Rozvrh a důležité organizační informace
Přednáška: sudé čtvrtky; 8:00 - 11:40
Pro kurz je formálně vyčleněna posluchárna P22, vzhledem k aktuální epidemiologické situaci a zákazu kontaktní výuky budou přednášky probíhat - a to pravděpodobně v průběhu celého podzimního semestru - on-line formou. Pro realizaci přednášek bude využita platforma zoom, přednášky budou uskutečněny synchronně ve dnech a hodinách uvedených v harmonogramu níže. Pro přihlášení budou všichni studenti a vyučující předmětu používat jeden rekurentní odkaz, který jim bude zaslán hromadným e-mailem na začátku semestru a poté ještě bezprostředně po ukončení možnosti změn v registraci a zápisů předmětů (tj. 14 dní po začátku semestru). Mimo to bude odkaz uložen v ISu ve studijních materiálech, složka "Organizační pokyny". Při přihlášení do zoomu si jako identifikátor volte svoje jméno a příjmení, nepoužívejte za tímto účelem různé přezdívky apod.
S ohledem na další vývoj epidemiologické situace se organizační záležitosti kurzu mohou měnit v průběhu semestru, všechny podstatné změny budou zaneseny v této interaktivní osnově a studenti i vyučující o nich budou informování e-mailem.
Harmonogram
15.10.2020 | Úvodní informace ke kurzu. Legislativní aspekty práce školního psychologa. Předpisy pro zohlednění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich aplikace v praxi. Další legislativní pravidla důležitá z pohledu školního psychologa - informovaný souhlas s poskytováním poradenských služeb, pravidla pro předčasné nebo naopak odložené zahájení školní docházky, předpisy upravující spolupráci s dalšími subjekty mimo systém školství atd. (Portešová, Straka) |
29.10.2020 | Školní psycholog na škole, jeho role a kompetence. Kontext práce, pozice psychologa ve školním prostředí. Historie školní psychologie u nás a ve světě. Školní poradenské pracoviště. Náplň práce školního psychologa. (Macek) |
12.11.2020 | Práce školního psychologa na škole v sociálně vyloučené lokalitě (Pírko) |
26.11.2020 | Diagnostika v práci školního psychologa (Pírko) |
10.12.2020 | Krizová intervence v rámci školy. Krizové situace v prostředí školy na jednotlivých úrovních: 1. škola jako instituce (např. mediálně probíraná kauza související se školou, koronavirová situace apod.), 2. školní třída (příchod či odchod žáka, rozdělení/sloučení třídy, tragická událost ve třídě), 3. žák (náročná situace v životě žáka - např. stěhování, rozvod rodičů, traumatická zkušenost), 4. učitel (samotný učitel v náročné životní situaci, učitel ve vztahu k náročné životní situaci žáka), 5. školní psycholog (sebepodpora v náročné situaci, intervize, supervize). Spolupráce v rámci sítě podpůrných institucí, postup řešení konkrétních případů formou kazuistik. (Šamánková) |
14.1.2021 | Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa. Šikana ve školním kolektivu, kyberšikana a bezpečí dětí na základní škole, šikana učitele. Vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie). Prevence a intervence při výskytu šikany, práce s obětí, s agresorem, s třídním kolektivem. Agresivní chování z hlediska vývojových stádií dítěte. Příklady z praxe. (Šromová) |
Prezentace z jednotlivých přednášek budou vloženy v příslušných složkách ve studijních materiálech v ISu, předpokládá se jejich průběžné studium v průběhu semestru, z obsahu prezentací budou (vedle obsahu povinné literatury) vycházet otázky v závěrečném zkouškovém testu.
Literatura
Základní
- Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie.
- Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie.
- Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2012). Metody a postupy poznávání žáka.
Rozšiřující
- Čapek, R., Navarová, S., & Ženatová, Z. (2017). Žák v krizové situaci.
- Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima.
- Grecmanová, H. (2008). Klima školy.
- Matějček, Z. & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte.
- Matoušek, O. (Ed.) (2017). Dítě traumatizované v blízkých vztazích.
Podmínky ukončení kurzu
Písemná zkouška na PC (v závislosti na epidemiologické situaci buď on-line, nebo v učebně na FSS - o konkrétní formě budou studenti před koncem semestru včas informováni). Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s otevřenými i uzavřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací.