Obsahem bloku č. 1 je přehledový vstup do vývoje a současnosti evropského, s ohledem na komparaci prostředí západní a východní Evropy, ale i českého a slovenského maloobchodu. Klíčovými slovy jsou transformace, internacionalizace, globalizace a konsolidace. Dále navazují zásadní změny ve spotřebitelském chování v teoretické a příkladové rovině, včetně hlubšího pohledu na změny chování českého spotřebitele v době vysoké inflace (2022/2023). Blok je ukončen deskripcí vývoje lokalizace a lokalizačních strategií nákupních center v ČR a na Slovensku jako nejvýznamnějšího fenoménu současného maloobchodu.
Součástí bloku č. 2 je představení současných gobáních trendů v maloobchodě vázaných na změny spotřebitelského chování a životí styl spotřebitelů. Dále jsou prezentovány technologické změny a inovace v maloobchodě, včetně budoucích personalizovaných marketingových nástrojů a přístupů, jejich výhody, ale i rizika.