Etnografie a rozhovor v médiích
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D.
Etnografie a rozhovor v médiích
Info
Období
podzim 2020

Metodologický, projektově orientovaný kurz Etnografie a rozhovor v médiích pomocí kombinace praktických workshopů s přednáškovými úvody a vsuvkami jednak seznamuje magisterské studující s množstvím metodologických přístupů a konkrétních postupů spadajících pod etnografickou metodologii a jednak je nechává vyzkoušet si vybrané postupy v praxi.

Na začátku si každý/á studující definuje vlastní „projekt“: tedy téma, terén a jedince, na jejichž mini-výzkum se v rámci kurzu zaměří. Téma, terén a jedinci budou tvořit koherentní celek.

První část kurzu pak provede studující celým procesem kvazi-etnografického výzkumu v mediálních organizacích: od přípravy a vstupu do terénu, respektive konstrukce pole, přes provádění zúčastněného či nezúčastněného pozorování, stínování a vytváření terénních poznámek včetně zhuštěného popisu až k analýze dat, způsobům prezentace výsledků výzkumu (se zvláštním důrazem na způsob psaní o výzkumu) a konečnému vystoupení z výzkumného pole.

Druhá část kurzu podobným způsobem uvede studující do problematiky kvalitativního výzkumného rozhovoru v jeho různých podobách, od polostrukturované až k volné, narativní konverzaci mezi výzkumnicí či výzkumníkem a komunikační/m partnerkou/partnerem.

Speciální pozornost kurz věnuje výzkumné etice ve všech fázích výzkumného procesu, respektive aktuálním diskuzím o etických problémech a reflexi vlastní pozice a role výzkumnice či výzkumníka: budeme se zabývat praktickými problémy vztahujícími se k výzkumu (nejen) v médiích, jako jsou otázky navazování přátelství v poli, tzv. going native, práce s erotickým kapitálem nebo rozhovory s elitami. Zaměříme se taky na současné trendy a možnosti aplikovaného výzkumu, angažovaného výzkumu a participatorního výzkumu (participatory action research).

Cílem předmětu je seznámit studenty s aspekty, součástmi a postupy etnografické metodologie, které jsou využitelné v současném mediálním a mediálně-organizačním výzkumu, a vytvořit prostor pro vyzkoušení a procvičení vlastních metodologických schopností a zájmů. Předmět je koncipován jako kombinace přednášky a semináře/workshopu a zaměřuje se na aplikaci jednotlivých konceptů etnografické metodologie a specificky výzkumného rozhovoru, a to v individuálně volených projektech jednotlivých studujících. Je tedy založen na četbě metodologické i empirické literatury, na praktických cvičeních (testujících znalost příslušné literatury) a jejich skupinové reflexi.

Poznámka: I přes sdílený základ a strukturu je kurz individualizovaný a projektově orientovaný, a tedy umožňuje studujícím pracovat i s tématem/terénem/rozhovory vztahujícími se k jejich připravovaným magisterským pracím.

 

Výstupy z učení

Studující budou po absolvování předmětu schopni:

-          Orientovat se v základních pojmech vážících se k etnografickému výzkumu a kvalitativnímu rozhovoru

-          Umět pojmy a s nimi související postupy samostatně aplikovat ve vlastním výzkumu

-          Reflektovat etické problémy svého výzkumu a vlastní výzkumnickou pozici

-          Rozpoznat a používat prvky participatorního výzkumného designu

-          Vědět si rady s analýzou kvalitativních dat

 

Požadavky na zakončení předmětu

·       Online účast v kurzu (MS Teams) je povinná s max. 3 absencemi. Absence způsobená technickými problémy nebo dalšími mimořádnostmi souvisejícími s pandemií nového koronaviru (vyjma nemoci a karantény) se do počtu povolených absencí nezapočítává v případě, že si studující látku nahradí samostudiem prezentace, povinné literatury a písemným odevzdáním případných úkolů, které ostatní zpracovávali při online setkáních.

  • Před každým setkáním, ke kterému je určena povinná literatura, je třeba do ISu odevzdat obsahově, stylisticky i gramaticky kvalitní písemnou přípravu (1 až 2 NS; anotace + úvaha and týdenním povinným textem a jeho aplikovatelností ve vlastním výzkumu). Každou neakceptovanou přípravu je možné jednou opravit.
  • Studující v průběhu semestru plní čtyři praktické úkoly:
    • 1. tvorba min. tříhodinových terénních poznámek, deadline: 5. 11.
    • 2. jeden kvalitativní rozhovor, nahraný a přepsaný, deadline: 30. 11.
    • 3. sebereflexivní text (2–3 NS), deadline: 10. 12.
    • 4. souhrnná kreativní prezentace výsledků vlastního mini-projektu (přesnější instrukce na prvním setkání), deadline: 8. 1. nebo 15. 1. 2021
    • Za každý úkol lze získat 0, 5, nebo 10 bodů à celkem lze za úkoly získat až 40 bodů.

·       Pro úspěšné zakončení kurzu je třeba nepřekročit počet absencí, odevzdat všech 8 příprav a za úkoly získat přinejmenším 30 bodů.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 10. 2020 do 11. 10. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 10. 2020 do 18. 10. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 10. 2020 do 25. 10. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 10. 2020 do 1. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 11. 2020 do 8. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 11. 2020 do 15. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Video
Učitel doporučuje studovat od 16. 11. 2020 do 22. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 11. 2020 do 29. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 11. 2020 do 6. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 12. 2020 do 13. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 12. 2020 do 20. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 12. 2020 do 27. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 12. 2020 do 3. 1. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 4. 1. 2021 do 10. 1. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 11. 1. 2021 do 17. 1. 2021.
Předchozí