Psychoterapie s dětmi a dospívajícími
Mgr. David Macek, Ph.D.
Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Předmět si klade za cíl seznámit studenty s obecnými teoretickými i praktickými základy terapeutického procesu při práci s dětmi a dospívajícími. Jednotlivé semináře jsou z části koncipovány jako teoretické seznámení s konkrétním tématem a z části jako praktické cvičení. Praktická část se sestává ze zkoušení technik, nácviků práce ve dvojicích a skupinkách a práce s kazuistikami.

Data a témata seminářů:

19.2.

Psychoterapie dětí a dospívajících v kontextu vývojových teorií. Rozdílné (a společné) prvky terapeutických směrů. Terapie v kontextu organizací. Počátek práce, kontrakt a spolupráce se zákonnými zástupci v průběhu terapie.

 

26.2.

Počátek práce s dítětem. První setkání, navození a význam důvěry a bezpečí v terapii. Práce s kontaktem.

 

4.3.

Vztah jako klíčový prvek. Navození a udržení vztahu, význam vztahu pro terapeutickou práci. Teorie ranné vztahové vazby a její význam v terapii.

 

11.3.

Hra. Role hry ve vývoji jedince a v terapii aneb "k čemu mému dítěti je, že si u vás hraje?"

Termín odevzdání úkolu č. 1.

18.3.

Emoce. Exprese emocí v terapii a její význam. Práce se vztekem, smutkem, strachem (i radostí :-) ).

 

25.3.

Projekce, projektivní techniky, jejich význam a úloha.

 

27.3.

Práce s terapeutickým pískovištěm. 

 

8.4.

Práce s tělem, práce se smysly, imaginace.

 

15.4.

Státní svátek

 

22.4.

Podpora péče o sebe, vnitřní zdroje.

 

29.4.

Specifika terapie s dospívajícími, vývojový kontext. Závěrečná diskuze, vyhodnocení kurzu.

 

6.5.

Státní svátek

 

Státní svátek

Termín odevzdání úkolu č. 2


Požadavky na ukončení kurzu

1. Účast na seminářích, alespoň 80% (neúčast bez omluvy maximálně na dvou seminářích)

2. Vypracování dvou průběžných úkolů, viz níže

3. Složení závěrečné zkoušky


Průběžné úkoly

1. Reflexe vlastního kontaktu s dítětem

Studenti si ve svém okolí zajistí možnost kontaktu s dítětem do 10 let věku a s tímto dítětem po dohodě se zákonnými zástupci stráví min. 30 minut. Činnost a místo setkání je zcela na vzájemné domluvě. Podmínkou je pouze individuální kontakt jeden na jednoho, ideálně bez přítomnosti dalších osob (nebo neintervenujících). Také by nemělo jít o vlastní dítě studenta. Cílem práce je zaměřit se na introspektivní prožívání kontaktu s dítětem a reflexi společně stráveného času optikou vlastního prožívání. V písemné reflexi pak studenti odpovídají na následující otázky:

- Jak kontakt hodnotím, jak dopadl?
- Jak jsem se v průběhu cítil?
- Bylo na kontaktu něco těžkého/nepříjemného/zvláštního?
- Co bylo naopak v pořádku? Co mi šlo?

Rozsah práce je 1-2 normostrany.

V případě, že student nebude moci uvedený úkol splnit z důvodu nemožnosti sehnat dítě, prokonzultuje s vyučujícím náhradní variantu plnění.

Za nadstandartní zpracování je možné získat 5 bonusových bodů nad rámec v hodnocení předmětu.


2. Seminární práce

Student si zvolí jednu z nabízených kazuistik. Ve zpracování se zaměří na hypotetickou terapeutickou práci s případem. Vyhodnotí, jak by k danému případu na základě předložených informací porozuměl a jak by k práci přistoupil, rozepíše, jak by teoreticky mohl probíhat průběh terapie a na co by se v práci zaměřil. Součástí práce by měla být také sebereflexe toho, jak by klientovo téma a průběh spolupráce terapeut prožíval sám na sobě. 
Kromě vlastních úvah a reflexe se v práci předpokládá využití nejméně tří odborných zdrojů - jedné knihy a dvou studií zaměřených na danou problematiku. Dále student vymyslí a rozepíše konkrétní použití nejméně dvou technik, včetně zdůvodnění, proč by zrovna tyto techniky mohly být v daném případě vhodné.. 

Hodnocení práce 10 (minimum) až 20 bodů.


Závěrečná zkouška

Zkouška se uskuteční písemnou formou a bude ověřovat znalost informací prezentovaných na jednotlivých seminářích (prezentace powerpoint budou k dispozici vždy po absolvování semináře) a studijních materiálů (bude upřesněno). 

Za zkoušku je možno získat 10 (minimum) až 25 bodů.


Hodnocení předmětu

41-45 b. - A
36-40 b. - B
31-35 b. - C
26-30 b. - D
20-25 b. - E 
0-20 b. - F


Literatura

Geldard, K., Geldard, D. (2008). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál.

Langmeier, J., Balzar, K., Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.

Oaklander, V.(2020). Třinácté komnaty dětské duše – tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie. Praha: Portál

Oaklander, V., (2022) - Ukrytý poklad – Dětské nitro z pohledu gestalt terapie. Praha: Portál

Pöethe, P. (2022) – Vývojová a vztahová terapie dětí. Praha: Portál

Pöethe, P. (2020). Síla nevysloveného. Praha: Portál

Ronenová, T. (2000). Psychologická pomoc dětem v nesnázích – kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha: Portál.

Vymětal, J., Rezková, V. (2001). Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál.

Předchozí
Následující