Učitelství francouzského jazyka pro základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství francouzského jazyka pro základní školy« Le véritable enseignement n’est point de te parler mais de te conduire.» „Skutečné vzdělávání není něco ti říkat, ale někam tě vést.“ (Antoine de Saint-Exupéry – Le petit prince / Malý princ) |
V souladu s § 49 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, uplatňujeme při přijímání přihlášek ke studiu v navazujících magisterských studijních programech podmínku příbuznosti zvoleného oboru s absolvovaným bakalářským studiem.
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Hlavním cílem vzdělávání v oboru Učitelství francouzského jazyka pro základní školy je připravit plně kvalifikovaného učitele francouzského jazyka disponujícího solidními vědomostmi a dovednostmi z oboru francouzského jazyka a jeho didaktiky, samostatně se orientujícího v odborné problematice a schopného dalšího sebevzdělávání založeného na sebereflexi. Obsahem navazujícího magisterského stupně je syntéza a prohloubení dosavadních odborných znalostí základních disciplín vědního oboru z hlediska lingvistického, literárního a historického, ale také rozvoj znalostí a dovedností v oborové didaktice francouzského jazyka. Magisterské studium se věnuje prohlubování uvedených poznatků a dovedností a rovněž klade důraz na individuální specializaci každého studenta. Důraz je kladen na získávání aktivních znalostí soudobého jazyka a francouzské a frankofonní kultury stojících na pevném metodologickém základu a na jejich samostatném využití v pedagogické praxi. Osvojené znalosti a dovednosti a schopnost je využívat a kreativně aplikovat ve školské či mimoškolské praxi si student může ověřit během pravidelných odborných praxí.
Na rozdíl od filologických a translatologických studií realizovaných na filozofických fakultách a vedle oboru Učitelství pro střední školy je Učitelství francouzského jazyka pro základní školy v rámci Masarykovy univerzity realizováno pouze na její Pedagogické fakultě. Nepochybnou předností absolventů oborů realizovaných na PdF MU je dobře strukturovaný společný základ orientovaný pedagogicko-psychologickým směrem, propojení studia s praxí s dobrým zázemím ve spolupracujících školách i v jiných kulturních institucích a důsledné zaměření na oborovou didaktiku.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- používat francouzský jazyk na úrovni C2 podle SERRJ v receptivních řečových dovednostech a C1 v produktivních (komunikační kompetence);
- objasnit odbornou terminologii, interpretovat odbornou literaturu na pomezí lingvistiky a lingvodidaktiky a vyvozovat z ní obecné závěry pro svou pedagogickou praxi (lingvistické kompetence);
- kriticky hodnotit vlastní kulturu, srovnat ji s kulturou frankofonní a zprostředkovat žákům přímé i nepřímé kontakty se zeměmi cílového jazyka (sociokulturní kompetence);
- interpretovat literární směry francouzské a frankofonní literatury s důrazem na literaturu pro děti a mládež a volit vhodné literární texty pro výuku tak, aby stimulovaly zájem žáků a rozvíjely jejich osobnost (literárněvědná kompetence);
- organizovat výuku kombinací různých metod z oboru didaktika francouzského jazyka s využitím moderních technologií a kreativně vytvořit učební materiály (oborově-didaktická kompetence);
- prohlubovat výše uvedené kompetence a dále se vzdělávat, např. v rámci doktorských studií didaktiky cizího jazyka nebo speciální pedagogiky, formou celoživotního vzdělávání;
- reflektovat vývoj oboru a reagovat na nová doporučení pro jazykovou výuku.
Absolventi tohoto oboru jsou připraveni aktivně a samostatně uplatnit dobře strukturované odborné znalosti a dovednosti jak v rámci vzdělávacího kurikula na základních školách, tak v oblasti mimoškolních a volnočasových aktivit, a to zejména při jejich přípravě a realizaci. Jsou plně kvalifikováni především k výkonu profese učitele francouzského jazyka na základní škole a na nižším stupni víceletých gymnázií. Mimo to jsou kvalifikováni působit v mimoškolských institucích v profesích vyžadujících pedagogickou kvalifikaci, například jako vychovatelé nebo učitelé na jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky odpovídající úrovně.
