Multimedia ve výuce II
Mgr. Marek Stehlík
Multimedia ve výuce II
Info
Období
jaro 2012

Vítejte v kurzu Multimédia ve výuce II

V rámci výuky se budeme společně zabývat dvěma základními okruhy témat:

  1. sestavováním stránek ve formátu HTML
  2. vytvářením interaktivních animací v programu Adobe Flash

Ukážeme si rovněž, jak fungují nové nástroje ISu pro podporu e-learningu.

Přeji vám chladnou hlavu, pevné nervy a bystré oko při ne vždy příjemné a jednoduché práci na webdesignu při intenzivním zažívání probírané látky:-))

Nejprve věnujte prosím pár minut svého času vyplnění vstupní ankety.

Při sestavování své závěrečné práce se můžete inspirovat pracemi svých kolegů, kteří již předmět úspěšně absolvovali – viz téma Seminární práce na konci osnovy.

Učitel doporučuje studovat od 14. 12. 2009 do 20. 12. 2009.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text

Základy tvorby webových stránek

Základy značkování

Značkování v XHTML slouží k vytvoření struktury dokumentu.

Formátování dokumentu (nastavení, jak bude vypadat v prohlížeči) je záležitostí kaskádových stylů CSS.

Seznámíme se s prací v textovém editoru PSPadu:

  • vytvoříme prvního dokumentu podle šablony XHTML
  • označkujeme chemického textu o alkalických kovech.

V následujících odkazech najdete zdrojový text dokumentu, zkopírujte si ho do PSPadu.

Zde pomocí značek vytvořte jeho strukturu, do konečné podoby ho upravíme s využitím kaskádových stylů -- zkusíme ho co nejvíce připodobnit vzorovému dokumentu.

Seznamy

V této lekci navážeme na předchozí, rozšíříme si repertoár struktur používaných v dokumentech o široce rozšířené a užitečné seznamy

Ukážeme si také specifika jejich formátování

a typické příklady použití jednotlivých typů

Nejprve si ovšem zopakujeme a procvičíme to, co jsme se naučili v předchozí lekci.

Tvorbu tabulek a seznamů si procvičíme na příkladech - slovníčku pojmů a několika tabulkách.

Začneme seznamy. Do nového souboru vytvoříme postupně všechny tři typy seznamů:

  1. sestavte formou číslovaného seznamu soupis vašich spolužáků v kruhu, popř. vašich přátelů, tak, aby seznam měl alespoň pět položek
  2. do seznamu s odrážkami uveďte soupis předmětů, které máte zapsané v tomto semestru
  3. sestavte slovníček pojmů z následujícího zdrojového textu.
Celou stránku nyní upravte tak, aby měl trochu fazónu - na začátek stránky vložte hlavní nadpis (např. Seznamy). Před jednotlivé seznamy vložte nadpisy druhé úrovně, které budou vhodně uvozovat obsah seznamů. Slovníček pojmů zkuste opět co nejvíce připodobnit vzorovému dokumentu.

Opakování

V rámci opakování si zkusíme zformátovat část textu o teorii e-learningu, který se nachází na stránkách CESNETu.

K dispozici máte jeho zdrojový text a vzorový dokument.

Tabulky

Sestavování tabulek v textovém editoru je práce hodně náročná na pozornost. V následujícím vzorovém dokumentu naleznete několik tabulek, které zkuste přepsat do HTML a patřičně zformátovat. Přeju vám opravdu bystré oko a pevné nervy:-))

Pro inspiraci přikládám odkaz na další nevšední možnosti zobrazení tabulek.

Opakování

Nejprve si zopakujeme kódování nejběžnějších druhů seznamů.

Zpracujte zdrojový text následujícího zadání.

 

Obrázky, odkazy

V rámci opakování si nejprve procvičíme používání struktur probraných v předchozích hodinách - seznamy, tabulky, nadpisy a běžné odstavce.

V lekci tohoto tématu se poprvé setkáme s externími zdroji používanými v kódu HTML - s obrázky, naučíme se též vytvářet spojení mezi soubory pomocí odkazů.

V následujícím cvičení si ukážeme roli odkazů při vytváření větších vzájemně provázaných celků webových stránek.

Cvičení - odkazy

Vytvořte nový soubor, uložte ho ke svým ostatním souborům z minulých cvičení, pojmenujte ho index.html.
V tomto novém souboru sestavte odrážkový seznam, v němž budou odkazy na soubory HTML vytvořené v předchozích cvičeních. Stránku opatřete rovněž hlavním nadpisem, popř. dalšími informacemi podle vlastního uvážení.
Může to dopadnout např. takto:

Moje cvičení v HTML

  • Základy značkování
  • Základy online výuky
  • Seznamy - cvičení
  • Tabulky - cvičení

Do všech souborů, které jste takto navázali na index, vložte zpětné odkazy na index.html, např.

<a href="index.html">Zpět na hlavní stranu</a>

Cvičení - obrázky

Vkládání obrázků si procvičíme při sestavování tabulky s obrázky a jednoduché obrázkové galerie, v níž navíc uplatníme odkazy.

Pro inspiraci přikládám komentovanou tabulku stylů, kterou můžete porovnat se svým návrhem formátování galerie obrázků.

Opakování

Pro srovnání vám nabízím vlastní návrh tabulky stylů CSS.

Clipart – obrázky pro webové stránky

Pokročilé formátování

Cílem lekce je zvládnutí dalších technik - připojení vnějších formátovacích stylů k dokumentům HTML a formátování dokmentů pomocí mechanismu tříd.

Opakování

V rámci opakování vytvoříme osnovu rozsáhlejšího dokumentu s využitím záložek.

Nejprve si stáhněte a rozbalte zdrojové soubory:

Mezi nimi naleznete soubor plyocyemata.html, ten využijeme pro editaci.

Pro obrázky vytvořte novou složku (nazvěte např. obrazky).

V dokumentu vytvořte obsah, tj. seznam nadpisů s odkazy na příslušné záložky v nadpisech.

Hotové soubory

Rozvržení stránky (layout)

Opakování

Formátování dokumentu s využitím mechanismu tříd v CSS bude hlavním obsahem následujícího cvičení.

Zdrojový text zformátujte do podoby výsledného vzorového dokumentu

Hotové soubory

Design - obrázky

Rámy

Obsah není zveřejněný.

Formuláře, základy JavaScriptu

Hotové soubory

Volný webhosting

HTML5

Obsah není zveřejněný.

Práce v Adobe Flash

Základy práce s programem Macromedia Flash

Animace ve Flashi

Cílem dnešní lekce je seznámit se s časovou osou (panel Timeline), ve kterém se nastavuje a řídí mj. i průběh animace.

Dále se seznámíme s prvním typem animace používané ve Flashi - Motion Tween.

Naznačíme si rovněž obecný postup při navrhování a sestavování animovaných scén.

Vibrace molekuly vody

Zdroj: http://www.btinternet.com/~martin.chaplin/vibrat.html

Kód pro vložení flashové animace do webové stránky

<object width="480" height="360" data="/authanimace.swf" type="application/x-shockwave-flash">
  <param name="movie" value="animace.swf" />
  <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
  <param name="allowFullScreen" value="true" />
  <param name="quality" value="high" />
</object>

 

Pohyb po křivce, tlačítka

V dnešní lekci si zopakujeme tvoření animace pohybu po křivce. Na příkladu si procvičíme rovněž práci s časovou osou. Seznámíme se s prvními interaktivními prvky - tlačítky - a ukážeme si, jak se s pomocí jednoduchých skriptů ovládá průběh animace.

Programování tlačítek v AS2

Tento případ je nejjednodušší: stačí vytvořit instanci tlačítka na scéně, vybrat ji, otevřít panel Akce (F9) a zde připsat kód

on (press) { ... kod, ktery se ma provest ... } 

popř.

pojmenovat instanci tlačítka na scéně a pak do klíčového snímku připsat kód
tl_start.onPress = function() { ... kod, ktery se ma provest ... } 

Programování tlačítek v AS3

 Zde je třeba

  1. pojmenovat instanci tlačítka
  2. vytvořit ovládací funkci
  3. přiřadit tuto funkci ovladači tlačítka

např. pro tlačítko pojmenované tl_start:

function prehrat(event) { play()}


tl_start.addEventListener(MouseEvent.CLICK, prehrat);

V dnešní lekci vytvoříme komplexnější scénu - ukázku pohybu nabitých i neutrálních částic v magnetickém poli, v níž budou animace Motion Tween doplněné ovládacími prvky (tlačítky se skripty).

Pohyb částic v homogenním magnetickém poli

Úlohy k opakování

Vytvořte následující animaci zatmění Měsíce.

Náměty pro další práci

Zkuste samostatně zpracovat další podobné interaktivní animace.

Animace typu Shape Tween, ozvučení animace

Ve svých animacích můžete využít zvuků z volně přístupných galerií zvukových efektů. Jednu z nich najdete pod následujícím odkazem.

Náměty pro další práci

Ovládání časové osy

Složené animace

V dnešní lekci si ukážeme, jakým způsobem lze vytvářent vnořené animace.

V souvislosti s tím se seznámíme se třetím typem symbolů používaných ve Flashi, s Movie Clipy.

Ukážeme si též, jak fungují časové osy jednotlivých typů symbolů. S tlačítky jsme se už seznámili, dnes jsou na řadě symboly typu Graphic a Movie Clip.

Opakování

Nejprve si zopakujeme tvorbu animací typu Motion a Shape Tween. Zkuste sami vytvořit následující animaci allosterické inhibice enzymů.

Náměty pro další práci

Maskovací vrstva

Opakování

Pokročilá interaktivita

V dnešní lekci si rozšíříme spektrum vlastností Movie Clipů, které lze ovládat skripty, zkombinujeme s maskovací vrstvou.

