• 1.Co je to předmětová anketa?

    Předmětová anketa je jedním ze základních nástrojů studentského hodnocení výuky na celouniverzitní úrovni. Jejím prostřednictvím má každý student na konci každého semestru možnost poskytnout zpětnou vazbu vyučujícím i jejich nadřízeným k výuce předmětů, které měl v daném semestru zapsané.

    S případnými dotazy se obracejte na adresu pruzkumy@muni.cz, kde jsou pro vás k dispozici pracovníci Odboru pro strategii Rektorátu MU.

  • 2.Kdo může na celouniverzitní předmětovou anketu odpovídat?

    V anketě může odpovídat každý student, který má v rámci MU aktivní studium (na otázky v anketě odpovídá v rámci každého ze svých aktivních studií). V anketě tedy nelze odpovídat, má-li student přerušené nebo ukončené studium a v aktuálním období nemá zapsaný žádný předmět vstupující do předmětové ankety. Viz seznam předmětů, které nevstupují do předmětové ankety.

  • 3.Je studentská předmětová anketa opravdu anonymní?

    Všechny odpovědi jsou anonymizovány. Student zadává odpovědi uvnitř autentizované části Informačního systému is.muni.cz. Identita odpovídajícího – jeho jméno, učo, či jiný osobní údaj – se nikomu nezveřejňuje.

    Tip: Podrobnější rozbor k otázkám anonymity ankety

    Studentská předmětová anketa je anonymní. Student zadává odpovědi uvnitř autentizované části Informačního systému is.muni.cz. Identita odpovídajícího – jeho jméno, učo, či jiný osobní údaj – se nikomu nezveřejňuje.

    Toto řešení přináší pohodlí odpovídajícím (nemusí si nikde vyzvedávat např. určité heslo k anketě, pamatovat si jej ap.) a zároveň umožňuje implementovat vlastnosti ankety, které jsou pro školu velmi užitečné: systém ví, kdo již na anketu odpověděl a v jakém rozsahu, čili může např. na titulní straně vyzývat opozdilce k odpovězení, či povolit přístup k výsledkům ankety pouze tomu, kdo loni odpověděl. Vhodná motivace odpovídajících je klíčová pro dobrou návratnost ankety.

    Respondenti se anketě věnují, pokud naznají, že je to pohodlné, přínosné a bezpečné. Proto provozovatelé systému považují za důležité podrobněji pojednat o otázkách anonymity ankety. Anonymita je zaručena rozhodnutím vedení školy. Vedení školy si váží práce vložené studenty do zpětné vazby a zakazuje pracovníkům provozovatele systému komukoliv identitu odpovídajících sdělovat. S osobou z týmu provozovatelů systému, která by tento zákaz porušila, by bylo zavedeno šetření s pracovně právními důsledky.

    Je identita odpovídajícího naprosto nedohledatelná?

    Všechny operace prováděné v Informačním systému se zaznamenávají, takže při vynaložení námahy správců systému je možné odpověď dohledat. Bylo by možné koncipovat anketní systém jinak? Snažit se provozovat zcela nedohledatelné odpovídání by teoreticky bylo možné, ale vývoj a provoz takového systému by byl velmi neekonomický. Naprosté utajení internetového provozu – neevidování přístupu na stránky IS z konkrétní IP adresy počítače ap. – je složité. Vynaložit prostředky na vývoj systému s prokazatelnou nedohledatelností identity odpovídajícího nicméně v prostředí vysokoškolské ankety nemá význam. Odpovídající – studenti – by totiž stejně museli provozovatelům uvěřit, že systém ankety je technicky provozován nedohledatelně tak, jak je jim tvrzeno, tj. že v žádném kroku není možné, aby byla poznačena navíc nějaká informace vedoucí k možnému dohledání identity. Situace by tedy byla velmi obdobná, jako je nyní: student může/musí garanci systému uvěřit. Identita odpovídajících nebude nikdy nikomu sdělena, protože to svým rozhodnutím garantuje vedení školy.

  • 4.Kde mohu studentskou předmětovou anketu najít v ISu?

    Anketu naleznete pomocí odkazů:

    Informační systém Student Konec semestru Předmětové ankety
  • 5.Kdy začíná a končí možnost odpovídat na anketní otázky?

