SPGPPU003 Školní didaktika

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
celkem 12 vyučovacích hodin seminářů. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 3. 10. 10:20–12:00 C43, 13:00–14:40 C43, Pá 31. 10. 10:20–12:00 C43, 13:00–14:40 C43, Pá 28. 11. 10:20–12:00 C41, 13:00–14:40 C41
Předpoklady
Kurz je určen pro účastníky Studia v oblasti pedagogických věd pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty se systematickým plánováním a realizací výuky v souladu s konstruktivistickým pojetím vzdělávání. Zaměřuje se na formulaci cílů výuky podle pravidla SMART, volbu vhodných metod a forem práce a určování důkazů o učení s odpovídajícím způsobem hodnocení. Studenti se učí vytvářet analytická kritéria pro hodnocení, rozlišovat skupinovou a kooperativní výuku, volit metody podporující spolupráci a reflektovat jejich přínosy i rizika. Součástí je také práce s různými konfiguracemi tandemové výuky a rozvoj schopnosti efektivně je využívat v pedagogické praxi. Předmět propojuje teoretické poznatky s praktickými dovednostmi a tvoří základ pro další metodické a didaktické disciplíny.
Výstupy z učení
Absolventi a absolventky kurzu:
Formulují cíle výuky ve shodě s pravidlem SMART a k nim volí vhodné formy a metody výuky.
Stanoví důkazy o učení odpovídající cílům a rozhodnou o vhodném hodnocení pro dané důkazy.
Vytvářejí sady analytických kritérií v rámci hodnocení.
Odliší skupinovou a kooperativní výuku a vysvětlí výhody i případná rizika obou forem.
Odliší různé metody podporující spolupráci.
Navrhnou strukturu výuky ve shodě s konstruktivistickým pojetím výuky.
Identifikují různé konfigurace tandemu a určí jejich silné a slabé stránky.
Osnova
  • Didaktika jako anatomie výuky.
  • Výukové cíle: klasifikace (Bloomova taxonomie, taxonomie afektivních cílů atp.), členění cílů, způsoby a zásady formulace cílů, práce s cíli ve výuce; formulace cílů výuky dle oblastí rozvoje žáka a dle míry obecnosti; uplatňování pravidla SMART při formulaci cílů; problematika měřitelnosti afektivních cílů.
  • Důkazy o učení a jejich hodnocení: formativní a sumativní hodnocení, spravedlnost hodnocení, responzivní hodnocení, responzivní výuka; normativní a kriteriální hodnocení; žákovská zpětná vazba – základní pravidla pro sběr zpětné vazby žáků a práci s ní.
  • Učivo: výběr a strukturace učiva, analýza učiva.
  • Formy výuky: základní klasifikace forem výuky, charakteristiky jednotlivých forem výuky, analýza vhodnosti použití jednotlivých forem výuky, vliv formy na podobu interakce ve třídě.
  • Podmínky pro učení: pozitivní motivace žáků, mocenské vztahy mezi učiteli a žáky, strategie utváření a udržování podmínek pro učení a jejich korespondence s interakčním stylem, modelové příklady řešení situací ohrožujících podmínky pro učení.
  • Metoda výkladu.
  • Metody podporující spolupráci.
  • Tandemová výuka.
  • Designování koncepce vyučovací hodiny.
Literatura
  • WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Čtvrté, revidované vydán. Praha: Edukační laboratoř, 2024, xxiii, 213. ISBN 9788090824072. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a. Praha: Portál, 2016, 157 stran. ISBN 9788026209836. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
Výukové metody
Seminář s využitím skupinové a kooperativní výuky; aktivizační metody zaměřené na analýzu písemných produktů, analýzu virtuálních hospitací, hodnocení a tvorbu.
Metody hodnocení
Dílčí úkoly po ukončení každého tematického bloku; závěrečná písemná zkouška aplikační a analytické povahy s kriteriálním hodnocením.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPGPPU003