Integrovaná terénní výuka
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Integrovaná terénní výuka
Info
Období
jaro 2024

Časová náročnost: 

8 hodin přímé výuky pro studující KS a DAP dle rozvrhu + samostudium a konzultace  s cvičící dle osobní potřeby

24 hodin přímé výuky pro studující PS + vypracování zadaných úkolů dle vlastní časové potřeby


Harmonogram předmětu:

Prezenční studium dle rozvrhu v IS MU. 

Kombinované studium: 4 setkání po 2 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)


Povinný studijní materiál

ŠEVEČKOVÁ, Daniela. Tvorba studijních materiálů pro předmět "Integrované přírodovědné pokusy a Didaktika přírodních věd". Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. 2011. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/ov6dz/.

DRÁBKOVÁ, Alena. (2022)  Integrovaná témata ve výuce na základní škole. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Archiv závěrečných prací MUNIhttps://is.muni.cz/auth/th/cfq1b/DP_Drabkova.pdf

SVATOŇOVÁ, Hana, Libor LNĚNIČKA, Eduard HOFMANN, Jaromír KOLEJKA, Darina MÍSAŘOVÁ, Irena PLUCKOVÁ, Vladislav NAVRÁTIL, Aleš RUDA, Boris RYCHNOVSKÝ, Hana SVOBODOVÁ a Jindřiška SVOBODOVÁ. Integrovaná přírodověda 1–6 - Materiál pro učitele. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 402 s. ISBN 978-80-210-5755-5.

HOFMANN, Eduard, Hana SVOBODOVÁ, Radek DURNA, Darina MÍSAŘOVÁ, Tereza ČEŠKOVÁ, Iva FRÝZOVÁ, Miroslav JIREČEK, Petr KNECHT, Marek TRÁVNÍČEK, Jaroslav VRBAS, Světlana HANUŠOVÁ, Ailsa Marion RANDALL, Jaroslav SUCHÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Pavla BUCHTOVÁ, Zuzana KRŠKOVÁ, Ondřej KRAHULEC, Jaromír KOLEJKA, Filip PULTAR, Ondřej VITULA, Marek ANTAL a Petr SOJÁK. Terénní výuka na PdF MU. Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 154 s. ISBN 978-80-210-9916-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9917-2021. info


Klíčový studijní obsah: Prostřednictvím předmětu získají studující kompetence, které jim umožní během učitelské praxe 1-3 a následně i v rámci budoucí profese aplikovat a integrovat nabyté znalosti přírodovědných předmětů chemie, fyziky, biologie a zeměpisu do příslušných dovedností v oblasti učitelského managementu, logistiky a metodiky jak připravit a realizovat integrovanou terénní výuku. 

Integrovaná terénní výuka má návaznost na předmět FC4103 Integrované přírodovědné pokusy. Některé výstupy a aktivity se dále procvičují a rozšiřují s přesahem do konkrétního přírodního prostředí. Během terénní výuky dochází k aplikaci teoretických znalostí i dovedností z oblasti nejen chemie, fyziky, biologie a zeměpisu, ale i geologie, ekologie, historie, tělesné a výtvarné výchovy při poznávání okolí vybrané školy nebo zajímavé přírodní krajiny (např. CHKO Moravský kras).

Poskytování zpětné vazby: Studujícím PS jsou během prvních dvou cvičení, studujícím KS během jednoho cvičení připraveny integrované experimenty k tématům Voda, Půda, Vzduch a jejich environmentální kontexty . Uvedené experimenty v průběhu cvičení konzultují s vyučující (1. zpětná vazba). Po těchto dvou (jednom) cvičeních následuje výběr konkrétnějšího tématu např. "Voda a její využití v okolí Jedovnic" "Stromy ve městě" atd.. Studující se rozdělí do dvojic a každá z těchto dvojic připravuje téma (včetně pracovních listů, aktivit a experimentů jež je možné realizovat v terénu) z pohledu chemie a fyziky, zeměpisu a historie, zeměpisu a chemie, chemie a přírodopisu, přírodopisu a zeměpisu (počet dvojic oborů dle počtu studujících v aktuálním semestru). Detaily připravovaných materiálů opět diskutují s vyučující (2. zpětná vazba). Pro studenty je uvedená činnost integrovaným přírodovědným projektem s výstupem realizovaným v terénu, tj v blízkém okolí školy, vesnice či města nebo na škole v přírodě či školním výletě.  Terénní výuku pak aplikují v rozsahu cca 2-3 dnů buď pro spolužáky z ročníku (v případě KS je možnost výjezdu do terénu - kemp v Jedovnicích)* nebo pro žáky ZŠ v jejím okolí, na škole v přírodě (9. ročník),  (studenti PS). Během realizace terénní výuky studující prakticky ověří připravené pracovní listy a experimenty a následně reflektují tuto výuku jak s vyučující předmětu, tak s učiteli, jež doprovázejí žáky. Přitom získávají (3.) zpětnou vazbu od spolužáků, vyučujícího i učitelů ze ZŠ. 

*Studující KS mohou terénní výuku realizovat i např. během učitelské praxe na ZŠ a následně ji reflektují s vyučující předmětu na posledním cvičení v semestru.

Mimo rozvrhovaných setkání ve výuce lze s vyučujícím komunikovat přes e-mail, MS-Teams, osobní konzultace, facebooková skupina. 

Podpora komunikace: Komunikace s vyučujícím i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací, facebookové skupiny. Lze využít Diskusní fórum předmětu.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Předchozí