá. Pokryje hlavní aspekty těchto ekosystémových krizí, se zvláštním důrazem na společenské dopady.

Vojtěch Pecka vystudoval magisterský obor teoretická sociologie na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy s ročním studijním pobytu ve Finsku na univerzitě v Jyväskyle a na ročním výzkumném pobytu na univerzitě v Ljubljani. Ve svém dizertačním projektu na Fakultě sociálních studií na Masarykově univerzitě v Brně výzkumně rozpracovává vztah těžebního průmyslu a klimatických změn. V širším kontextu je jeho výzkumným zájmem vztah společenského systému s geofyzikální a ekosystémovou realitou v antropocénu a reflexe tohoto vztahu v současné sociální teorii. Vedle sociologie spolupracoval na tvorbě řady výstav, videí, krátkých filmů i počítačových her.

Záznam přednášky:

Týden 2

Přednášející: Spolka
 

Téma přednášky: NEVER NEVER: mesto, láska a utópie

Anotace: V súčasnom mestskom diskurze máme tendenciu predstavovať si mestá ako neustále sa rozvíjajúce štruktúry. Dokonca aj v stále sa „zmenšujúcich“ či stagnujúcich postsocialistických európskych mestách snívame o veľkom vývoji, ktorý by vyplnil „prázdne“ priestory mnohých brownfieldov. Alternatívne návrhy k návrhom na komoditnom trhu s nehnuteľnosťami neexistujú alebo sa rýchlo vyhadzujú. Kolektív Spolka sa dlhodobo venuje rozvíjaniu metód, v ktorých si ľudia spolu môžu vyskúšať spoznanie priestoru naprieč disciplínami a pracuje s myšlienkou, že súčasné plánovanie mesta si vyžaduje sústredený prístup k spoznávaniu priestoru a zapojenia jeho obyvateľov či už existujúcich kvalít.

Počas letnej školy Never-never school 2019: Mapping the In-between sme sa spolu s dvadsiatimi hosťami zo Slovenska a zo zahraničia sústredili práve na jeden z “prázdnych” priestorov, na územie “medzi”- “inbetween” okolo rieky Hornád v blízkosti centra Košíc. Zachytené v stave medzi utopickou túžbou po budúcej rozvinutej mestskej časti a stagnujúcou realitou, vynikajú jeho kvality a už existujúca sieť dynamických vzťahov medzi živými aj neživými organizmami. Prostredníctvom rôznych metód mapovania, fenomenologického výskumu a dramatického rozprávania dali účastníčky a účastníci letnej školy hlas rôznym súčasným a budúcim aktérom priestoru, a tak plynulo prechádzali medzi jeho súčasnosnou a možnou budúcou podobou.

Spolka je kolektív architektiek a sociologičiek, ktoré sa zaoberajú urbanizmom a angažovaním verejnosti do tvorby miest. Pracujeme s témami, ktoré sú bezprostredne spojené s verejným priestorom, participáciou, rovnosťou a posilnením partnerského vzťahu medzi občanmi a ich mestom. Rozvíjame vlastné prístupy a formáty transdisciplinárnej spolupráce a šírime osvetu o meste prostredníctvom diskusie, vlastným výskumom, umeleckými a architektonickými intervenciami a pomocou vzdelávania stakeholderov, organizácií, úradníkov, či bežných obyvateľov alebo urbánnych duší. Pracujeme hlavne v Košiciach a pôsobíme tiež v Brne, Prahe a Berlíne.

Záznam přednášky:

Týden 3

Přednášející: RUVK
 

Téma přednášky: Realistická utópia Veľký krtíš

Anotace: RUVK je medziodborovou platformou pre výskum, kritickú analýzu, forenznú estetiku, špekulatívne modelovanie a kladenie si designových otázok na vytýčenom území. Uprednostňujeme názov “platforma” pred “projektom” alebo “kolektívom”, pretože to dovoľuje v širšom zmysle do našej činnosti zahrnúť nepretržite prebiehajúce a nanovo sa vynárajúce podnety, aktérstva, udalosti či situácie. Súčasne to potláča zdanie autorstva jednotlivca alebo fixného autorského tímu. RUVK poodhalí príbehy prenikania do a rozpúšťania sa v hmote slovenského mesta Veľký Krtíš. Ako je na tom malé mesto, čo je v jeho množine možného? Myslíme si, že v dobách klimatických zmien a na konci našej post-socialistickej doby môže práve malé mesto predstavovať laboratórium rozptyľovania subjektov a hegemónií.

RUVK premietne špekulatívny dokument AZERO, predstaví publikáciu Minulosť, súčasnosť a budúcnosť mesta Veľký Krtíš a zasní sa nad vlastným prianím do budúcna - fungovať nielen v rovine facilitácie, ale aj na úrovni agentov, niečo ako “prefíkaní architekti”, o ktorých hovorí Keller Easterling. Sú zvedaví, zaujímajú sa o povahu matrixu, nie sú vždy korektní, ale dokážu vyhľadávať zraniteľné miesta v systéme a opakovane ich využívať, obdobne ako svoje manévre multiplikuje trh.

www.ruvk.info

Záznam přednášky:

Týden 4

Přednášející: Marcela Straková

Téma přednášky: 8smička: zóna pro umění

Anotace: Cílem přednášky je zamyslet se nad možnostmi, jak (vy)budovat kulturní instituci s trvalou hodnotou, jak hledat své publikum, o participaci, výstavách a dalších formách zprostředkování umění. Podíváme se na příběh humpolecké zóny pro umění 8smička, která byla založena v roce 2018 a nabízí tak nejen reflexi prvního roku a příklady z praxe. Povedeme rozpravu o tom, co je a není kultura, a přitom do takovéto instituce patří, jak může nabídku nové instituce přijímat malé město, jak dosáhnout na návštěvníky z celé ČR. Mluvit budeme o tom, jaké to je zvolit si kampaň „word of mouth“, budovat novou identitu úplně od začátku o marketingu až na dřeň, kdy je každý jeden nový a další ten „váš“ spokojený návštěvník/ kolega/ kurátor či umělec.

BIO
Marcela Straková, kulturní manažerka, od roku 2017 ředitelka humpolecké zóny pro umění 8smička (Nadační fond 8smička) a členka zakládajícího týmu, představí příklady z praxe, na kterých postavíme debatu o tom, jaké to je zprostředkovávat umění v instituci západního střihu mimo velké město. Absolventka MU Katedry anglistiky a amerikanistiky a Semináře dějin umění , před příchodem do 8smičky působila v managementu Národní galeriie, stála za koncepčním pojetím prostoru piazzety Národního divadla, kde ve spolupráci s významnými umělci a architekty pod hlavičkou Nové scény ND realizovala participativní umělecké instalace včetně ojedinělého konceptu rozvoje publika a budování značky Nové scény ND, vedla České centrum ve Stockholmu, Pražské Quadriennale 2015 a spolupodílela se na koncepci mnoha českých i zahraničních kulturních projektů. Dlouhodobě se věnuje strategickému plánování a marketingu v oblasti kultury, mechanismům řízení kulturních institucí a kulturním strategiím s přesahem do kreativních odvětví i občanské participace. Pochází z Brna, žije v Praze a v Humpolci.

Záznam přednášky:

Týden 5

Přednášející: Jonáš Gruska
 

Téma přednášky: LOM a mykoLOM

Anotace: Souzvuk současných aktivit LOMu, důvody pro jeho vznik, jeho 8 let existence a současné směřování. Elektromagnetická pole, Elektrosluchy a Elektrouši skrze optiku elektromagnetického znečištění. Nejnovější přírůstek, mykoLOM - biolaboratorium pro výzkum hub a řas v kontextu jejich ekologického potenciálu.

