Vývojová psychologie I
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vývojová psychologie I
Info
Období
jaro 2022

Vítejte ve Vývojové psychologii I.


Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde

Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.

Konzultace

Své seminární práce či jakoukoli otázku z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z  vyučujících. 
Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů): 

  • pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny, atd. 
  • hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.
  • konzultační hodiny doc. Lacinová - středa 9.00 - 10.30 ( v případě nutnosti zde: https://cesnet.zoom.us/j/92644370492)

Průběh a příprava na semináře

Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány. 

Požadavky pro získání zápočtu

Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), odevzdání seminární práce v řádném termínu.

Za aktivní účast na seminářích se považuje

  • účast na seminářích ve své seminární skupině se zapnutou kamerou (povolena je maximálně jedna absence);
  • aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře

Seminární práce

  • odevzdání seminární práce v řádném termínu (viz níže)

Pro online výuku (pokud by nastala nutnost přechodu do online režimu) platí:

  • je potřeba, aby studující disponoval hardwarem, softwarem (aktualizovaný Zoom) a dostatečně spolehlivým připojením k internetu tak, aby byl schopen v určenou dobu plnit povinnosti, které nelze splnit jinak; 
  • účastí na online seminářích se míní účast, kdy jsou studující vidět a u jejich videa jsou jejich skutečná jména;
  • povinnost účasti na seminářích je stejná jako v offline režimu.  Běžné společenské konvence ohledně omluv platí také stejně.

Téma seminární práce

Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci (v rámci tohoto tématu si vymezíte vlastní užší podtéma – náplň semináře S1). Hlavní téma seminární práce je formulováno obecně, očekává se proto, že si pro účely své práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí seminární práce.

Příklad

  • Téma:  Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci
  • Vaše podtéma: Souvislosti vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte předškolního věku.

Způsob zpracování, práce s odbornými zdroji

Seminární práce má formát tzv. “introduction”, bližší informace viz Studijní materiály složka Jak na seminární práci a seminář S1.

Předpokládá se, že student vystaví (= zdroje jsou využity jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná citace) svou práci na odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných časopisech (český – např. Československá psychologie, zahraniční – např. Developmental Psychology, Child Development aj.– využívejte elektronické databáze zde:.) Za využití empirické studie není považován případ, kdy se student v seminární práci odkazuje pouze na „nevýsledkovou“ část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a východisek, diskuzi).

Jako odborný zdroj nebude uznávána učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově sankcionováno.

Student se může v odůvodněných případech v textu odkazovat i na odborné zdroje z jiných vědeckých disciplín (psychiatrie, fyziologie, neurovědy, apod.), ale s vědomím toho, že při hodnocení práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou literaturu.

Dodržujte citační standardy APA

http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/

https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-guide.pdf

Rozsah
Rozsah seminární práce je nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.
Forma
Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA7th a dodržování zásad psaní odborného textu (viz S1). Seminární práce do vývojové psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). Více viz manuál APA7th (knihovna FSS MU) a také v dokumentu uloženém ve Studijních materiálech Jak na seminární práci

Co je smyslem seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?

V seminární práci prokazujete, že jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně zúžené podtéma a náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete, že jste schopni dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje a dovedete s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou články z odborných periodik a odborné monografie, nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková; Thorová apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA.

Hodnocení seminární práce

Bodově se hodnotí míra vyhovění výše uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz semináře S1, S2, S3) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnutých komentářů.

Upozornění

Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně).
Výše uvedené počiny jsou postupovány k řešení disciplinární komisi. 

Hodnocení

 

maximum bodů

minimum bodů

Seminární práce

kritéria pro hodnocení:

  • odborné zpracování tématu (výběr a specifikace tématu, schopnost identifikace klíčových myšlenek a poznatků, kvalita práce s odbornými zdroji, formulace vlastní výzkumné otázky na základě přehledu předchozích výsledků) 12 b.
  • struktura, forma (citace) 7 b.
  • literatura (výběr relevantní odborné literatury) 6 b.

25

není stanoveno

závěrečný písemný test

40

23

Celkové hodnocení

65 – 60

A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYb1030

59 - 54

B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1030 podávat výborné výkony

53 - 48 

C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030

47 - 42 

D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1030 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat

41 - 36 

E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1030 značně zlepšit a rozšířit

35 či nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích (písemný test; více než 1 absence na semináři)

F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030


Časové rozvržení kurzu

Přednášky se konají v úterý (liché týdny) 1x za 14 dní od 14:00 – 15:40 (Aula)

Semináře  se konají:

Seminární skupina 01 každé liché úterý 16:00–17:40 v U42
Seminární skupina 02 každé liché úterý 18:00–19:40 v U42
Seminární skupina 03 každé sudé úterý 16:00–17:40 v U23 
Seminární skupina 04 každé sudé úterý 18:00–19:40 v U23

Semináře je možné si nahradit v rámci jiných než zaregistrovaných skupin jen ve výjimečných případech (návštěva lékaře apod.) a po předchozí domluvě s vyučujícím.

Registrace do seminárních skupin v IS probíhá do 15. 2. 2022
 Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 21. 2. 2022. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v IS

Datum

P-přednáška

S-seminář

Vyučující

Téma:

15. 2.

P1

Lacinová

Úvod do studia VP a vývojových teorií/ Metody vývojové psychologie/jak zkoumat lidský vývoj

 

15. 2.

S1A, B

 

Jak na seminární práci

22. 2.

S1C, D

1. 3.

P2

Korábová

Porod, novorozenecké období/novorozenecké reflexy

1. 3.

S2A, B

 

Kojenecké období

8. 3.

S2C, D

15. 3.

P3

Lacinová

Teorie vazby

15. 3.

S3A, B

 

Měření vazby v raném dětství: Strange Situation Test

22. 3.

S3C, D

29. 3.

P4

Masopustová

Batole/emoční regulace, teorie psychosexuálního vývoje

29. 3.

S4A, B

 

Batolecí období; aplikace VP ve výchovném poradenství

5. 4.

S4C, D

12. 4.

P5

Daňsová

Předškolák/psychická deprivace, separační úzkost, teorie mysli, sociální učení

12. 4.

S5A, B

 

Předškolní období; mateřská škola

19. 4.

S5C, D

26. 4.

P6

Masopustová

Dědičnost vs. prostředí, epigenetika, prenatální období

26. 4.

S6A, B

 

Konzultace seminárních prací

 

3. 5.

S6C, D

10. 5. – P7 -  bude upřesněno

 

 

 

  21. 2. 2022

Ukončení udělování výjimek, uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu

 15. 5. 2022


Kapitola obsahuje:
12
PDF
2
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 14. 2. 2022 do 20. 2. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 2. 2022 do 27. 2. 2022.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 28. 2. 2022 do 6. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 3. 2022 do 13. 3. 2022.

Kapitola obsahuje:
10
PDF
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 14. 3. 2022 do 20. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 3. 2022 do 27. 3. 2022.

Batole


Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 28. 3. 2022 do 3. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 4. 4. 2022 do 10. 4. 2022.

Kapitola obsahuje:
6
PDF
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 4. 2022 do 17. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 4. 2022 do 24. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 25. 4. 2022 do 1. 5. 2022.
Týden 12
Učitel doporučuje studovat od 2. 5. 2022 do 8. 5. 2022.
Týden 13
Učitel doporučuje studovat od 9. 5. 2022 do 15. 5. 2022.
Předchozí