Ukážeme si, jak lze vytvořit vlastní kurzor a jak lze vkládat do flashové scény odkazy na internetové stránky.

Ovládání kolečka myši

 var mouseListener = new Object ()
 
mouseListener.onMouseWheel = function (delta:Number) {
  if (delta > 0 ) { //akce při skrolování nahoru 
  }

if (delta < 0 ) { //akce při skrolování dolů
   }
}
Mouse.addListener(mouseListener)

Zoomování mapy

var mouseListener = new Object ()
 
mouseListener.onMouseWheel = function (delta:Number) {
	if (vyber_oblasti.hitTest(_root._xmouse, _root._ymouse)) return;
	if (delta > 0 && mapa._xscale < 286 /*8*mapa.origSf */) {

		_root.changeZoom(10)
		
		}
	if (delta < 0 && mapa._xscale > mapa.origSf) {
		_root.changeZoom(-10)
	}
	}
Mouse.addListener(mouseListener)

function updateZoom() {
	zoomer.setZoom(Math.floor((mapa._xscale-36)/2.5))
	}
	
function changeZoom(zmena) {
	
	if (mapa._xscale + zmena > 286 || mapa._xscale + zmena < 36) return
	
	mapa._xscale += zmena;
	mapa._yscale += zmena;
		
	mapa._x += mapa.sx*(-zmena/100)
	mapa._y += mapa.sy*(-zmena/100)
	
	updateZoom()
}

function setZoom(percent) {
	mapa._xscale = percent*2.5 + 36
	mapa._yscale = percent*2.5 + 36
	
	mapa._x = sx - mapa.sx*(mapa._xscale/100)
	mapa._y = sy - mapa.sy*(mapa._yscale/100)
	updateZoom()
	}

mapa.onMouseDown = function () {
	if (this.hitTest(_root._xmouse, _root._ymouse) && 
		!vyber_oblasti.hitTest(_root._xmouse, _root._ymouse) &&
		!zoomer.hitTest(_root._xmouse, _root._ymouse)
		
		) 
	{ this.startDrag()
	this.dragged = true;
	}
	
	}

mapa.onMouseUp = function () {
	 this.stopDrag() 
	 this.dragged = false
	 
	 this.sx = (_root.sx - this._x)/this._xscale*100
	 this.sy = (_root.sy - this._y)/this._yscale*100
	}

var sx = 450
var sy = 300


mapa.onLoad = function() {
	this.origSf = this._xscale
	this.origX = this._x
	this.origY = this._y

	this.sx = (sx - this._x)/mapa._xscale*100
	this.sy = (sy - this._y)/mapa._yscale*100

	this.podklad._xscale = 65
	this.podklad._yscale = 65
	this.podklad._x = -932
	this.podklad._y = -935
	_root.setZoom(0)
	}

Ozvučení animace

Video ve Flashi

Videoklipy pro přehrávač

Indexování videoklipů

Práce v Adobe Flash Externí zdroje - obrázky, zvukové soubory

Externí zdroje - obrázky, zvukové soubory

Obsah není zveřejněný.

Samostatná práce, souhrnné opakování

Seminární práce

Rozsah a další parametry práce

Vzhledem k zaměření výuky po Vás budu na zápočet chtít soubor webových stránek s danými parametry:

  • obsah stránek je výukového charakteru (tutoriál  - téma nechám na vás, pokud se bude týkat nějakého zajímavého tématu z HTML5 nebo programování, budu rád :-))
  • rozsah: titulní stránka (nazvaná index.html) + min. 3 stránky s obsahem + test (viz dále) + literatura - seznam použitých odkazů. V seznam odkazů použijte citační hormu ISO-690 - vizte publikaci Metodika tvorby bibl. citací.
  • min. 1 interaktivní stránka; skript na této stránce nebo jeho podstatná část bude vaše autorské dílo (pokud využijete skript jiného autora, zřetelně ve skriptové části vyznačte, která část je vaším dílem. 
  • součástí stránek bude test na procvičení a upevnění probrané látky o rozsahu min. 5 otázek různého typu (tedy single/multichoice, vepisovací políčka,atd.), ale jednoznačně vyhodnotitelné, se zpětnou vazbou pro uživatele.
  • v kód u stránky se vyvarujte značek typu b, i, u, font, center
  • dejte si pozor na diakritiku a mezery v názvech souborů

Vaši práci si zkusím nahrát do ISu (např. do odevzdávárny) a pokud zde nastanou problémy s odkazy nebo obrázky, budu trvat na jejich nápravě. Proto vám doporučuju vyzkoušet funkčnost stránek v odevzdáváně (viz níže).

Termín odevzdání práce

Nechám na vás, podle vašich časových možností, klidně i do začátku dalšího semestru.

Konzultace

Pokud se budete chtít s nějakým problémem poradit, jsem vám k dispozici.

Místo odevzdání

Stránky mi můžete

  • přinést osobně
  • zaslat mailem
  • vložit do úschovny
  • nebo nejraději je nahrejte do níže uvedené odevzdávárny (v ní si vytvořte svou složku)