Jonáš Gruska studoval na Institute of Sonology v Haagu (Nizozemsko) a Academy of Music v Krakově (Polsko). Ve své tvorbě se zaměřuje na chaotické a polymetrické rytmy, nekonvenční zvuky, zkoumání psychoakustických vlastností zvukových a terénnich nahrávek. Vytvořil několik site-specific zvukových instalací založených na rezonančních vlastnostech prostorů a materiálů. Jako lektor vedl několik seminářů a workshopů o sonifikaci, terénním nahrávaní, elektromagnetickém poslechu a programování pro umělecké aktivity. Je tvůrcem elektromagnetického poslechového zařízení Elektrosluch.

V roce 2009 založil label LOM zaměřený na experimentální umění a hudbu ve střední a východní Evropě. Od roku 2013 organizuje festival ZVUK věnovaný experimentální hudbě. V roce 2018 otevřel LOM prostor, kulturní prostor pro současný zvuk.
http://jonasgru.sk/start
https://lom.audio/

Záznam přednášky:

Týden 6

Přednášející: Aleš Čermák

Téma přednášky: Distribuce flexibility

Anotace: V meziprostorech hovoří mnoho hlasů, což je něco jako kakofonie uvnitř příběhů, které navzájem nějak působí.
Cokoliv, co se ten večer objeví, se bude týkat propojování a oddělování, zaplétání – splétání, pocitů, vizuální hapticity, afektivní ekologie, involuce, podivné a zároveň úžasné intimity, smyslového naladění a mezidruhové komunikace.
Součástí večera bude také představení knihy The Twin Ship Tao, která právě v těchto dnech vychazí. Knihu uvede a okomentuje autor doslovu filozof Jakub Albert Ferenc.

Umělec a spisovatel, zakladatel nezávislého nakladateletsví A-B_HPP (Ausdruck Books_Hybrid Publishing Platform). Ve své práci se zaměřuje na výzkum hybridního myšlení v oblasti performativity (tělesných, ale i duševních praktik ad.) kolektivního jednání a psaní. V současné době pracuje na doktorandské práci s názvem Nikdo a nikde: vyvlastnění subjektivity - exhumovaná mysl na VUT, FaVU.
https://alescermak.blogspot.com
http://ausdruckbooks.org

Záznam přednášky:

Týden 7

Přednášející: Eva Priečková
 

Téma přednášky: Between and beyond skin, muscles and bones

Anotace: Pokud hovoříme o těle a pohybu, mluvíme o složité skládačce stovek faktorů. Vyložme postupně karty a zkusme se na moment přestat ostýchat. Zkusme proniknout pod kůži a proklouznout přes moment trapna, abychom se dostali hlouběji k tkáním a dutinám, narazili na žílu, proud tekutin, podrželi dech o kousek déle a dotkli se vlastního těla. Zavřeme oči a vnímejme, kde momentálně cítíme napětí a co potřebujeme změnit, abychom se cítili komfortněji. Ve skutečnosti si to vyžaduje mnohem méně námahy, než si myslíme. Ve skutečnosti dokážeme mnohem více, než si myslíme. A po určité době si možná každý z nás řekne, že by chtěl ještě jednou a více.
Během přednášky nejdříve představím tvorbu vybraných choreografů a prostřednictvím video ukázek se budu snažit přiblížit aktuální východiska a tendence v současném pohybovém umění. Následně si budeme detailněji povídat o těle v kontextech imaginativní anatomie, fyzikality, různých komunit či zranitelnosti a nejistoty spjaté se strachem a předsudky vůči somatickému přístupu k tanci. V poslední části si prakticky vyzkoušíme pohybové zadání zaměřené na vnímání a poslech přes dotyk ve skupině. Unknown is a new known.

