Vítejte ve Vývojové psychologii I.
Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde
Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.
Konzultace
Své seminární práce či jakoukoli otázku z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z vyučujících.
Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů):
- pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny, atd.
- hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.
- konzultační hodiny doc. Lacinová - pondělí 14.00 - 15.30 (https://cesnet.zoom.us/j/92644370492)
Průběh a příprava na semináře
Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány.
Požadavky pro získání zápočtu
Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), odevzdání seminární práce v řádných termínech.
Za aktivní účast na seminářích se považuje
- účast na seminářích ve své seminární skupině se zapnutou kamerou (povolena je maximálně jedna absence);
- aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře
Seminární práce
- odevzdání seminární práce v řádném termínu (viz níže)
Pro online výuku platí
- je potřeba, aby studující disponoval hardwarem, softwarem (aktualizovaný Zoom) a dostatečně spolehlivým připojením k internetu tak, aby byl schopen v určenou dobu plnit povinnosti, které nelze splnit jinak;
- účastí na online seminářích se míní účast, kdy jsou studující vidět a u jejich videa jsou jejich skutečná jména;
- povinnost účasti na seminářích je stejná jako v offline režimu. Běžné společenské konvence ohledně omluv platí také stejně.
Téma seminární práce
Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od početí
po vstup do školy (v
rámci tohoto tématu si vymezíte vlastní užší podtéma – náplň semináře S1). Hlavní téma seminární práce je formulováno obecně,
očekává se proto, že si pro účely své práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí
seminární práce.
Příklad
- Téma: Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od početí po vstup do školy
- Vaše podtéma: Souvislosti vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte předškolního
věku.
Způsob zpracování, práce s
odbornými zdroji
Seminární
práce má formát tzv. “introduction”, bližší informace viz Studijní materiály
složka Jak na seminární práci a seminář S1 a S2.
Předpokládá se, že student vystaví (=
zdroje jsou využity jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná
citace) svou práci na odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných
časopisech (český – např. Československá psychologie, zahraniční – např. Developmental Psychology, Child
Development aj.– využívejte elektronické databáze zde:.) Za využití empirické studie
není považován případ, kdy se student v seminární práci odkazuje pouze na „nevýsledkovou“
část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a východisek, diskuzi).
Jako
odborný zdroj nebude uznávána učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově
sankcionováno.
Student se může
v odůvodněných případech v textu odkazovat i na odborné zdroje
z jiných vědeckých disciplín (psychiatrie, fyziologie, neurovědy, apod.), ale s vědomím toho, že při hodnocení
práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou literaturu.
Dodržujte
citační standardy APA
http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-guide.pdf
Rozsah
Rozsah seminární práce je nejméně
9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do
rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.
Forma
Nutností je
důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA7th a dodržování zásad psaní odborného textu (viz S1). Seminární práce do vývojové
psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (přehledu
poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či
hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). Více
viz manuál APA7th (knihovna FSS MU) a také v dokumentu uloženém ve
Studijních materiálech Jak napsat Introduction.
Co je smyslem seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?
V seminární práci
prokazujete, že jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně
zúžené podtéma a náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete,
že jste schopni dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje
a dovedete s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry
jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní
výzkumné otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického
psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou články
z odborných periodik a odborné monografie, nikoliv učebnice (např. učebnice autorů
– Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková;
Thorová apod.) a slovníky pro laickou
veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost
citačních standardů APA.
Hodnocení
seminární práce
Bodově se hodnotí míra vyhovění
výše uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární
práce (viz semináře S1, S2, S3) a schopnost poučit se a profitovat
z poskytnutých komentářů.
Upozornění
Seminární
práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte
na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných
autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována
i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného
autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně).
Výše uvedené počiny jsou postupovány k řešení disciplinární komisi.
Hodnocení
|
maximum
bodů
|
minimum
bodů
|
Seminární
práce kritéria pro hodnocení: - odborné
zpracování tématu (výběr a specifikace tématu, schopnost identifikace
klíčových myšlenek a poznatků, kvalita práce s odbornými zdroji,
formulace vlastní výzkumné otázky na základě přehledu předchozích výsledků) 12
b.
- struktura,
forma (citace) 7 b.
- literatura
(výběr relevantní odborné literatury) 6 b.
|
25
|
není stanoveno
|
závěrečný
písemný test
|
40
|
23
|
Celkové hodnocení
65 – 60
|
A – vysoce nadstandardní
výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce
nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYb1030
|
59 - 54
|
B – nadprůměrný výkon;
student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna
v některých oblastech v rámci PSYb1030 podávat výborné výkony
|
53 - 48
|
C – adekvátní splnění
podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností
v rámci oblastí PSYb1030
|
47 - 42
|
D – mírně podprůměrné
vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a
dovednostech v rámci oblastí PSYb1030 více „slabých míst“, kterým by se
ještě měl(a) věnovat
|
41 - 36
|
E – splnění požadavků
kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své
znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1030 značně zlepšit a rozšířit
|
35 či nesplnění
minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích (písemný test;
více než 1 absence na semináři)
|
F – nevyhovění podmínkám
kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci
oblastí PSYb1030
|
Časové
rozvržení kurzu
Přednášky se konají v úterý
(liché týdny) 1x za 14 dní od 14:00 – 15:40
Odkaz na přednášky zde: https://cesnet.zoom.us/j/92643735589
Semináře se konají:
Seminární
skupina 01 každé liché
úterý 16:00–17:40
Seminární
skupina 02 každé liché
úterý 18:00–19:40
Seminární
skupina 03 každé sudé
úterý 16:00–17:40
Seminární
skupina 04 každé sudé
úterý 18:00–19:40
Odkazy na semináře naleznete pod odkazem Student zde:.
Semináře je možné
si nahradit v rámci jiných než zaregistrovaných skupin jen ve výjimečných
případech (návštěva lékaře apod.) a po předchozí domluvě s vyučujícím.
Registrace do
seminárních skupin v IS probíhá do 1. 3. 2021.
Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit
s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 16. 3. 2021. Další výjimky v průběhu semestru lze
udělovat pouze v odůvodněných
případech na základě oficiální omluvenky v IS.
Datum
|
P-přednáška
S-seminář
|
Vyučující
|
Téma:
|
2. 3.
|
P1
|
Lacinová
|
Úvod do studia VP a vývojových teorií/ Metody vývojové
psychologie/jak zkoumat lidský vývoj
|
2. 3.
|
S1 01, 02
|
|
Jak na seminární práci
|
9.
3.
|
S1 03, 04
|
16.
3.
|
P2
|
Masopustová
|
Rané dětství I. – prenatální období, dědičnost vs. prostředí,
epigenetika
|
16.
3.
|
S2 01/A, 02/A
|
|
Nad seminární prací (vaše nápady)
(skupiny A1, B1, C1, D1).
|
23.
3.
|
S2 03/A, 04/A
|
30.
3.
|
P3
|
Korábová
|
Porod, novorozenecké období/novorozenecké reflexy
|
30.
3.
|
S3 01/B, 02/B
|
|
Nad seminární prací (vaše nápady)
(skupiny A2, B2, C2, D2).
|
6. 4.
|
S3 03/B, 04/B
|
13.
4.
|
P4
|
Masopustová
|
Rané dětství II. – batole/emoční regulace, teorie psychosexuálního
vývoje
|
13.
4.
|
S4 01, 02
|
|
Batolecí období; aplikace VP ve výchovném poradenství
|
20.
4.
|
S4 03, 04
|
27.
4.
|
P5
|
Lacinová
|
Rané dětství III. – teorie vazby
|
27.
4.
|
S5 01, 02
|
|
Měření vazby v raném dětství: Strange Situation Test
|
4. 5.
|
S5 03, 04
|
11.
5.
|
P6
|
Daňsová
|
Rané dětství IV. – předškolák/psychická deprivace, separační úzkost
|
11.
5.
|
S6 01, 02
|
|
Předškolní období
|
18.
5.
|
S6 03, 04
|
| |
9. 3. 2021
|
Ukončení udělování výjimek,
uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu
|
15. 3. (01/A, 02/A), 22. 3.
(03/A, 04/A), 29. 3. (01/B, 02/B), 5. 4. (03/B, 04/B).
|
Odevzdání přípravy k seminární práci Odevzdávárna zde:
|
12. 4.
(01/A, 02/A), 19. 4.
(03/A, 04/A), 26. 4.
(01/B, 02/B), 3. 5.
(03/B, 04/B).
|
Odevzdání definitivní verze
seminární práce
Odevzdávárna zde:
|