    Anketu je možné vyplňovat od ukončení výuky. Sběr odpovědí končí před koncem podzimního nebo jarního semestru. Přesná data naleznete přímo v aplikaci

    Informační systém Student Konec semestru Předmětové ankety

    Během této doby student může opakovaně měnit svoje odpovědi a upravovat slovní komentáře.

    Student by měl vyplňování předmětové ankety dokončit po absolvování celého předmětu (včetně jeho zakončení ne/získáním zápočtu, zkoušky atp.), aby byla jeho zkušenost s předmětem (vyučujícím) úplná a jeho odpovědi nezkreslené.

  • 6.Co musím udělat, abych měl předmětovou anketu splněnou?

    Aby měl student anketu splněnou, musí zodpovědět alespoň polovinu nebo alespoň 10 předmětů zapsaných v aktuálním období. Aby byl předmět považován za zodpovězený, stačí zodpovědět všechny povinné otázky alespoň u jedné kombinace předmět–učitel nebo seminář–cvičící daného předmětu.

    K vyučujícím se dostanou vždy všechny uložené odpovědi bez ohledu na to, zda jednotliví studenti splnili předmětovou anketu jako celek.

    Pokud má student více aktivních studií, vyhodnocuje se splnění ankety ze všech jeho zapsaných předmětů ze všech jeho studií. Má-li stejný předmět zapsaný ve více svých aktivních studiích, počítá se tento předmět jako jeden.

  • 7.Jak vypadají anketní otázky a jak na ně můžu odpovídat?

    Předmětovou anketu od podzimního semestru 2016 tvoří 6 otázek. Od semestru podzim 2023 pak byla přidána jedna nová, od podzimu 2024 jedna naopak ubyla, tedy celkem stále 6 otázek.

    Otázka č. 1 se vztahuje k předmětu jakožto ucelené jednotce v daném semestru, tedy včetně případných seminárních skupin realizovaných v rámci předmětu. Na tuto otázku se proto v rámci vybraného předmětu odpovídá pouze jednou bez ohledu na to, kolik vyučujících je k danému předmětu přiřazeno. Odpověď na tuto otázku se ukládá k celému předmětu (ke všem objektům kombinace předmět–učitel a seminář–cvičící daného předmětu), ať je student vyplní u libovolného z vyučujících nebo cvičících daného předmětu.

    1. Předmět pro mne má vzdělávací hodnotu, rozvíjí mne. – Odpověď na škále od „naprosto souhlasím“ po „naprosto nesouhlasím“ s uvedeným výrokem, příp. „nemohu odpovědět“.

    Čtyři otázky (č. 2–5) se vztahují ke konkrétnímu vyučujícímu nebo cvičícímu daného předmětu nebo seminární skupiny. Na tyto otázky je možné odpovědět u každého z vyučujících zvlášť.

    Odpovědi lze zvolit na škále od „naprosto souhlasím“ po „naprosto nesouhlasím“ s uvedeným výrokem, příp. „nemohu odpovědět“:

    1. Výklad vyučující(ho) byl vždy srozumitelný a přehledný.
    2. Vyučující přicházel(a) do výuky vždy dobře připraven(a).
    3. Vyučující jasně sdělil(a), jaké znalosti a dovednosti budou hodnoceny.
    4. Vyučující se studujícími vždy komunikoval(a) a jednal(a) s respektem.

    Poslední otázka č. 6 se vztahuje ke konkrétnímu vyučujícímu nebo cvičícímu daného předmětu nebo seminární skupiny. Tato otázka není povinná. Student zde může vyjádřit svoji komplexní zpětnou vazbu vyučujícímu, uvést může nejen kritické připomínky, ale i kladná ocenění.

    1. V čem dle Vás vyučující opravdu vyniká, čeho si na něm/ní nebo na jeho/jejím předmětu či pojetí výuky nejvíce ceníte? Máte nějaká doporučení pro vyučující(ho) k výuce jeho/jejího předmětu? – Odpověď libovolným slovním komentářem.
    Tip: CORE předměty

    Hodnocení předmětů CORE probíhá v předmětové anketě pro jejich specifický charakter zvláštní sadou otázek typu odpovědi na škále, výběru více možností či zanechání volných odpovědí.

  • 8.Není mi jasné, co přesně se danou otázkou myslí, co mám dělat?

    Každá otázka je doplněna popiskem (kontextovým komentářem), který by měl studentům pomoci v jednotném pochopení dané otázky a tím posílit validitu jejich odpovědí. Tyto popisky jsou ve snaze obsáhnout širokou škálu odlišných situací v jednotlivých předmětech na různých fakultách poměrně dlouhé, proto jsou přednastaveny jako skryté a je možné je zobrazit tlačítkem Zobrazit popisky. Poslední použité nastavení skrytí nebo zobrazení popisků se použije při příštím vstupu do ankety.

  • 9.Co to jsou fakultní otázky ve studentské předmětové anketě?

    Každá fakulta má možnost nadefinovat si pro předmětovou anketu vlastní otázky. Fakultní otázky jsou pro studenty povinné a jsou v anketním formuláři označeny zkratkou fakulty a pořadovým číslem fakultní otázky v dotazníku. Fakultní otázky se zobrazují pouze u předmětů, které jsou vyučované na fakultě, která nadefinovala vlastní otázky do předmětové ankety. V aktuální předmětové anketě využívá vlastní fakultní otázky Lékařská fakulta, Filozofická fakulta, Právnická fakulta, Fakulta sociálních studií, Fakulta informatiky a Fakulta sportovních studií MU.

  • 10.Musím zodpovědět všechny otázky ve studentské předmětové anketě? Které otázky jsou povinné?

    Za povinné otázky pro účely vyhodnocení ne/splnění objektů (předmět–učitel nebo seminář–cvičící) se považuje první otázka vztahující se k předmětu, čtyři otázky (č. 2–5) vztahujících se k vyučujícímu a všechny případné fakultní otázky. Otázka č. 6 je dobrovolná.

  • 11.Kdy mám označit „nemohu odpovědět“ ve studentské předmětové anketě?

    Pokud student nemůže nebo není schopen posoudit daný výrok na škále od „naprosto souhlasím“ po „naprosto nesouhlasím“, využije v tomto případě možnost odpovědi „nemohu odpovědět“.

    Tip: Příklad

    „Vyučující jasně sdělil(a), jaké znalosti a dovednosti budou hodnoceny.“ – Předmět měl více vyučujících a o obsahu zkoušky studenty informoval hned na začátku výuky jeden z nich. Ostatní vyučující tedy sice neinformovali o podmínkách ukončení předmětu, ale ani se to od nich neočekávalo, protože tuto povinnost splnil již někdo jiný. Odpověď u těchto vyučujících by tedy měla být „nemohu odpovědět“.

  • 12.Které předměty se započítávají do vyhodnocení ne/splnění předmětové ankety?

    Seznam předmětů a vyučujících je generován automaticky z Katalogu předmětů na základě zapsaných předmětů v aktuálním období, které student nemá uznané z jiného studia nebo které nejsou vyřazené z předmětové ankety (přehled předmětů vyřazených z ankety).

    Pokud má student více aktivních studií, vyhodnocuje se splnění ankety ze všech jeho zapsaných předmětů ze všech jeho studií. Má-li stejný předmět zapsaný ve více svých aktivních studiích, počítá se tento předmět jako jeden.

  • 13.Proč mám v seznamu předmětů a vyučujících u předmětové ankety i ty vyučující, kteří mě neučili?

    K danému předmětu je generován automaticky z Katalogu předmětů seznam všech vyučujících, kteří jsou k danému předmětu přiřazeni. Z toho důvodu může dojít k případům, že se do seznamu vygeneruje i osoba, která Vás neučila. Pokud máte v přehledu u předmětu či seminární skupiny vyučujícího, který Vás neučí, neodpovídejte k němu, ať nezkreslujete hodnocení. Aby byl předmět splněn, stačí odpovědět na povinné otázky k jediné kombinaci předmět–vyučující daného předmětu.

    Vždy se odpovídá zvlášť ke každému učiteli, který je označen jako přednášející. Student dále odpovídá ke každé seminární skupině předmětu, do které je přihlášen, zvlášť ke každému cvičícímu seminární skupiny. Pokud seminární skupina, do níž je student přihlášen, nemá cvičícího, odpovídá se k seminární skupině bez cvičícího. Nejsou-li u předmětu zavedeny žádné seminární skupiny, pak se osoby označené jako cvičící nabídnou všem studentům předmětu k ohodnocení v anketě.

    Pokud se výše uvedeným způsobem nenajde k předmětu žádný vyhovující vyučující, bude pro odpovědi nabídnut předmět bez vyučujícího. K předmětu bez uvedeného vyučujícího se zobrazí všechny otázky ankety, tedy i ty se zaměřením na osobu vyučujícího. Jestliže budete chtít zodpovědět i tyto otázky, uveďte jméno hodnoceného vyučujícího v rámci komentáře u poslední otázky č. 6.

    Vyučující se k předmětu nepřiřadí, jestliže jsou v Katalogu předmětů označeni jako náhradní zkoušející, pomocník nebo zástupce.

  • 14.V seznamu předmětů a vyučujících se mi zobrazuje předmět bez jména vyučujícího, můžu odpovídat?

    Seznam předmětů a vyučujících je generován automaticky z Katalogu předmětů na základě zapsaných předmětů studenta v aktuálním období. Jestliže nebyl v Katalogu předmětů uveden žádný vyučující nebo cvičící, nabídne se pro odpovědi předmět bez vyučujícího.

    K předmětu bez uvedeného vyučujícího se zobrazí všechny otázky ankety, tedy i ty se zaměřením na osobu vyučujícího. Jestliže budete chtít zodpovědět i tyto otázky, uveďte jméno hodnoceného vyučujícího do komentáře u poslední otázky č. 6. Pouze konkrétní připomínky vztažené jmenovitě k vyučujícím mohou být řešeny.

  • 15.Jak mám ze seznamu vybrat, ke komu chci odpovídat?

    Pokud máte v přehledu u předmětu či seminární skupiny vyučujícího, který Vás neučí, neodpovídejte k němu, ať nezkreslujete hodnocení. Podobně nenavštěvujete-li seminární skupinu či předmět. Nemusíte nutně odpovědět ke všem předmětům, ani ke všem kombinacím předmět–vyučující či seminář–cvičící. Více v otázce Co musím udělat, abych měl předmětovou anketu splněnou?. Pokud má student zapsán tentýž předmět pro více svých aktivních studií a v jednom ze studií ho již zodpověděl, považuje se tento předmět za zodpovězený.

  • 16.Co když na studentskou předmětovou anketu neodpovím?

    Student s aktivním studiem starším než jeden semestr od zápisu ke studiu, který anketu nesplní, nebude mít přístup k výsledkům ankety; tedy neuvidí vyhodnocení jednotlivých předmětů. Avšak student, jehož studium je první na škole a je aktivní kratší dobu než jeden semestr od zápisu ke studiu, má přístup ke všem dosavadním výsledkům ankety.

  • 17.Proč mi chodí upomínající e-maily vyzývající k vyplnění studentské předmětové ankety?

    Univerzita studenty aktivně vyzývá k vyplnění ankety z toho důvodu, že tento celouniverzitní nástroj představuje pro MU důležitou zpětnou vazbu na její činnost. Tím, že sdělíte právě svůj názor, pomáháte vytvořit soubor odpovědí od co největšího spektra různých studentů. Čím více studentů se v anketě vyjádří, tím více se anketní závěry blíží realitě, což přispívá k vypovídající hodnotě výsledků. Anketními odpověďmi se následně zabývají lidé zodpovědní za zvyšování kvality školy. Upozorňovací e-maily proto není možné si vypnout.

  • 18.Anketu už jsem dávno vyplnil, ale stále nemám přístup k výsledkům.

    Výsledky ankety budou odpovídajícím dostupné až po uzavření sběru odpovědí, typicky po skončení zkouškového období. Zveřejňování odpovědí během zadávání by mohlo vést k nežádoucímu ovlivňování výsledků ankety.

  • 19.Na stránce s výsledky ankety nevidím předmět XY, přitom vím, že jsem odpovídal.

    Zveřejňují se odpovědi jen k těm předmětům a vyučujícím, ke kterým odpovědělo na všechny povinné otázky alespoň 10 % ze zapsaných studentů a současně alespoň 5 studentů. Student, který anketu dostatečně vyplnil (viz Co musím udělat, abych měl předmětovou anketu splněnou?), vidí výsledky ke všem dostatečně zodpovězeným předmětům z celé univerzity.

  • 20.Jak se zobrazují výsledky studentské předmětové ankety?

    Student má k dispozici vstup do aplikace zobrazující výsledky předmětové ankety přes obvyklou cestu:

    Informační systém Student Konec semestru Předmětové ankety

    Při vstupu do aplikace zobrazující výsledky předmětové ankety má student standardně předvolen výběr předmětů, které v daném semestru ankety zodpověděl a které má zapsané/zaregistrované v období vybraném v aplikaci.

    1 V sekci „Moje předměty“ se zobrazují výsledky předmětové ankety pro předměty, které v daném semestru student zodpověděl a které má zapsané/zaregistrované.

    2 Volba „Moje předměty“ po rozkliknutí „Zvolit jen některé předměty“ (ve staré verzi) zobrazí pouze pro studenta relevantní objekty. Nová verze to již dělá automaticky.

    3Tlačítko pro zobrazení vybraných výsledků předmětových anket.

    4Možnost pro vyhledání jakéhokoliv předmětu na MU a zobrazení předmětové ankety (pokud u něj byly nějaké výsledky sesbírány).

    Na otázky č. 1–5 je odpověď na škále od „naprosto souhlasím“ po „naprosto nesouhlasím“ s uvedeným výrokem, příp. „nemohu odpovědět“. Odpovědi se zobrazují v interaktivním grafu s podíly odpovědí.

    Interaktivní graf umožňuje kliknutím na položku v legendě skrýt/zobrazit podíl vybrané kategorie v grafu. Po najetí kurzoru myši na podíly odpovědí se zobrazí konkrétní hodnota v procentech a po najetí kurzoru na řádek s otázkou se zobrazí její úplné znění (pro případ jejího skrytí na užší obrazovce).

    1 Skrytí/zobrazení podílu vybrané kategorie v grafu.

    2 Počet studentů, kteří na otázku zodpověděli.

    Ve sloupcích u grafu jsou uvedené počty studentů, kteří na danou otázku ke konkrétnímu předmětu (ot. č. 1) nebo vyučujícímu (ot. č. 2–5) odpověděli, průměrné hodnocení předmětů a vyučujících na fakultě a průměrné hodnocení vybraného předmětu a vyučujícího.

    Veškeré slovní komentáře, kterými mohli studenti rozvést své odpovědi, se zobrazují pouze vyučujícím a jejich nadřízeným (např. garant předmětu vidí slovní komentáře k učitelům tohoto předmětu; přednášející vidí slovní komentáře ke cvičícím předmětu, i k ostatním přednášejícím). Výjimkou je v tomto směru Fakulta sociálních studií MU, která se rozhodla zveřejňovat otevřené komentáře i studentům.

    Hodnocení předmětů CORE probíhá v předmětové anketě pro jejich specifický charakter zvláštní sadou otázek. Jejich výsledky se zobrazují obdobně interaktivními grafy, tabulkami četností na otázky typu multiple-choice, či výpisem slovních komentářů.

    1 Ukázka zvláštní sady otázek z hodnocení CORE předmětů (přepnuto do nového vzhledu).

  • 21.Jak je zajištěna zpětná vazba na předmětovou anketu od vyučujících?

    Vyučující mají možnost na své výsledky z předmětové ankety reagovat vložením komentáře do textového pole umístěného pod výsledky ankety daného předmětu. Případný komentář od vyučujícího se zobrazí společně s výsledky za daný předmět a vyučujícího.

    1 Ukázka reakce učitele na výsledky předmětové ankety (přepnuto do nového vzhledu).

  • 22.Jak jsou hodnoceny CORE předměty?

    Hodnocení předmětů CORE probíhá v předmětové anketě pro jejich specifický charakter zvláštní sadou otázek, mířící mj. na to, zda předmět rozšířil znalosti v rámci / nad rámec oborového zaměření, zda motivoval k zápisu dalších předmětů rozšiřujících přehled, jaké byly použity výukové metody a které výukové materiály byly poskytnuty.

    1 Ukázka zvláštní sady otázek z hodnocení CORE předmětů.


Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na istech(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz.