Vzdělávací technologie - přednášky

Multimédia a XR I

Základní materiály - multimédia

Základní materiály - AR:

Zkuste najít jeden (nebo více) multimediálních vzdělávacích projektů, na kterých oceňujete právě to, jak s multimediálním obsahem tvůrci pracují. Analyticky tento projekt popište a identifikujte, nějaké zásady nebo rady, které by případně mohli využít ostatní při tvorbě vlastního multimediálního vzdělávacího projektu. Pamatujte, že nejde primárně o obsah, ale o práci s videem, AR, podcasty atp.
Dnešní úkol je asi trochu esejistický - rád bych si od Vás přečetl zamyšlení o tom, co si myslíte, že by bylo možné snadno učit jako VR aktivitu, k čemu by se hodilo AR a kde si naopak na běžnou třídu nenecháte sáhnout. Motivace - některé studie píší, že vzdělávání je už hodně technizované a že současná situace nás vede k tomu, že málo snímek - zapomínáme na to, jak by mohla vypadat ideální výuka. A právě k takovému snění bych Vás rád přivedl.


Co číst a vyzkoušet?

Výběr zdrojů od Petera Mička:


Využitie multimédií vo vzdelávaní

https://physedu.science.upjs.sk/vmv/moduly.php

Starší kurz určený pro studenty a učitele základních a středních škol. Učí pracovat s multimediálními nástroji a představuje možnosti jejich využití ve vzdělávacím procesu. K jednotlivým modulům jsou PDF dokumenty se základním teoretickým přehledem problematiky.

 

Online škola mladých autorů

https://www.aldebaran.cz/onlineskola/

Online kurz, který učí studenty zpracovat vědecké informace do "stravitelné" podoby. V kurzu se postupně přechází moduly pro typografii, grafiku, video a zvuk. Každá etapa obsahuje teorii, vysvětluje formáty a používání konkrétních nástrojů.

 

Developing multimedia collaboratively: Practical approaches for large-scale online curriculum development

https://eric.ed.gov/?q=multimedia+online+education&id=EJ1213941

Přetváření vysokoškolského vzdělávání do digitálního prostředí charakterizuje využívání multimédií při tvorbě vzdělávacího obsahu. Existuje množství literatury o dostupnosti různých technologií, ale málo příkladů, jak se rozhodovat při výběru a samotném vývoji multimediálního obsahu. Článek je o kolaborativním přístupu k návrhu multimédií, o používání metod a praktik v designovém týmu, který je tvořen odborníky z různých oblastí.

 

“To Be, or Not to Be”: Modernizing Shakespeare With Multimodal Learning Stations

https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jaal.1023

Článek o používání IT, virtuální a augmentované reality při zpřístupnění Shakespearova života a práce moderním způsobem. Učitelé použili různé mediální formáty, které měli pomoci studentům navázat vztah s náročnými texty.

 

Learning via Video in Higher Education: An Exploration of Instructor and Student Perceptions

https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol15/iss2/2/

Studie o rozdílech mezi tím, jak vnímají použití videa v lekcích studenti a profesoři. Cílem je poskytnout cenné informace pro tvůrce vzdělávacího obsahu ve vysokoškolském prostředí.

 

Immersive Virtual Reality Field Trips Facilitate Learning About Climate Change

https://vhil.stanford.edu/mm/2018/11/markowitz-fpsyg-IVR-field-trips.pdf

Vědci na Stanfordově univerzitě zkoumali virtuální exkurzi o důsledcích klimatických změn (okyselování oceánů) a zjistili, že účastníci získali prostřednictvím virtuálního zážitku hlubší znalosti a pozitivnější přístup k environmentálním problémům.

 

Top 10 Augmented Reality Tools for the Classroom

https://www.ebsco.com/blogs/ebscopost/top-10-augmented-reality-tools-classroom

Na webu najdete množství AR nástrojů a aplikací pro téměř všechny vyučované předměty. Rozvíjejí schopnosti jako kreativitu, kritické myšlení nebo kódování. Článek představuje výběr 10 zajímavých aplikací.

 

Augmented Reality in Education

https://www.apple.com/education/docs/ar-in-edu-lesson-ideas.pdf

Prezentace od Apple o využití augmentované reality ve vzdělávání na zařízení Ipad. Apple představuje AR aplikace jako mocný nástroj nových zážitků z učení a objevování.

 

Edshelf

https://edshelf.com

Hledáte ty správné nástroje pro vzdělávání? Edshelf je katalog webových stránek, mobilních aplikací a programů, jejichž kvalita je ohodnocena učiteli a rodiči.

 

Exploring the Future of Extended Reality in Higher Education

https://er.educause.edu/articles/2020/6/exploring-the-future-of-extended-reality-in-higher-education

Článek je reakcí na epidemii Covidu-19 a hledáním odpovědí na to, jak by mohla být rozšířená realita (XR) včleněna do příštího vysokoškolského vzdělávání.

 

Discovery Education

https://www.youtube.com/user/DiscoveryEducation

Youtubový kanál společnosti Discovery education, která vytváří digitální exkurze v oblasti vesmírného výzkumu, zdraví a technologií. Patří mezi lídry produkujících vzdělávací VR obsah.