Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Období
jaro 2022

Úvodní seminář

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích.

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Jazyk přípravy: český

Samotný výstup

  • By měl být v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Doporučujeme zařadit procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny.

Užitečné odkazy:

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie


Rozpis témat pro JS 2022

Téma

Student/ka
Recenzentka
Datum

Struktura atomu. Protonové a nukleonové číslo. Nuklidy a isotopy.

Kateřina Kocábková
Valerie Richterová
2. 3. 2022

Periodická soustava prvků a periodický zákon. Klasifikace prvků. Zákonitosti a vztahy mezi periodickou soustavou prvků a elektronovým obalem atomu. Vztahy mezi prvky ve skupinách.

Tereza Svěchotová
Veronika Kyasová
2. 3. 2022

Oxidační číslo v anorganických sloučeninách a jeho výpočet ze strukturního vzorce.

Jakub Krnáč
Valerie Richterová
9. 3. 2022

Vyčíslování redoxních rovnic.

Monika Šteigerlová
Veronika Kyasová
9. 3. 2022

Hmotnostní obsah prvků ve sloučenině a stechiometrický vzorec z hmotnostního zlomku prvku ve sloučenině.

Lenka Popelová
Eva Dobrovolná
16. 3. 2022

Ředění roztoků a změna hmotnostního zlomku. Ukázky použití směšovací rovnice a křížového pravidla.

Kateřina Buchlovská
Valerie Richterová
16. 3. 2022

Rychlost chemické reakce a její definice. Rychlostní rovnice. Základní faktory ovlivňující rychlost chemické reakce (koncentrace látek a teplota).

Tereza Svěchotová
Dagmar Šašinková
23. 3. 2022

Reakční teplo a standardní reakční teplo a klasifikace chemických dějů podle tepelné bilance (exotermické a endotermické reakce). Termochemické zákony.

Kateřina Buchlovská
Valerie Richterová
23. 3. 2022

Termochemické výpočty. Výpočet reakčního tepla pomocí I. a II. termochemického zákona (s využitím standardních slučovacích tepel a standardních spalných tepel).

Jakub Fedra
Eva Dobrovolná
30. 3. 2022

Součin rozpustnosti. Výpočet rozpustnosti málo rozpustných látek.

Martin Uchnár
Dagmar Šašinková
30. 3. 2022

Vzácné plyny, výskyt, vlastnosti, použití a sloučeniny.

Lenka Popelová
Veronka Kyasová
6. 4. 2022

Kyslík, jeho vlastnosti, výskyt, výroba, charakteristika reaktivity. Alotropy kyslíku.

Kateřina Horáková
Valerie Richterová
6. 4. 2022

Prvky druhé skupiny. Souvislost jejich vlastností a reaktivity s krystalovou strukturou a počtem valenčních elektronů. Výskyt a výroba.

Kateřina Horáková
Valerie Richterová
13. 4. 2022
Uhlík, výskyt, vlastnosti, charakteristika reaktivity. Alotropy uhlíku. Použití čistého uhlíku.
Michaela Rónaiová
Veronika Kyasová
13. 4. 2022
Oxidy uhlíku, oxokyseliny uhlíku a jejich soli. Využití a zpracování vápence a vápna (tuhnutí malty).
Martin Uchnár
Dagmar Šašinková
20. 4. 2022
Křemík, jeho výskyt, výroba a použití. Struktura oxidu křemičitého, jeho krystalové modifikace, vlastnosti a reakce, srovnání s oxidem uhličitým. Použití křemičitanů. Sklo a jeho složení.
Kateřina Kocábková
Veronika Kyasová
20. 4. 2022
Obecná charakteristika přechodných kovů. Výskyt (významné rudy) a metody výroby kovů.
Veronika Štětkářová
Valerie Richterová
27. 4. 2022
Karbonylové sloučeniny, struktura, příprava, charakteristika vlastností a úvod do základní reaktivity (bez mechanismu nukleofilní adice).
Jakub Krnáč
27. 4. 2022
Estery, názvosloví, příprava, struktura, vlastnosti, použití.
Monika Šteigerlová
4. 5. 2022
Aminokyseliny (struktura, acidobazické vlastnosti, chiralita alfa-aminokyselin) a vznik peptidové vazby. Jakub Fedra
Valerie Richterová
4. 5. 2022
11. 5. 2022
Veronika Štětkářová
Valerie Richterová
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 2. 2022 do 20. 2. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 2. 2022 do 6. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 3. 2022 do 13. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 3. 2022 do 20. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 3. 2022 do 27. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 3. 2022 do 3. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 4. 2022 do 10. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 4. 2022 do 17. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 4. 2022 do 24. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 4. 2022 do 1. 5. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 5. 2022 do 8. 5. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 5. 2022 do 15. 5. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 9. 5. 2022 do 15. 5. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 16. 5. 2022 do 22. 5. 2022.
Předchozí