Vyučující:
JUDr. Johan Schweigl, Ph.D.
doc. Ing. Martin Svoboda, Ph.D.
doc. Ing. Eva Tomášková, Ph.D.
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je poskytovat studentům základní znalosti a informace z mikroekonomie, makroekonomie a vybraných problémů světové ekonomiky.
Obsah předmětu:
Úvod do studia, Fungování tržního mechanismu, Analýza poptávky a nabídky, Analýza cenové elasticity, Tržní rovnováha, Fungování trhu zboží a služeb, Fungování trhu peněz, Hospodářská politika, Fungování trhu, práce Mezinárodní ekonomická integrace - EU, Vybrané problémy světové ekonomiky
Výstupy z učení:
Student by měl být po absolvování předmětu schopný: rozumět hospodářské politice státu, porozumět funkčnosti makroekonomického systému a vymezit souvislosti mezi národní a světovou ekonomikou. Dále by měl být schopen aplikovat znalosti v oblasti finančního rozhodování, např. rozhodnutí o úvěru, a zřizování advokátní kanceláře. Absolvování předmětu umožní studentům získat znalosti, které využijí v navazujících ekonomických a právnických předmětech.
Pojmy k zapamatování:
Nabídka=
funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně
Poptávka= funkce, která ukazuje závislost poptávaného množství statku na ceně
Elasticita (cenová pružnost)=poměr procentní změny množství k
procentní změně ceny
Hospodářská politika= konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská situace v širokém národním měřítku
HDP = souhrn veškeré finální produkce zboží a služeb vyrobené v určité zemi během jednoho roku
Podmínky vzniku situací na trhu
1. Na straně nabídky
Monopol
- jediný podnik v odvětví
- diferencovaný produkt a diferencovaná cena
- existují bariéry vstupu podniků do odvětví
Oligopol
- malý počet podniků v odvětví
- diferencovaný produkt a diferencovaná cena
- existují bariéry vstupu podniků do odvětví
Monopolistická konkurence
- velký počet podniků v odvětví
- diferencovaný produkt a diferencovaná cena
- neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví
Dokonalá konkurence
- Velké množství subjektů
- Volný vstup do daného odvětví
- Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů
2. Na straně poptávky
Monopson
- existuje pouze jeden kupující
- umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence
Oligopson
- malý počet kupujících
- velký počet prodávajících
- obdobný produkt, drobně diferenciovaný
- velké množství substitutů
- velké množství prodejců
- otevřený trh
Zdroje:
- Blažek, J., Kerlinová, A., Kubíček, J., Tomášková, E. a Tomšík, V. Národní hospodářství. Brno: Masarykova univerzita, 2019.
- BLAŽEK, J., KERLINOVÁ, A. TOMÁŠKOVÁ, E. Ekonomika veřejné správy, 2016.
- Holman, R.: Ekonomie. Praha: C. H. Beck, 1999.
- Holman, R.: Mikroekonomie. Praha: C. H. Beck, 2007.
- Švarcová, J.: Ekonomie stručný přehled. Praha: CEED, 2016.
- MANKIW, N. Gregory. Zásady ekonomie. Praha: Grada, 1999. Profesionál. ISBN 80-7169-891-1.