Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Pedagog – požadavky, kompetence


  • pedagog (rodič, učitel, vychovatel) je ve výchovně-vzdělávacím procesu činitelem, který nese společenskou odpovědnost za jeho účinnost a úspěšnost
  • pedagog koncipuje obsah výchovně-vzdělávací činnosti ve shodě s pedagogickými dokumenty, provádí diagnózu
  • vychovatel – rodič, učitel, mistr, vedoucí tábora, kroužku nebo oddílu, vychovatelka v družině nebo domově mládeže, trenér, sbormistr, lektor, instruktor, školitel, farář
  • pedagogický pracovník – učitel, ředitel, zástupce ředitele, vychovatel ve školských zařízeních, mistr, pracovník pedagogického centra a pedagogicko-psychologické poradny
  • pedeutologie – teorie zabývající se problematikou povolání učitele
  • úkoly současného pedagoga → odpovědnost za plný rozvoj jedinců, za jejich přípravu pro základní sociální role, za utváření stránek osobnosti, za jejich rozvoj z hlediska výchovných složek
  • takovéto úkoly kladou nároky na odborné i charakterové kvality pedagoga, na jeho přípravu a mnohostranný rozvoj
  • v praxi jsou častým jevem velké rozdíly mezi jednotlivými učiteli (vynikající pedagogičtí pracovníci X učitelé a vychovatelé rozporuplní ve svém morálním a lidském profilu)
  • pedagogická teorie odhaluje, klasifikuje a hodnotí významné stránky pedagogovy osobnosti
  • základní kvality, které by měly charakterizovat pedagogickou osobnost:
    • pedagogova hodnotová orientace
    • pedagogovo vzdělání všeobecné i odborné
    • edukátorova pedagogická erudice (dovednosti)
    • pedagogovy osobnostní rysy a charakter
  • pedagogova hodnotová orientace
    • jedině osobnost rozvinutá z hlediska demokratických ideálů, s humanitním a vlasteneckým přesvědčením má naději, že očekávané hodnoty přenese i na svěřené jedince, že bude schopna mnohostranně vychovávat a orientovat jedince
  • vzdělání pedagogického pracovníka
    • rozsáhlá oblast, učitel totiž musí být vzdělán nejen v oboru a pedagogice, ale je u něj nutný také všeobecný přehled
    • základem je hluboké všeobecné vzdělání a hluboký rozhled filozofický, politický, vědecký a kulturní
    • máme-li žádat všeobecné vzdělání po žácích, neměli by se žáci u svých pedagogů setkávat s jednostrannou a úzce odbornou vzdělanostní orientací
    • dochází často k pedagogickému paradoxu → jednostranně orientovaný učitel se snaží plně a mnohostranně rozvíjet žáky – to však není možné
    • požadavek teoretického i praktického odborného vzdělání v oboru, kterému člověk vyučuje
    • pedagog však musí být vzdělán v oboru, který má vyučovat
    • podmínkou úspěšné výchovy není jen pedagogovo všeobecné a odborné vzdělání, ale zároveň hluboké pedagogické vzdělání (dějiny výchovy, obecná pedagogika, filosofie výchovy,pedagogická psychologie, pedagogická sociologie, školní hygiena, didaktika, teorie jednotlivých výchovných složek, metodika odborných jednotlivých oborů)
    • pedagog musí umět podat látku, dokázat definovat cíle, volit metody a postupy
  • edukátorova pedagogická erudice
    • integrální součást vzdělávání → praktické pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky umožňující přenést poznatky do bezprostřední výchovné praxe
    • komunikativní dovednosti – pedagogův kontakt s vychovávaným jedince, interakce
    • organizátorské dovednosti – správné řízení výchovně-vzdělávací činnosti
    • rétorické dovednosti – povyšující kulturu pedagogického působení
    • v některých případech se setkáváme také s dovednostmi diagnostickými
  • rysy pedagogovy osobnosti a charakter
    • tvořivost (kreativita) – schopnost neustále hledat nové, neuspokojovat se s dosavadní úrovní
    • zásadový morální postoj – pedagogovo myšlení, cítění a chování v duchu demokratismu, humanismu a vlastenectví
    • pedagogický optimismus – pevné přesvědčení o účinnosti pedagogického působení
    • pedagogický takt – ukázněnost v jednání se žáky, schopnost sebeovládání se
    • pedagogický klid – schopnost pracovat soustředěně, trpělivě vysvětlovat problematiku až k úplnému pochopení
    • pedagogické zaujetí – pedagogická angažovanost, klidný a aktivní pedagogův přístup k látce, práci i žákům samotným
    • hluboký přístup k žákům – láska k žákům projevené v kvalitě pedagogické práce, ve snaze co nejvíce poznann, zacpal;t žáky
    • přísná spravedlnost – požadavek nenechat nedostatky, přestupky bez povšimnutí a opravení, potrestání; nepreferovat mezi žáky
  • sebereflexe – důležitý činitel v pedagogově rozvoji a zkvalitňování výchovně-vzdělávacího působení
  • charakter – vztah člověka k lidem, ke společnosti, k práci, učení a hře, k sobě samému (otevřenost, obětavost, svědomitost, cílevědomost, odpovědnost, vytrvalost, skromnost, zdvořilost)
  • existuje i jiné pojetí požadavků na osobnost učitele
  • fyzická odolnost, zdraví, psychická vybavenost
    • zdraví životní styl, pohyblivost, obratnost
  • požadavky na všeobecné vzdělání
    • kulturní, politický, vědecký a filozofický rozhled; komunikativní dovednosti, jazyková kultura, znalost světového jazyka, informatiky
  • požadavky na odborné vzdělávání
    • celoživotní vzdělávání, konzultace s odborníky, účast na kurzech, seminářích, konferencích, workshopech
  • požadavky na pedagogické a psychologické vzdělání
    • základy mravní a ekologické výchovy, dovednosti a schopnosti didaktické, rétorické, organizátorské a diagnostické
  • požadavky na osobnostní rysy a vlastnosti pedagoga
    • pedagogický optimismus, takt, klid, nadhled, trpělivost, spravedlnost, smysl pro humor, hodnotová orientace, kreativita, schopnost reagovat na měnící se podmínky, získání autority
  • vlastnosti charakterové a volní
    • charakter, volní jednání
  • intelektuální vlastnosti
    • inteligence, kreativita, aktivita, pohotovost, zvídavost, kritičnost
  • temperament a city
    • ovládání temperamentu, empatie
  • další pojmy:
  • kvalifikace – způsobilost pro vykonávání určitého povolání nebo pro sjednaný druh pracovní činnosti; pedagog kvalifikace dosahuje většinou studiem na odpovídající vysoké škole
  • aprobace – způsobilost učitele vyučovat na určitém stupni nebo typu školy či určitým vyučovacím předmětům; většinou získaná v průběhu praxe a práce na základní škole
  • pedagogická způsobilost – způsobilost, kterou může jedinec získat jedinec doplňujícím pedagogickým studiem na pedagogické fakultě
  • ve VVP nepůsobí většinou pedagogický pracovník izolovaně, ale v rámci celé skupiny učitelů, vychovatelů i dalších odborných pracovníků
    • požadavky na jednotlivce jsou platné i pro celé pedagogické kolektivy
    • v kolektivním působení se pozitivní kvality jednotlivce buďto umocňují, anebo naopak oslabují či přímo paralyzují
  • výchova z hlediska interakce a druhů = postavení pedagoga ve výchovném procesu
  • vztah výchova pedagog → vychovávaný jedinec autoritativní pedagog ‹ vychovávaný jedinec submisivní (pedocentrická) pedagog – vychovávaný jedinec kooperativní (spolupracující)
  • povinnosti učitele ve škole
  • definovány Pracovním řádem zaměstnance nebo Zákonem 29/1984 Sb. - odborné vedení hodiny - autorita, kázeň, reflexe vlastní činnosti - služby, dozory ve škole - vedení předepsané dokumentace - příprava na vyučování - odborná péče o kabinety, sbírky, knihovny - porady svolané ředitelem školy - opravování písemných a grafických prací žáků - třídní schůzky, konzultační hodiny - třídní učitel a jeho činnosti - studium, sledování literatury, účast na kurzech, školeních - pedagogické a psychologické zvládnutí situace i obsahu, hodnocení žáků - vytváření edukačního klimatu třídy a školy - spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky a výchovným poradcem
  • požadavky na pedagoga
    • odborné vzdělání
    • osobnostní rysy
    • hodnotová orientace
    • všeobecné vzdělání
    • sociální předpoklady
  • kompetence učitele (PRŮCHA, J.)
    • připravenost učitele vyrovnat se s nároky, které jsou na pedagoga kladeny
    • využíván pojem profesní kompetence – ukládají zvládat vyučovací problémy s novými cíli, učivem i metodami; zvládat problémy se vztahem k žákům i k jejich individuálnímu vedení a vztahy s partnery mimo školu
    • kompetence odborně předmětové → vědecké základy podmínkami
    • kompetence psychodidaktické → podmínky pro učení
    • kompetence komunikativní → vztah k dětem, světu i dospělým
    • kompetence organizační a řídící → schopnost plánovat a projektovat svou činnost
    • kompetence diagnostická a intervenční → jak žák myslí, cítí, jedná a proč
    • kompetence poradenské a konzultativní → vztahy k rodičům
    • kompetence reflexe vlastní činnosti → činnost jako předmět analýzy, umět vyvodit důsledky
  • další dělení kompetencí
    • komunikační
    • motivační
    • prezentační
    • diagnostické
    • organizační
  • kompetenci shrnuty i v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
  • klíčové dovednosti (KYRIACOU, CH.)
    • plánování a příprava
    • realizace vyučovací jednotky
    • řízení vyučovací jednotky
    • klima třídy
    • kázeň
    • hodnocení prospěchu žáků (diagnostika)
    • reflexe vlastní práce a evaluace (autodiagnostika)
otevrit odpovednik

Otázky

  • Kdo je pedagog?
  • Které čtyři základní kvality by měly charakterizovat pedagogovu osobnost?
  • Jaké jsou rysy a charakter osobnosti pedagoga?
  • Jaké jsou povinnosti učitele ve škole?
  • Jak dělíme kompetence učitele?

Literatura

  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2001.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.