• 1.Kdy je potřeba ověřit moji totožnost v Informačním systému?

    Ověřování totožnosti je obvykle potřeba před, anebo brzy poté, co osoba poprvé přistoupí do Informačního systému MU a je nezbytné pro získání hesla pro plný ztotožněný přístup ke službám Informačního systému.

    Uveďme příklad: po úspěšném přijímacím řízení v případě distančního zápisu uvidí uchazeč ve své přihlášce ke studiu možnost „Zapsat se do studia“, která mu umožní distančně zahájit studium a zvolit si své dočasné přístupové heslo. Po přihlášení do systému sice má již dostupné služby Informačního systému, ale jedná se o tzv. neztotožněnou osobu.

    1 Neztotožněná osoba v Informačním systému.

    Aby měla osoba plnohodnotný přístup do Informačního systému MU, je potřeba ověřit její totožnost. Teprve po ověření totožnosti lze předat osobě heslo a označit ji jako ověřenou (původní dočasně zvolené heslo bude zneplatněno).

    V Informačním systému MU je k dispozici několik variant ověření totožnosti. Všechny jsou shrnuty na stránce:

    Informační systém Ověřit totožnost (odkaz vidí neztotožněné osoby na titulní straně) Možnosti ověření totožnosti

    Tip

    Pokud se uchazeč zapisuje k do studia prezenčně (osobně) přímo na fakultě, ověření je provedeno úředníkem ještě před jeho přihlášením do IS MU, a svoji totožnost v takovém případě více ověřovat nemusí.

  • 2.Co potřebuji k online ověření totožnosti přes portál identitaobcana.cz?

    Masarykova univerzita jako veřejná vysoká škola je orgánem veřejné moci. Může proto využít služeb Národní identifikační agentury, která provozuje systém identitaobcana.cz. Ten umožní ověření identity uživatele elektronicky pomocí různých prostředků a různých poskytovatelů identit.

    Ověřit totožnost přes portál identitaobcana.cz lze:

    • pomocí elektronického občanského průkazu s čipem a čtečky čipů,
    • ověřením identity formou SMS kódu systému Czechpoint,
    • ověřením přes službu MojeID,
    • pomocí státem poskytovaného NIA ID (dříve „Jméno, heslo, SMS“),
    • přes mezinárodní bránu „IIG – International ID Gateway“, která slouží k tomu, aby se k českým službám dalo přihlašovat i s prostředky elektronické identifikace (eID prostředky), vydanými v jiných zemích,
    • přes společnost První certifikační autorita, a.s. (I.CA),
    • přes mobilní klíč eGovernmentu, který si sami vytvoříte (doporučujeme, pokud nemáte žádnou z možností výše), k jeho vytvoření je potřeba mít aktivovanou tzv. bankovní identitu.

    Návod pro ověření totožnosti přes portál identitaobcana.cz naleznete v otázce níže: Návod ke ztotožnění pomocí portálu identitaobcana.cz

  • 3.Návod ke ztotožnění pomocí portálu identitaobcana.cz

    Videonávod:

    Již mám aktivovanou identitu občana – postup krok za krokem

    Pokud už máte na portálu identitaobcana.cz aktivovaný některý z identifikačních prostředků, použijte jej, jak jste zvyklí a postupujte kliknutím na tlačítko:

    https://is.muni.cz/auth/ztotozneni/ Ověřit přes portál identitaobcana.cz

    Zde se přihlásíte daným prostředkem a v tu chvíli je Vaše identita v IS MU ověřena a zbývá jen změnit primární heslo do IS MU.

    Upozorňujeme, že eObčanku lze použít pouze pokud zároveň máte k dispozici čtečku čipů.

    Ještě nemám aktivovanou identitu občana – postup krok za krokem

    Jestliže zatím žádný identifikační prostředek aktivovaný nemáte, vytvořte si podle návodu níže pro identifikaci tzv. Mobilní klíč eGovernmentu, což je aplikace, kterou si nainstalujete do svého mobilního telefonu a pro ověření totožnosti a napojení se na eidentitu použijete svoje přihlašovací údaje do internetového bankovnictví (tzv. bankovní identitu). Za předpokladu, že Vaše banka již bankovní identitu nabízí.

    Pro vytvoření mobilního klíče eGovernmentu budete potřebovat

    • Stolní počítač/notebook
    • (novější) mobilní telefon (typu smartphone, Android verze 4.4 či vyšší, iOS verze 11 či vyšší)
    • Aktivovanou tzv. bankovní identitu u Vaší banky (některé banky ji poskytují automaticky, některé ji založí online, jiné vyžadují návštěvu na pobočce)

    Postupujte:

    https://www.identitaobcana.cz/ Přihlásit Bankovní identita

    1Na portálu identitaobcana.cz zvolte Přihlásit.

    2Vyberte dole novou položku Bankovní identita

    Po výběru Vaší banky se zobrazí standardní přihlašovací formulář pro zadání bankovní identity.

    3Příklady přihlašovacích obrazovek pro zadání údajů bankovní identity.

    Po přihlášení budete vráceni zpět na stránku identitaobcana.cz, kde již budete přihlášeni svým jménem. Tímto krokem jste si vytvořili účet v tzv. Národním bodu.

    5Váš účet na stránce identitaobcana.cz.

    Nyní je potřeba, abyste si vytvořili prostředek pro přihlášení, na který se může IS MU napojit a ověřit tak Vaše údaje. Doporučujeme využít Mobilní klíč eGovernmentu.

    Přejděte na záložku Mobilní klíč eGovernmentu zvolte Připojení Mobilního klíče eGovernmentu.

    Abyste se mohli přihlásit Mobilním klíčem, je třeba si do telefonu nainstalovat příslušnou aplikaci z Google Play nebo App Store.

    6Založte si tzv. Mobilní klíč eGovernmentu.

    7Na svém mobilním zařízení vyberte možnost, že již máte účet v Národním bodu (tj. portálu identitaobcana.cz).

    Po instalaci aplikace si vyberete metodu přihlašování (PIN, obrázkové heslo, klasické heslo, biometrické přihlášení).

    Dále zvolíte možnost: „Mám účet v Národním bodu a chci se do Národního bodu přihlašovat mobilním klíčem.“

    Dále potvrďte tlačítkem „Mám hotovo“, že jste se již přihlásili do Portálu národního bodu. Nyní vyfotíte telefonem QR kód.

    Aplikace následně zobrazí potvrzovací kód. V prohlížeči pouze potvrdíte, že se kód shoduje. Poté se již zobrazí potvrzovací hláška a mobilní klíč je připojen. Tímto jste získali možnost přihlásit se přímo na portál identitaobcana.cz.

    9Úspěšná aktivace mobilního klíče eGovernmentu.

    Nyní se můžete vrátit do IS MU na stránku Možnosti ověření totožnosti:

    https://is.muni.cz/auth/ztotozneni/ Ověřit přes portál identitaobcana.cz vyberte Mobilní klíč eGovernmentu

    V aplikaci naskenujete zobrazený QR kód.

    Následně je potřeba povolit přístup k Vašim údajům. Můžete udělit jednorázový nebo trvalý souhlas.

    10Nezbytným krokem je udělení souhlasu pro výdej údajů.

    Po udělení souhlasu je Vás účet úspěšně ztotožněn.

    11Po úspěšném ztotožnění je ještě potřeba změnit primární heslo do IS MU.

  • 4.Jak probíhá online ověření totožnosti pomocí videohovoru přímo v Informačním systému MU?

    Informační systém MU nabízí možnost ověření totožnosti přes nahrávaný videohovor. Pořízený videozáznam se zaznamenanou podobou ověřované osoby a zaznamenaným dokladem totožnosti je následně předán ke kontrole na studijní oddělení.

    Pozor

    Tuto službu ovšem neposkytují všechny fakulty a je třeba si o ni požádat na adrese studijního oddělení. Pokud se studijní oddělení rozhodne vyhovět, zašle uživateli přímý odkaz na aplikaci, prostřednictvím které lze videohovor uskutečnit.

    Osoba bude pro ověření totožnosti potřebovat:
    • stolní počítač nebo notebook s webkamerou a mikrofonem či mobilní zařízení,
    • občanský průkaz, pas, nebo jiný doklad totožnosti.
    Aplikace uživatele celým procesem postupně provede, stačí následovat zobrazené pokyny. Osoba postupně potvrdí, že chce ověřit totožnost, zaznamená svůj obličej a doklad totožnosti. Po ukončení nahrávání je žádost o ztotožnění automaticky zpřístupněna pracovníkům studijního oddělení, příp. dalším pověřeným osobám. Je-li videozáznam v pořádku, je žádost o ztotožnění schválena a uživateli je zaslán automatický e-mail s odkazem pro nastavení nového primárního hesla do IS MU. Poté je celý proces úspěšně dokončen.
  • 5.Jak probíhá osobní ověření totožnosti?
    Pro osobní ověření totožnosti stačí navštívit příslušné studijní oddělení nebo fakultního správce práv v úředních hodinách. Po kontrole osobních dokladů vygeneruje úředník dané osobě nové primární heslo. Ve chvíli, kdy se uživatel tímto heslem poprvé přihlásí do IS MU, musí potvrdit, že předchozí heslo udržoval v tajnosti a veškeré operace prováděl sám. Poté je úspěšně ztotožněn, předchozí dočasné heslo (které si sám nastavil), je zneplatněno a nadále používá primární heslo vydané úředníkem. Toto heslo si může kdykoliv změnit na lépe zapamatovatelné standardní cestou (viz nápověda K čemu slouží primární heslo MU? Jak jej mohu nastavit/změnit?).
  • 6.Ztotožnění: Pre uchádzačov zo Slovenska

    Pokiaľ máte aktivované slovenské eID, zvolíte možnosť overenia „On-line pomocí portálu identitaobcana.cz“.

    Informační systém Ověřit totožnost (odkaz vidí neztotožněné osoby na titulní straně) On-line pomocí portálu identitaobcana.cz Ověřit přes portál identitaobcana.cz

    Akonáhle sa Vám zobrazí okno s možnosťami prihlásenia, zvolíte možnosť „IIG – International ID Gateway“.

    1Uchádzači zo Slovenska si vyberú možnosť „IIG - International ID Gateway“.

    Potom zvolíte štátnu príslušnosť (v tomto prípade Slovensko/Slovakia).

    1Výber štátnej príslušnosti.

    Následne Vás portál navedie na slovenský uzol eIDAS, ktorý Vám oznámi, že na účely prihlásenia bude pracovať s Vašimi osobnými údajmi.

    1Slovenský uzol eIDAS.

    1Slovenský uzol eIDAS.

    Po udelení súhlasu a následnom zadaní bezpečnostného osobného kódu (BOK) v Aplikácii pre eID pre Vás eIDAS pripraví údaje na odoslanie.

    Tip: Čo ak zabudnem svoj BOK?

    Predpokladá sa, že pokiaľ máte aktivované eID, tak máte prístup k svojmu BOK, vlastníte kontaktnú čítačku čipových kariet a máte nainštalovaný potrebný softvér. V prípade, že ste svoj BOK zabudli, zmenu BOK môžete vykonať na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru.

    1Zadaní bezpečnostného osobného kódu (BOK) v Aplikácii pre eID.

    Stlačíte tlačidlo „Potvrdiť“.

    1Potvrdíte zhrnutie.

    Následne budete presmerovaní na stránky eidentity, kde zakliknete v okienku možnosť „Beru na vědomí...“ a kliknete na tlačidlo „Uděluji TRVALÝ souhlas“. Po tomto by malo prebehnúť overenie Vašej identity.

    1Po úspešnej identifikácii je ešte potrebné zmeniť primárne heslo do IS MU.


Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na istech(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz.