PřF SPUF Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy, směr Fyzika
Název anglicky: Teacher Training in Physics for the Second Stage of Primary and Secondary Schools
v akred. studijním programu, prezenční, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PřF C-SPED Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy

Charakteristika plánu CŽV

  • Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)
    Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, obecné i oborové didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogických pracovníků. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe. Účastníci budou během studia vedeni k tomu, aby cíleně rozvíjeli kompetence stanovené kompetenčním rámcem absolventů a absolventek učitelských programů. Současně budou mít vytvořené podmínky pro to, aby míru rozvoje svých kompetencí sami průběžně vyhodnocovali a v návaznosti na to si stanovovali vhodné další cíle profesního rozvoje. Konkrétní cíle jsou vázány na jednotlivé předměty, teoretické i praktické.
  • Cílová skupina

    1. absolventi navazujícího magisterského studia v některém z biologických, chemických, matematických nebo fyzikálních studijních programů, které nejsou zaměřeny na vzdělávání na PřF MU nebo jiné přírodovědně nebo technicky zaměřené fakulty

    2. absolventi bakalářského studia v některém z biologických, chemických, matematických nebo fyzikálních studijních programů, které nejsou zaměřeny na vzdělávání na PřF MU nebo jiné přírodovědně nebo technicky zaměřené fakultě a současně přijatí nebo studující v navazujícím magisterském programu v některém z biologických, chemických, matematických nebo fyzikálních studijních programů, které nejsou zaměřeny na vzdělávání na PřF MU nebo jiné přírodovědně nebo technicky zaměřené VŠ
  • Další informace
  • Výstupy z učení
    Absolventi dokážou připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod.

    Absolventi dokáží motivovat a aktivizovat žáky, podporují demokratické principy ve třídě a ve škole.

    Absolventi znají a dokáží využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých mohou identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků.

    Absolventi se orientují v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky.

    Absolvent dokáže zasadit jednotlivá témata do historického, společenského a environmentálního kontextu.

    Absolvent je schopen používat didaktickou techniku a adaptovat se na její vývoj.


  • Uplatnění absolventa
    Absolvent je plně kvalifikovaným učitelem fyziky pro všechny typy středních škol a pro druhý stupeň základní školy nebo nižší gymnázia. Má vlastní praktické zkušenosti s výukou fyziky na střední škole a základní znalosti o organizaci a provozu této školy. Kombinace získaných schopností rozšiřuje možnost uplatnění absolventa i na řadu dalších pozic vyžadujících přesné myšlení, zodpovědnou práci s daty, vysokou formulační způsobilost a dobrou komunikaci s lidmi.
  • Podmínky přijetí

    • Předpokladem pro přijetí ke studiu jsou dostatečné znalosti programu získané předchozím studiem vysoké školy přírodovědného nebo technického zaměření. Absolvování předchozího VŠ studia daného zaměření je nutnou podmínkou pro přijetí do studia. Absolvované odborné studium musí zvolenému programu obsahově odpovídat. Obsahová shodnost absolvovaného odborného studia a vybraného plánu je posuzována dle absolvování tzv. základních oborových předmětů. Posouzení obsahové shodnosti absolvovaného odborného studia a vybraného programu je zcela v kompetenci příslušného ústavu. 

    • Základní oborové předměty (V případě absolvování jiných předmětů se individuálně posuzuje překryv sylabů s níže uvedenými předměty):

      Mechanika, Molekulová fyzika a termika, Elektřina a magnetismus, Kmity, vlny, optika, Fyzika mikrosvěta, Teoretická mechanika, Teorie el. mag. pole, Kvantová mechanika, Termodynamika a statistická fyzika.


    • Kapacita programu: Počty přijatých pro konkrétní studijní plán jsou stanoveny s ohledem na počty podaných přihlášek v jiných studijních programech, které mají ve svých plánech společné předměty. Přitom je zohledňována kapacita fakulty, odborných učeben a poslucháren, aby mohl být sestaven rozvrh. Kapacitu konkrétního studijního plánu určuje garant odpovídajícího programu učitelství příslušného oboru ve spolupráci s pedagogickým zástupcem daného programu.
  • Průběh vzdělávání
    Výuka bude probíhat na Přírodovědecké fakultě MU (oborové didaktiky, předměty Reflexe pedagogické praxe a Reflektivní seminář), na Filozofické fakultě MU (předměty PP a obecná didaktika) a na spolupracujících středních školách (pedagogické praxe).

    Forma vzdělávání je prezenční v celodenních blocích a ve 2–4hodinových blocích v pozdějších odpoledních hodinách. Podrobněji v části 3. Výuka nepřesáhne 8 výukových hodin v jednom dni.

  • Podmínky ukončení
    Studium bude ukončeno obhajobou písemné závěrečné práce (portfolio) a ústní zkouškou před nejméně tříčlennou zkušební komisí. 

    Závěrečná písemná práce je vystavěna na portfoliu, které představuje soubor materiálů a dokumentů, který zachycuje profesní vývoj studenta či studentky učitelství, jejich učení, pokroky a vize a dokládá je korespondujícími materiály z vlastní výuky i z pozorování výuky svého provázejícího učitele či své provázející učitelky. Portfolio je plněno průběžně během celého studia, přičemž kontrolním bodem jsou vždy konce semestrů, za které je stanoven minimální počet požadovaných výstupů.

Průchod plánem CŽV

Fyzika

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
PřF:FCZV10Didaktika fyziky 1 Z. Bochníčekz 0/2- 1
PřF:FCZV20Didaktika fyziky 2 Z. Bochníčekz 0/3- 2
0 kreditů

Společný PPZ + Praxe

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
FF:SPGPPU001Psychologie pro učitele I K. Koros Bartošováz 0/0/0 celkem 14 vyučovacích hodin přednášek.1 1
FF:SPGPPU002Školní pedagogika Z. Šalamounovázk 0/0/0 celkem 16 vyučovacích hodin seminářů.2 1
FF:SPGPPU003Školní didaktika Z. Šalamounovázk 0/0/0 celkem 12 vyučovacích hodin seminářů.2 1
FF:SPGPPU004Psychologie pro učitele II K. Koros Bartošovázk 0/0/0 celkem 16 vyučovacích hodin přednášek.2 2
FF:SPGPPU005Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika M. Křápková Hrdličkovázk 0/0/0 celkem 16 vyučovacích hodin seminářů.2 1
FF:SPGPPU006Kompendium pro učitele Z. Šalamounováz 0/0/0 celkem 8 vyučovacích hodin seminářů.- 2
PřF:XCZV10Reflexe pedagogické praxe M. Bulaz 0/1- 1
PřF:XCZV11Pedagogická praxe 1 Z. Bochníčekz 0/0- 1
PřF:XCZV12Pedagogická praxe 2 Z. Bochníčekz 0/0- 2
PřF:XCZV13Pedagogická praxe 3 Z. Bochníčekz 0/0- 3
PřF:XCZV14Reflektivní seminář Z. Bochníčekz 0/2/02 1
11 kreditů

Závěrečná zkouška

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
PřF:XCZVSZZávěrečná zkouška CŽV učitelství V. ŠvandováSZk 0/0- -
0 kreditů