- Pedagog volného času
- Učitel druhého stupně základní školy
- Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
- Vychovatel
Standardní doba studia oboru činí čtyři semestry. Navazující magisterské studium Učitelství francouzského jazyka sestává z oborové složky studia, učitelské profilace a skupiny předmětů dle standardu Masarykovy univerzity (předměty k závěrečné práci, jazykové přípravy, tělesné výchovy apod. v rámci celouniverzitních předmětů). Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí student získat celkově 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty.
Studovaný obor – 52 kreditů (při dvouoborovém studiu 26 kreditů na obor; student si zapisuje povinné, povinně volitelné a volitelné předměty vždy z aktuálně revidovaného katalogu předmětu v ISu MU)
Učitelská profilace – 41 kreditů
Předměty dle potřeb PdF/MU – 27 kreditů (cizí jazyk, předměty k závěrečné diplomové práci a volitelné předměty v rámci celé MU)
Reflektované pedagogické praxe jsou povinnou součástí studia a probíhají v souladu s Rámcovou koncepcí přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol. Systém pedagogických praxí je nastaven tak, aby dlouhodobě a systematicky směřoval k rozvoji profesních kompetencí studenta a připravil jej na plnohodnotné zvládnutí role učitele. Praxe v navazujícím magisterském studiu jsou nadstavbou praxí realizovaných v bakalářském studiu. Povinné předměty pedagogické praxe garantují oborové katedry ve spolupráci s katedrou pedagogiky. Na konci praxí v magisterském studiu by student měl autonomně působit ve třídě a stát se začínajícím učitelem, který své kompetence rozvíjí v dalším vzdělávání.
Státní závěrečnou zkoušku z oboru Učitelství francouzského jazyka pro základní školy tvoří písemná část, ústní část a obhajoba bakalářské práce (je-li zadána).
Písemná část zkoušky zahrnuje překlad z francouzského do českého jazyka a samostatný písemný projev ve francouzském jazyce.
Ústní část zkoušky zjišťuje znalosti studenta na základě tří vylosovaných otázek z oborů 1/ lingvistika (morfologie, syntax, lexikologie, stylistika a vývoj jazyka), 2/ francouzská literatura a literatura pro děti a mládež a 3/ didaktika francouzského jazyka. Ověřuje se zde suma faktických znalostí a schopnost je prezentovat. Okruhy ke zkoušce a doporučená literatury jsou předem známy, více informací na http://katedry.ped.muni.cz/francouzstina/studium/ukonceni.
Píše-li student magisterskou diplomovou práci z tohoto oboru, je součástí jeho státní zkoušky rovněž obhajoba této práce. Pravidla pro tvorbu závěrečných prací na katedře jsou dána Oborovými standardami závěrečných prací pro katedry anglického, francouzského, německého a ruského jazyka a literatury a další specifikací pro studenty Katedry francouzského jazyka a literatury. Znění standard a další informace se nacházejí na stránkách katedry, rovněž v záložce Studium - Ukončení: http://katedry.ped.muni.cz/francouzstina/studium/ukonceni.
Student předkládá komisi pro Státní závěrečné zkoušky rovněž své portfolio ve francouzském jazyce dokumentující znalosti, dovednosti, zkušenosti a profesní postoje získané během studia na pedagogické fakultě i mimo ni.
Absolvent navazujícího magisterského studijního oboru může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v doktorském studiu oboru Didaktika cizího jazyka.
Je také možné se přihlásit ke státní rigorózní zkoušce, která ověřuje, zda držitel titulu magistr prohloubil své teoretické znalosti v téže oblasti vysokoškolského studia, získal schopnost samostatné práce s novými teoretickými a praktickými poznatky a prokázal znalost vědecké metodologie a výzkumných metod.
0
Aktivní studenti
|
38
|