Autor a přednášející: Vladan Hodulák Ph.D.
Email: 52791@mail.muni.cz
Telefon: 549 49 4985
Konzultační hodiny: po 8:30-9:30
čt 12:40-13:30
Přednášející: Mgr. Johan Bartoš
Email: bartos.johan@mail.muni.cz
Přednášející: Ing. Mgr. Petr Svatoň
Email: petr.svaton@mail.muni.cz
Konzultační hodiny: st 14:00 – 16:00 místnost
4.55b
Anotace
kurzu
Cílem
kurzu je komparace hlavních metodologických a teoretických přístupů využívaných
jak v ekonomii, tak v mezinárodních vztazích. Řada metod a obecných
teoretických přístupů je v obou disciplínách podobná, klasickým příkladem
je teorie racionální volby. V jednotlivých disciplínách jim je však
věnována různá pozornost a jsou využívány poněkud odlišný způsobem. Ekonomie a
mezinárodní vztahy se liší nejen v otázkách, na které hledají odpovědi,
ale rovněž v identifikaci hlavních aktérů a procesů. Některé další
přístupy, jako například konstruktivismus, jsou v ekonomii poměrně vzácné,
ale jsou naopak velmi rozšířeny v ostatních společenských vědách. V rámci
kurzu se studenti seznámí s podobnostmi a odlišnostmi teoretických
přístupů v ekonomii a mezinárodních vztazích, což by jim mělo zásadně
pomoci při dalším studiu. Po absolvování kurzu by studenti měli získat
schopnost pracovat interdisciplinárním způsobem. To znamená, že budou schopni
identifikovat společné znaky obou disciplín a zároveň poznají možná omezení a
výhody typických přístupů v nich preferovaných pro řešení praktických problémů.
Výuka je organizována formou přednášek a seminářů.
Upozornění na rizika
podvodného plnění studijních povinností
Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají
studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností,
zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za
vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším
etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity
i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví.
Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za
žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování může
být trestán
nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným
vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit
s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Hodnocení kurzu:
1. Účast na
přednáškách
Účast na přednáškách
je nepovinná, nicméně student může získat za každou přednášku, které se bude účastnit,
1 bonusový bod.
2. Online testy
Studenti v průběhu kurzu napíší dva online testy. Testy budou přístupné skze IS, budou složeny z uzavřených otázek s jednou nebo více správnými odpověďmi. Otázky budou z obsahu přednášek a zadané literatury. Každá otázka bude hodnocena 0-1 bodem, čas na vyplnění testu bude odpovídat jedné minutě na každou zadanou otázku. Předběžný návrh dat a časů je: první test na témata přednášek 1. až 3. týdne 10.10. 19:00-19:15 (8 uzavřených otázek), druhý test na témata přednášek 6. až 10. týdne 28.11. v 19:00-19:20 (12 uzavřených otázek).
Za průběžné testy může student získat maximálně 20 bodů (8+12 bodů).
2. Prezentace
na semináři
Každý student
se musí v průběhu semestru podílet na vypracování a případně i prezentaci
jednoho rozšířeného position paperu v rámci semináře. Semináře slouží
k aplikaci probíraných paradigmatických perspektiv na konkrétní
problematiku z reálného světového dění. V rámci každého semináře
budou představeny minimálně dvě hlavní perspektivy, ze kterých je možné na
problematiku nahlížet. Studenti mají za úkol ve skupině (2-3 lidí) vypracovat rozšířený
position paper na danou problematiku z hlediska jedné předem zadané perspektivy
(rozsah 8-10 normostran) a tento následně prezentovat na semináři. Za
position paper a následnou prezentaci lze dostat 10 bodů. Prezentace je
součástí hodnocení. Neúčast na prezentaci skupinového position paperu bude pro
daného studenta znamenat ztrátu 5 bodů z možných 10.
Studenti se
musí přihlásit do jedné ze skupin v IS v rozpisu témat u předmětu, období
pro přihlašování je 18. 9.-15.10. 2023.
3. Účast a
aktivita na seminářích
4*2,5 bodu (1 za
účast + 1,5 za aktivitu) = maximálně 10 bodů. Aktivitou na semináři se
rozumí účast na diskuzi, ze které bude patrné, že se student na seminář připravil.
Za seminář, na kterém student se svou skupinou prezentuje, se už další body za
účast a aktivitu udělovat nebudou.
Celkem
Maximálně 40
bodů (+ 7 bonusových)
Celkové hodnocení:
A.
Výborně 40 – 38 bodů
B.
Velmi dobře 37 – 35 bodů
C.
Dobře 34
– 31 bodů
D.
Uspokojivě 30 – 28 bodů
E.
Vyhovující 27 – 24 bodů
F.
Nevyhovující Méně než 23 bodů
Harmonogram
hodin
1) První týden (20.
9.): Paradigmata ve filosofii vědy (Hodulák, Bartoš, Svatoň)
Úvodní seznámení s kurzem, informace o obsahu a
požadavcích.
Základy metateoretického uvažování ve společenských
vědách, paradigmata, ontologie, epistemologie.
Povinná četba: Kuhn (1970) 10-34,
52-65, 92-110, Leiden University. Thomas Kuhn Chapter 2.1-2.3 dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=sOGZEZ96ynI
https://www.youtube.com/watch?v=JQPsc55zsXA
https://www.youtube.com/watch?v=euE7PP_RUfk
2) Druhý týden
(27. 9.) Agent, struktura a úrovně analýzy (Hodulák)
Přednáška: Definice agenta a struktury, problém úrovní analýzy, metodologický individualismus, metodologický kolektivismus, teorie emergence, definice institucí.
Povinná četba: Hodgson (2004) s. 12-40, Hodgson (2006) s. 1-26, Hollis – Smith (1990) 1-15.
3) Třetí týden
(4. 10.) Paradigmata v ekonomii a mezinárodních vztazích (Hodulák)
Vymezení ekonomie a mezinárodních vztahů, příklady různých nahlížení téhož problému, představení hlavních paradigmat. Povinná četba: Gilpin (2001) s. 25-45, Chang (2014) 53-79, Kegley a Blanton (2011) 29-61.
4) Čtvrtý týden
(11. 10.) Seminář: Neorealismus vs. Liberalismus na příkladu války na Ukrajině
(Bartoš)
Povinná četba: Mearsheimer (2014) s.1-12, Kirchick (2014)
5) Pátý týden (18.
10.) Seminář: Realismus vs. Marxismus na příkladu sporu mezi Čínou a USA (Bartoš)
Povinná četba: Allison (2015), Hung (2020)
6) Šestý týden
(25. 10.) Pozitivismus a post-pozitivismus (Svatoň)
Přednáška: Vymezení
pozitivismu, vysvětlení jeho znaků na převažujících přístupech ke studiu
mezinárodních vztahů. Představení kritické teorie, post-strukturalismu,
post-kolonialismu a feminismu jako alternativních pohledů na svět.
Povinná četba: Zein-Elabdin,
Eiman (2009). 1153-1167; Marcos Farias Ferriera, 1-5; Aishling MC Morrow, 1-4
7) Sedmý týden
(1. 11.) Konstruktivismus v ekonomii a mezinárodních vztazích (Bartoš)
Přednáška: Vymezení konstruktivismu a jeho vývoj
v sociálních vědách, využití konstruktivismu v mezinárodních vztazích,
heterodoxní přístupy v ekonomii.
Povinná četba: Abdelal, Blyth a
Parsons (2010) s. 1-19, Wendt (1992) s. 391-425.
8) Osmý týden (8.
11.) Teorie racionálního rozhodování a teorie her (Svatoň)
Přednáška: Vymezení teorie racionálního rozhodování a její vývoj v sociálních vědách, využití teorie racionální volby v ekonomii a v mezinárodních vztazích, neoklasická ekonomie.
Povinná četba: Kydd (2008) s. 425-443, Reiss (2013) 29-53
9) Devátý týden
(15. 11.) Behaviorální přístup v ekonomii a mezinárodních vztazích (Svatoň)
Přednáška: Systém 1 a Systém 2 podle Kahnemana a Tverskyho, příklady kognitivních zkreslení a heuristik, implikace pro tvorbu politik
Povinná četba: Kahneman (2011), 24-34
10) Desátý
týden (22. 11.) Evoluční přístup v ekonomii a mezinárodních vztazích (Svatoň)
Přednáška: Sociální emoce jako výsledek evoluce člověka, ko-evoluce genů a kultury, debata nature vs. nurture, sociální darwinismus
Povinná četba: Greene (40-77)
11) Jedenáctý
týden (29. 11.) Seminář: Liberální internacionalismus vs. Konstruktivismus na příkladu usmíření Francie a Německa po WWII (Bartoš)
Povinná četba: Ripsman (2005) 669-693, Krotz (2002)
12) Dvanáctý týden: (6.12.) Seminář: Dluhová krize Řecka - Neoklasická ekonomie vs. Kritická teorie (Svatoň)
Povinná četba: Mylonas (2014) 305-321, Alesina et al. (2019) 1-14
13) Třináctý
týden – (13. 12.) Seminář: teorie racionální volby vs. behaviorální a evoluční
přístup na příkladu ochoty lidí účastnit se ozbrojeného konfliktu (Rusko vs.
Ukrajina, případně jiná válka) (Svatoň)
Povinná četba: Bowles a Gintis (2006), 951-964