Young Adult literatura (nejen) v didaktické perspektivě – Katalog oborů MU
Young Adult literatura (nejen) v didaktické perspektivě |
Kdo se skrývá za kategorií Young Adult? Proč právě tento typ literatury setrvale v žebříčcích prodejů knih roste, i když knižní trh stagnuje, nebo dokonce klesá? A lze s tímto typem literatury pracovat ve třídách základních i středních škol tak, abychom naplnili kurikulární dokumenty a současně motivovali žáky k četbě? Na to vše se pokusíme společně najít odpovědi.
Kurz nabízí průhledy do nejrůznějších podob literatury pro mladé dospělé čtenáře. Věnuje se pojmu young adult literature (fiction) v teoretické rovině, současně však dominantní část kurzu bude zaměřena na analýzy, interpretace a především didaktické využití tohoto typu literatury.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- analyzovat a interpretovat texty young adult fiction s využitím současné terminologie
- stručně charakterizovat vývoj daného typu literatury v českém i světovém kontextu
- vysvětlit příčiny odlišného českého a zahraničního přístupu k young adult literatuře
- aktivně plánovat a uskutečňovat aktivity, které vedou k rozvoji čtenářství s využitím young adult fiction
Studium k prohlubování odborné kvalifikace § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
Rozsah kurzu: celkem 16 hodin (4 prezenční setkání). Každé setkání bude v rozsahu 4 vyučovací hodiny (180 minut). Setkání se budou konat v těchto termínech:
- 5. 3. 2024 12:30-15:30 hod.
- 12. 3. 2024 12:30-15:30 hod.
- 16. 4. 2024 12:30-15:30 hod.
- 14. 5. 2024 12:30-15:30 hod.
Zahájení kurzu: 5. 3. 2024, 12:30 hod.
Místo konání: FF MU, Arna Nováka 1, 602 00 Brno, učebna D51
Lektorka: Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D.
Obsahová náplň kurzu:
1. blok: Definice young adult fiction (YAF). Co je a není YAF. Hranice YAF. Adolescent jako čtenář. Odlišné vnímání YAF u nás a ve světě (příčiny a důsledky).
2. blok: Současná světová YAF - vybraná témata, trendy a jak s nimi pracovat na SŠ či na 2. stupni ZŠ.
3. blok: K historii YAF ve světovém kontextu. Problematika jejího zrodu a uplatnění ve středoškolském kánonu.
4. blok: (Ne)existence české YAF.
Tematická orientace jednotlivých bloků se může změnit na základě domluvy se studujícími při prvním setkání.
Výukové metody: aktivní účast předpokládající plnění průběžných úkolů v interaktivní osnově, diskuse, brainstorming, analýza a interpretace.
Podmínky řádného absolvování kurzu: aktivní účast (max. 1 neomluvená absence, další lze po domluvě s vyučující nahradit), splnění průběžných úkolů v IS MU (na blok 2, 3 a 4).
0
Aktivní studenti
|
0
Obhájené závěrečné práce
|