RPKV01 Základy pedagogických kompetencí

Pan-university studies
autumn 2025
Extent and Intensity
0/0. Type of Completion: z (credit).
Asynchronous teaching
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Dana Sklenářová (lecturer)
Mgr. Kateřina Vybíralová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Dana Sklenářová
Pedagogical Competence Development Centre
Prerequisites (in Czech)
E-learningový kurz bude dostupný ke studiu od 15. 9. 2025.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Poskytnout začínajícím vysokoškolským vyučujícím teoretické základy a praktické nástroje pro pedagogickou činnost. Účastníci se zorientují v principech vysokoškolské pedagogiky, naučí se systematicky plánovat výuku s důrazem na potřeby studujících, aplikovat efektivní metody hodnocení a zpětné vazby, reflektovat vlastní pedagogickou praxi. Vytvoří kompletní plán 100minutové lekce připravené k realizaci.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování e-learningového kurzu účastník:
- Orientuje se v principech vysokoškolské pedagogiky a své pedagogické roli
- Plánuje systematicky výukové jednotky s ohledem na cíle a potřeby studujících
- Navrhuje hodnotící nástroje a poskytuje konstruktivní zpětnou vazbu
- Reflektuje vlastní pedagogickou praxi a pečuje o profesní well-being
- Aplikuje získané poznatky v podobě kompletního plánu vlastní 100minutové lekce
Syllabus (in Czech)
  • Principy vysokoškolské pedagogiky a role vyučujícího
  • Profesní identita a pedagogické kompetence
  • Plánování a příprava výuky
  • Formulace cílů a analýza potřeb studujících
  • Struktura výukové jednotky a výukové metody
  • Komunikace a práce se skupinou
  • Hodnocení a zpětná vazba
  • Reflexe pedagogické praxe
  • Příprava vlastní výukové lekce
Literature
    recommended literature
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • BAIN, Ken. What the best college teachers do. Cambridge: Harvard University Press, 2004, 207 s. ISBN 9780674013254. info
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie and Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
  • SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 253 stran. ISBN 9788024740546. URL info
  • STARÝ, Karel and Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
Teaching methods (in Czech)
Samostatné studium e-learningových modulů s interaktivními prvky, praktické úkoly a vzájemné hodnocení prací.
Assessment methods (in Czech)
Kurz bude dokončen doložením výstupu z e-learningového kurzu - plán vlastní 100minutové lekce.
Language of instruction
Czech
Study support
https://is.muni.cz/auth/el/cus/podzim2025/RPKV01/index.qwarp
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/autumn2025/RPKV01