Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete, v čem spočívá spor mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
Literatura: Butt, G. (2019). Bridging the divide between school and university geography – ‘mind the gap!’ In H. Walkington, J. Hill, & S. Dyer (Eds.), Handbook for teaching and learning in geography (s. 31–45). Edward Elgar Publishing.
2. Vysvětlete, v čem spočívá geografické myšlení. Na příkladu vybraného tematického celku učiva prokažte, jak geografické myšlení žáků rozvíjíte v praxi.
Literatura: Lambert, D. (2017). Thinking geographically. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 20–29). GA.
Stručně popište obsah a vysvětlete účel a hlavní myšlenky Mezinárodní charty geografického vzdělávání.
Literatura: International Charter on Geographical Education (2016). CGE. http://www.igu-cge.org/charters/
Charakterizujte a zhodnoťte pojetí a strukturu geografických vzdělávacích obsahů v RVP ZV.
Literatura: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). MŠMT.
5. Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete požadavek progrese v geografickém vzdělávání.
Literatura: Taylor, L. (2017). Progression. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 40–47). GA.
Vysvětlete, v čem spočívá koncept udržitelnosti a na příkladu vybraného tematického celku učiva prokažte možnosti integrace environmentální výchovy do výuky geografie.
Literatura: Morgan (2017). Teaching geography for sustainability. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 92–105). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití globálního (rozvojového) vzdělávání ve výuce geografie.
Literatura: Strategie GRV 2018–2030 (2019). MZV. https://www.mzv.cz/file/3418207/Strategie_GRV_2018_2030.pdf
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti začlenění konceptu místa do výuky geografie.
Literatura: Freeman, D., & Morgan, A. (2017). Place and locational knowledge. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 260–275). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití různých výukových metod ve výuce geografie.
Literatura: Bustin, R. (2017). Teaching a good geography lesson. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 134–149). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti inkluze a diferenciace v geografickém vzdělávání.
Literatura: Ferretti, J. (2017). Differentiation. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 166–181). GA.
Vysvětlete systém organizace zeměpisné olympiády, specifikujte možnosti přípravy učitele a žáka na soutěž, popište konkrétní postup přípravy školního kola.
Literatura: Krtičková, K., & Jelen, J. (2021). Jak na školní kolo zeměpisné olympiády? Geografické rozhledy, 31(1), 36–37.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití Bloomovy taxonomie kognitivních cílů ve výuce geografie.
Literatura: Ferretti, J. (2017). Differentiation. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 166– 181). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti hodnocení žáků ve výuce geografie.
Literatura: Weeden, P. (2017). Assessing geography. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 182–197). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití terénní výuky v geografickém vzdělávání.
Literatura: Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., Hofmann, E. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. (2019). Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1238
Představte zdroje, s jejichž využitím je možné připravovat výuku geografie, charakterizujte jejich obsah, zhodnoťte jejich kvalitu a navrhněte vybraná kritéria pro jejich hodnocení.
Litaratura: Rayner, D. (2017). Resources. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 150–165). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti začlenění badatelsky orientovaných přístupů do výuky geografie.
Litaratura: Roberts, M. (2017). Planning for inquiry. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 150–165). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití geoinformačních technologií ve výuce geografie.
Literatura: Mísařová, D., Svobodová, H., Mašterová, V., Durna, R., Hercík, J., Šimáček, P., Švédová, H., & Kubíček, P. (2021). Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách. Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2145
Na příkladu konkrétních výzkumů charakterizujte možnosti využití výsledků výzkumu v geografickém vzdělávání pro plánování, realizaci a hodnocení výuky geografie.
Literatura: Puttick, S. (2017). Researching geography education. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 292–305). GA.
Charakterizujte klíčové dovednosti a možnosti dalšího vzdělávání učitelů geografie.
Literatura: Hill, J. & Jones (2017). Professional development. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 278–291). GA.
Charakterizujte nejdůležitější etapy historického vývoje geografického vzdělávání.
Literatura: Řezníčková, D. (2015). Didaktika geografie: proměny identity oboru. In I. Stuchlíková, T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy (259–288). Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/549
Skok do neznáma: Image geografie na sociálních sítích Asi před rokem jsem spontánně vytvořil učitelský účet na Instagramu, se záměrem ukázat žákům, že na geografická témata člověk může narazit téměř kdekoliv. Postupně jsem se tak vydal na cestu objevování potenciálu sociálních sítí ve vzdělávání. Cílem této přednášky je představit mou tvorbu a zároveň vnést do problematiky i odborný a teoretický vhled. Můžou sociální sítě sloužit pedagogům a jaké jsou jejich možnosti a úskalí?