Eva Priečková je pohybová umělkyně. Ve svém výzkumu vyvrací koncept taneční virtuozity a dokonale ovládaného a vycvičeného těla, přičemž se zaměřuje na fenomén pohybu v každodenním životě a jeho rozvoj v komunitě. Její východiskem je koncept Flow rozpracovaný Mihalym Csikszentmihalyim. Pomocí jednoduchých zadání se snaží upozornit na individuální potřeby a limity těla, stimulovat svobodnou kreativitu bez hodnotícího systému či vytváření dogmatického pohybového slovníku. Výsledkem mohou
být pravidelná skupinová setkání, procházky po městě, workshopy, performativní přednášky, kolektivní rekreace. Jako performerka a choreografka se zajímá o interdisciplinární a experimentální přístupy, komunitní projekty a situace mimo tanečního baletizolu. V současnosti působí jako doktorandka na JAMU.
https://mimoos.sk/eva-prieckova/

Záznam přednášky:

Týden 8

Přednášející: Zuzana Jakalová
 

Téma přednášky: Multilogues on the Now

Anotace "V priebehu talku predstavím východiská, priebeh a rámce trojročného kurátorsko-výskumného cyklu Multilogues on the Now (s podkapitolami O zdraví, O zdraví, práci a emocích a Technologie těla), ktorý z mnohých úhlov pohľadu rozoberal definície zdravia v súčasnej spoločnosti. V jeho jadre nestál len akademický záujem o tieto témy, ktoré sme ako kurátorský kolektív chceli spracovať. Išlo o úprimný záujem o možnosti hlbokej premeny Display – sdružení pro výzkum a kolektivní praxi, o redefiníciu klasickej výstavy a emancipáciu iných formátov (diskusie, zdieľania, workshopy, skupinové terapie, a.i.), o horizontálnejšiu a inkluzívnejšiu prácu s návštevníkmi, o dehierarchizáciu expertízy (napr. na expertov zo skúsenosti a ďalších), o vytvorenie priestoru hovoriť o telesnej i mentálnej normativite a ableizme v spoločnosti, o zrovnoprávnenie neumeleckých a umelekých vyjadrení v prostredí galérie umenia. Predstavím tiež s tým súvisiacu publikáciu Iné telá, ktorá prostredníctvom hlasov štyroch žien* žijúcich so znevýhodnením či chronickým ochorením rozkrýva, demýtizuje a politizuje otázku chorého tela a telesnej inakosti."

Zuzana Jakalová (1986) pracuje ako kurátorka v pražskom Display – Sdružení pro výzkum a kolektivní praxi (spolu so Zbyněkom Baladránom). Päť rokov pôsobila ako kurátorka rezidenčného programu Centra pro současné umění MeetFactory v Prahe. Od roku 2012 bola kurátorkou Prádelny Bohnice, umeleckého priestoru a galérie v psychiatrickej liečebni na okraji Prahy. Vyštudovala Fakultu humanitných vied Karlovej univerzity v Prahe a Teóriu interaktívnych médií na Masarykovej univerzite v Brne. Absolvovala stáž u Renate Lorenz na Akademii der Bildenden Künste vo Viedni.
Diplomovú prácu venovala ekofeministickému ponímaniu etiky starostlivosti ako stratégii súčasného umenia. V súčasnosti je doktorandkou na FaVU VUT v Brne, kde skúma témy emocionálnej práce v inštitúciách súčasného umenia. Absolvovala rezidencie v MuseumsQuartier vo Viedni, v spolupráci s CEC ArtsLink Residency v Triangle Arts Association v New Yorku, či v Bluecoat v Liverpoole. Vo svojej kurátorskej praxi skúma témy spojené so zdravotnou starostlivosťou, emocionálnou prácou, telesnou normativitou či toxicitou v širších politických, společenských a ekonomických kontextoch. Pravidelne publikuje vo Flash Art CZ / SK, A2, artalk.cz, Kapitál a ďalších médiách.

Záznam přednášky:

Týden 9

Přednášející: Cristina Maldonado
 

Téma přednášky: Reflecting on performance practice

Anotace: "I'll show a few of my works following an arch that describes how positioning myself to create relations, has shaped my performance practice. I will expose how the principle of permeability as a way to exist with things - be it one's own body, an object, an image, or a person- lead me to transverse dance, theater of objects, live installation, video-performance, performance for one audience member, and relational actions for the last 20 years."

Cristina Maldonado is a Mexcian artist based in Prague, dedicated to the research of performance in diverse media. She leads the project The Stranger Gets a Gift, performances for momentary encounters and exchange among strangers and What She Does, intervention of films via tactile VJing and re-filming video-projections in real-time. She teaches in the MA Directing for Devising and Object Theater of DAMU and in the BA of Fine Arts in the School of Art and Design Prague College.

Záznam přednášky:

Týden 10

Přednášející: Ivana Hrončeková a Dana Balážová
 

Téma přednášky: GALERIE MĚSTA BLANSKA & GRAU KOLLEKTIV

Anotace: Galerie města Blanska vznikla těsně po revoluci a zaměřuje se na prezentaci současného umění. Navázala na dlouholetou tradici blanenské Galerie v předsálí, která i v době socialismu dokázala do regionu přinést autory neoficiální scény. V celorepublikovém kontextu jde o jednu z několika výjimečných regionálních galerií, kterým se daří udržovat progresivní dramaturgii. Je městskou příspěvkovou organizací v menším městě, což přináší řadu výhod, ale také požadavků.

GRAU kollektiv je brněnský spolek, který od svého vzniku sdružuje aktivní umělce a teoretiky, je pohyblivou platformou, která se přizpůsobuje podmínkám a prostoru, GRAU organizuje výstavy, projekce, přednášky, debaty, audiovizuální performance a pod značkou GRAU Chronicles vydává autorské ziny a publikace v malém nákladu.

Prezentace v rámci TIM Master class konkrétněji představí činnost galerie i spolku, ale také kriticky nahlédne na rozdílné podmínky, výhody a nevýhody jejich organizačních struktur.

Umělkyně a kurátorky, momentálně společně pracují v Galerii města Blanska, jako členky GRAU kollektiv zodpovídají za GRAU Chronicles. V minulosti se také dramaturgicky podílely na výstavním programu Galerie Art a projekčním pásmu Grayscale (projekce k výstavám v Kině Art).

Dana Balážová se také podílela na provozu brněnské sekce ArtMap. Je členkou Comunite fresca, seskupení umělkyň, které vytvářejí autorské fresky na míru prostoru, aktuálně jsou finalistkami Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Ivana Hrončeková je doktorandkou FaVU, zaměřuje se na propojení literatury a pohyblivého obrazu a experimentální film. Je kurátorka, spolupracuje s Galerií TIC, jako editorka se slovenskou sekcí artalk. V minulosti byla dramaturgyní PechaKucha Night Bratislava a projekčního pásma Videogram.

Záznam přednášky:

Týden 11

Přednášející: Matyáš Dlab
 

Téma přednášky: TERÉN – pole performativního umění

Anotace: 1. 10. 2019 zahájila činnost třetí scéna Centra experimentálního divadla s názvem Terén jako dramaturgická a produkční platforma bez vlastního souboru a stálé scény, která celoročně produkuje divadelní a hraniční umělecké projekty. Programové těžiště Terénu tvoří inscenační a projektová činnost různé produkční náročnosti, kterou zajišťují hostující individuální autoři, divadelní skupiny a umělecké kolektivy. Přednáška nabídne praktický vhled do rozvíjených přístupů v iniciaci umělecké tvorby v kontextu institucionálního zaštítění příspěvkové organizace. Přiblíží proces založení nové kulturní instituce od okolností formujících obecná východiska k budování vizuální identity, formulování konkrétních dramaturgických cyklů a organizaci zahajovacího programu.

Studoval Teorie a dějiny dramatických umění na Univerzitě Palackého v Olomouci a Divadelní dramaturgii a Činoherní režii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Od roku 2014 kmenově spolupracuje jako dramaturg se souborem D’epog. V současné době působí jako umělecký šéf platformy Terén, jedné ze tří scén brněnského Centra experimentálního divadla.

Záznam přednášky: