CORE040 Univerzální design, inkluze jinakosti a přístupnost

Celouniverzitní studia
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Boris Janča (přednášející)
Mgr. Lukáš Másilko (přednášející)
Ing. Svatoslav Ondra (přednášející)
PhDr. Petr Peňáz (přednášející)
Bc. Ing. Karel Sobol (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Varga (přednášející)
Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D. (přednášející)
Bc. Aleš Moravec (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Peňáz
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Rozvrh
Po 13. 2. až Po 15. 5. Po 16:00–17:40 107
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět nabídne teoretický úvod k otázkám univerzálnosti, jinakosti a jejich vzájemné slučitelnosti, tedy sdílení jinakosti. Na tento úvod naváže moderované provázení účastníků různými vědními obory, zastupovanými postupně teoriteickými a praktickými specialisty dílčích oborů.

Důraz při tomto moderování bude kladen na propojování odlišných metodologií a na slabé či rizikové body v dílčích koncepcích, které je zapotřebí překonat k dosažení cíle, totiž k vytvoření univerzálního designu a k pohotovému a profesionálnímu uspokojování individuálních potřeb. Přítomnost studentů z různých studijních programů bude chápána jako výhodná modelová situace, umožňující reflektovat problematiku z různých stran a nacházet alternativní řešení kompatibilní s vytyčeným cílem.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní principy univerzálního designu;
- pojmenovat výhody a nevýhody univerzálního designu;
- odlišit univerzální design od individuálních adaptací.
Osnova
  • Mezinárodní právní rámec vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • České právní předpisy vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • Diverzita sociální, genderová, politická, kulturní a náboženská, fyzická a zdravotní;
  • Principy univerzálního designu;
  • Individuální adaptace osob se smyslovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se pohybovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se skrytým postižením;
  • Přístupnost webového rozhraní;
  • Typologie a role asistivních technologií.
Literatura
    povinná literatura
  • Inclusive higher education. Edited by Zuzana Čerešňová. First edition. Prague: Nakladatelství Gasset, 2018, 239 stran. ISBN 9788087079607. info
    doporučená literatura
  • PEŇÁZ, Petr a Svatoslav ONDRA. E-Simplicity versus e-Complexity: Some Remarks on the Perspectives of the Universal Design for Learning. Online. In Proceedings: The International Workshop on Digitization and E-Inclusion in Mathematics and Science 2012 (DEIMS12), February 8-10 2012, Tokyo. Tokyo: Nihon University, 2012, s. 1-18. URL info
  • Universal design for learning in the classroom : practical applications. Edited by Tracey E. Hall - Anne Meyer - David H. Rose. New York: The Guilford Press, 2012, xix, 156. ISBN 9781462506316. info
Výukové metody
Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Aktivní účast a zapojení do diskuze ve výuce.
Metody hodnocení
Kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, podzim 2024.