Cílem pedagogicko-psychologické praxe je
poskytnout studentům prostor k uplatnění vlastních komunikačních a sociálních dovedností, podpořit jejich tvořivost a získat náhled na vlastní osobnost v sociálním kontextu, najít své silné stránky a rozvíjet je, poznat sebe sama. Studenti se učí pozorovat žáky v procesu výuky. S použitím jednoduchých diagnostických nástrojů a interakčních technik pozorují komunikaci učitele, analyzují vzniklé situace a plní zadané úkoly, které doplňuje obsah předmětu sociální psychologie.
Pedagogicko-psychologická
praxe probíhá během semestru přímo na
základních školách v rozsahu 8 vyučovacích
hodin. Studenti si sami zajistí praxi
na škole v místě bydliště a jsou přiděleni
k provázejícímu učiteli. Součástí pedagogicko-psychologické
praxe je reflektivní seminář v rozsahu čtyř hodin za semestr, jehož náplní
je diskuse a reflexe zadaných úkolů.
Úkoly:
Pozorujte komunikaci mezi učitelem a žákem (co vás osloví, čeho si všimnete). Do pedagogického deníku si pořizujte zápisy z jednotlivých pozorování, s určením data, času a místa. Zaznamenávejte, jak situace probíhaly, všímejte si jednání jednotlivých aktérů. Účelem je získat podrobný popis jevů, které při výuce nastávají, a porovnat je s teorií.
Výstupy (požadavky k udělení zápočtu):
1. 100% účast na reflektivních seminářích.
2. Plnění zadaných úkolů na základě pozorování výuky.
3. Vedení pedagogického deníku a portfolia.