SPUCJ001 Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení I

Celouniverzitní studia
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ilja Rajdová (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Peňáz
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Kontaktní osoba: Mgr. Ilja Rajdová
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Rozvrh
St 18. 9. až St 11. 12. St 13:00–14:40 117
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta se základy práce s odbornými texty. Studenti budou schopni posoudit relevantnost informačního zdroje, sestavit rešeršní dotaz a vyhledat potřebné dokumenty. Budou schopni si zvolit vhodnou strategii pro práci s odborným textem (čtení textu, zpracování poznámek apod.), která jim bude nejlépe vyhovovat s ohledem na jejich obtíže související se specifickými poruchami učení.
Osnova
  • 1. Informace (definice informace, typy informací, informační etika)
  • 2. Vyhledávání informací (sestavování dotazu, relevantnost informačních zdrojů, elektronické informační zdroje)
  • 3. Čtení odborných textů (čtenářské strategie, vyhledávání podstatných informací, strategie práce s textem, typy čtení)
  • 4. Základy kritické práce s textem
  • 5. Typy odborných textů (základní přehled typů odborných textů a jejich specifik)
  • 6. Kompoziční struktura odborného textu
  • 7. Citace v textu, bibliografické citace, citační normy
Literatura
    doporučená literatura
  • Akademická pravidla českého pravopisu (Variant.) : Pravidla českého pravopisu [Academia, 1993] : Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [Hlavsa, 1993]. info
  • KRATOCHVÍL, Jiří, Petr SEJK, Věra ELIÁŠOVÁ a Marek STEHLÍK. Metodika tvorby bibliografických citací. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Elportál. ISSN 1802-128X. PURL url info
  • PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti : odemkněte svůj potenciál. Translated by Tereza Semotamová. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2010, 361 stran. ISBN 9788024725277. info
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009, 209 s. Studijní texty, 34. svazek. ISBN 978-80-86429-40-3. info
  • BRATKOVÁ, Eva. Metody citování literatury a strukturování bibliografických záznamů podle mezinárodních norem ISO 690 a ISO 690-2 : metodický materiál pro autory vysokoškolských kvalifikačních prací. Verze 2.0. Praha: Odborná komise pro otázky elektronického zpřístupňování vysokoškolských kvalifikačních prací, Asociace knihoven vysokých škol ČR, 2008, 60 s. URL info
    neurčeno
  • EALES, Lesley-Jane. Critical thinking skills for education students. 2nd ed. London: Sage, 2013, ix, 115. ISBN 9781446268407. info
  • COTTRELL, Stella. Critical thinking skills : developing effective analysis and argument. New York: Palgrave Macmillan, 2005, xiv, 250. ISBN 1403996857. URL info
Výukové metody
přednáška, práce s texty, diskuse
Metody hodnocení
samostatně napsané shrnutí vybraného textu, písemný test
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020.