FF:SPGPPU003 Školní didaktika - Informace o předmětu
SPGPPU003 Školní didaktika
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- celkem 12 vyučovacích hodin seminářů. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 3. 10. 10:20–12:00 C43, 13:00–14:40 C43, Pá 31. 10. 10:20–12:00 C43, 13:00–14:40 C43, Pá 28. 11. 10:20–12:00 C41, 13:00–14:40 C41
- Předpoklady
- Kurz je určen pro účastníky Studia v oblasti pedagogických věd pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty se systematickým plánováním a realizací výuky v souladu s konstruktivistickým pojetím vzdělávání. Zaměřuje se na formulaci cílů výuky podle pravidla SMART, volbu vhodných metod a forem práce a určování důkazů o učení s odpovídajícím způsobem hodnocení. Studenti se učí vytvářet analytická kritéria pro hodnocení, rozlišovat skupinovou a kooperativní výuku, volit metody podporující spolupráci a reflektovat jejich přínosy i rizika. Součástí je také práce s různými konfiguracemi tandemové výuky a rozvoj schopnosti efektivně je využívat v pedagogické praxi. Předmět propojuje teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a tvoří základ pro další metodické a didaktické disciplíny.
- Výstupy z učení
- Absolventi a absolventky kurzu:
Formulují cíle výuky ve shodě s pravidlem SMART a k nim volí vhodné formy a metody výuky.
Stanoví důkazy o učení odpovídající cílům a rozhodnou o vhodném hodnocení pro dané důkazy.
Vytvářejí sady analytických kritérií v rámci hodnocení.
Odliší skupinovou a kooperativní výuku a vysvětlí výhody i případná rizika obou forem.
Odliší různé metody podporující spolupráci.
Navrhnou strukturu výuky ve shodě s konstruktivistickým pojetím výuky.
Identifikují různé konfigurace tandemu a určí jejich silné a slabé stránky. - Osnova
- Didaktika jako anatomie výuky.
- Výukové cíle: klasifikace (Bloomova taxonomie, taxonomie afektivních cílů atp.), členění cílů, způsoby a zásady formulace cílů, práce s cíli ve výuce; formulace cílů výuky dle oblastí rozvoje žáka a dle míry obecnosti; uplatňování pravidla SMART při formulaci cílů; problematika měřitelnosti afektivních cílů.
- Důkazy o učení a jejich hodnocení: formativní a sumativní hodnocení, spravedlnost hodnocení, responzivní hodnocení, responzivní výuka; normativní a kriteriální hodnocení; žákovská zpětná vazba – základní pravidla pro sběr zpětné vazby žáků a práci s ní.
- Učivo: výběr a strukturace učiva, analýza učiva.
- Formy výuky: základní klasifikace forem výuky, charakteristiky jednotlivých forem výuky, analýza vhodnosti použití jednotlivých forem výuky, vliv formy na podobu interakce ve třídě.
- Podmínky pro učení: pozitivní motivace žáků, mocenské vztahy mezi učiteli a žáky, strategie utváření a udržování podmínek pro učení a jejich korespondence s interakčním stylem, modelové příklady řešení situací ohrožujících podmínky pro učení.
- Metoda výkladu.
- Metody podporující spolupráci.
- Tandemová výuka.
- Designování koncepce vyučovací hodiny.
- Literatura
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Čtvrté, revidované vydán. Praha: Edukační laboratoř, 2024, xxiii, 213. ISBN 9788090824072. info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a. Praha: Portál, 2016, 157 stran. ISBN 9788026209836. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- Výukové metody
- Seminář s využitím skupinové a kooperativní výuky; aktivizační metody zaměřené na analýzu písemných produktů, analýzu virtuálních hospitací, hodnocení a tvorbu.
- Metody hodnocení
- Dílčí úkoly po ukončení každého tematického bloku; závěrečná písemná zkouška aplikační a analytické povahy s kriteriálním hodnocením.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPGPPU003