Pedagogicko-psychologická diagnostika
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Pedagogicko-psychologická diagnostika
Info
Období
podzim 2021
Milé studentky, 

vítáme vás v předmětu Pedagogicko-psychologická diagnostika, ve kterém se budeme setkávat na výuce, na níž se budou podílet tři vyučující: PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D., Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. a doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. 

Výuka bude obsahovat tato témata: 17.9. Diagnostika vývojových a vzdělávacích pokroků podle RVP PV. Možné chyby a zkreslení.  (doc. Syslová) 1.10.  Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy.  Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti. (dr. Najvarová) 8.10.  Tvorba portfolia dítěte.  (doc. Syslová) 22.10.  Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. Etika. Metody psychologické diagnostiky.  (dr. Fikarová) 5.11.  Autodiagnostika učitele / profesní portfolio učitele. (doc. Syslová) 12.11. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.  Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. (dr. Fikarová) 3.12. Sebepojetí učitele. (Mgr. Fikrlová) 10.12. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0–8 roků). Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. (Mgr. Fikrlová) 

Interaktivní osnovu budeme využívat zejména pro sdílení materiálů, se kterými budeme pracovat ve výuce, ale také k případné diskuzi a rozšiřujícím informacím a materiálům.

Těšíme se na obohacující spolupráci a konstruktivní diskuzi!

Požadavky na zakončení

Předmět je ukončen ústní zkouškou. Zkouška bude probíhat formou rozpravy nad seminární prací. Seminární práce je zaměřena na diagnostikování dítěte s obtížemi a návrhy na intervenční program. Sledována budou teoretická východiska práce opřená o tematické okruhy tohoto předmětu. 

Doporučená literatura


Bednářová, J., & Šmardová, V. (2008). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.

Sedláčková, H., Syslová, Z., & Štěpánková, L. (2012). Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.

Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Brno: Portál.

Syslová, Z., & Kratochvílová, J. (2018). Metodika pro učitele: Příručka pro diagnostický nástroj PREDICT. Praha: Raabe.

Zelinková, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Pro zájemce o hlubší porozumění problematice diagnostikování dáváme k dispozici další odbornou literaturu

Swierkoszova
PDF ke stažení
VUP Metodika PV 2007
PDF ke stažení
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
4
PDF
3
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
Předchozí