CKH_PEMA Personální management

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2021
Rozsah
tutorial 20 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mag. Dr. Eva Born (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mag. Dr. Eva Born
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 16. 3. 13:00–16:50 S315, Út 18. 5. 8:00–11:50 S315, 13:00–16:50 S315, St 19. 5. 13:00–16:50 S315, Út 15. 6. 8:00–11:50 S315, St 16. 6. 8:00–8:50 S315
Předpoklady
( TYP_STUDIA ( C ) && OBOR ( EMAOB ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu se skládá ze třinácti témat o řízení lidských zdrojů ve firmách. Studenti získají přehled o vybraných základních otázkách řízení lidských zdrojů ve firmách. Cílem přednášek je zaměřit se na moderní trendy v oblasti personalistiky a poskytnout tak studentům příklady předních světových firem, průkopníků v oblasti řízení lidských zdrojů. Specifické otázky řízení lidských zdrojů v malých organizacích budou zmíněny jen okrajově. Studenti se naučí zpracovávat specifické typy agendy a postupy používané v personalistice.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- chápat vliv a význam lidských zdrojů pro organizaci
- znát hlavní funkce a fáze procesu řízení lidských zdrojů
- rozumět konkrétním postupům a technikám řízení lidských zdrojů
- mít základní znalosti pro praktické aplikace
- mít přehled o aktuální literatuře zabývající se diskutovanými tématy
Osnova
  • 1. Získávání a systematický výběr zaměstnanců
  • - Proces získávání zaměstnanců
  • - Definování požadavků na zaměstnance
  • - Oslovování uchazečů o zaměstnání
  • - Vyřizování žádostí uchazečů o zaměstnání
  • - Získávání referencí
  • - Metody efektivního výběru zaměstnanců
  • - Potvrzení nabídky zaměstnání
  • - Zvládání problémů s obsazováním volných pracovních míst
  • 2. Výběrový proces
  • - Provádění výběrového řízení
  • - Příprava na výběrové řízení
  • - Plánování výběrového řízení
  • - Posuzování uchazečů a závěrečné rozhodování
  • - Doporučení k provádění výběrového řízení
  • - Právní aspekty
  • 3. Onboarding
  • - Definice začleňování nových zaměstnanců
  • - Cíle a úlohy začleňování nových zaměstnanců
  • - Přístupy
  • - Adaptační proces
  • - Právní aspekty
  • 4. Oddanost a opatření na zavázání zaměstnanců
  • - Pojetí a význam oddanosti
  • - Oddanost a angažovanost
  • - Vztah oddanosti a flexibility
  • - Faktory ovlivňující oddanost
  • - Vytváření oddanosti zaměstnanců
  • 5. Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců
  • - Strategické vzdělávání a rozvoj zaměstnanců
  • - Definice vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • - Cíle a úlohy strategického vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • - Proces vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • 6. Přístupy, metody/nástroje a obsahy rozvoje a vzdělávání zaměstnanců
  • - Identifikace potřeb vzdělávání
  • - Přístupy ke vzdělávání a rozvoji
  • - Výcvik zaměstnanců
  • - Plánování a provádění vzdělávacích programů
  • - Blended learning
  • - Vyhodnocování vzdělávání zaměstnanců
  • - Odpovědnost za realizaci vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
  • 7. Podpůrné programy rozvoje a vzdělávání zaměstnanců na pracovišti
  • - Zapracování nových zaměstnanců
  • - Plánování zkušeností
  • - Koučování
  • - Mentorování
  • - e-learning
  • - Řízení pracovního výkonu a individuálního rozvoje
  • - Plánování osobního rozvoje
  • 8. Vybrané nástroje rozvoje zaměstnanců: Rozhovory a coaching
  • - Vymezení koučování
  • - Naslouchání a dobré otázky
  • - Podávání a získávání zpětné vazby
  • - Procesy koučování
  • - Řeč těla a emoční inteligence
  • 9. Vytváření seminářů a tréninků
  • - Identifikování potřeb vzdělávání
  • - Definování cílů vzdělávacího programu
  • - Rozhodování o obsahu a způsobu realizace vzdělávacího programu
  • - Rozhodování o organizačním zabezpečení vzdělávacího programu
  • - Informování o konání vzdělávacího programu
  • - Realizace vzdělávacího programu
  • - Vyhodnocení vzdělávacího programu
  • 10. Analýza potenciálu
  • - Vymezení potenciálu
  • - Význam analýzy potenciálu
  • - Identifikace vysokého potenciálu
  • - Strategie rozvoje potenciálu
  • - Strategie udržení potenciálu
  • 11. Kariérní postup
  • - Cíle řízení kariéry
  • - Fáze vývoje kariéry
  • - Dynamika kariéry
  • - Strategie rozvoje kariéry
  • - Aktivity řízení kariéry
  • - Politiky řízení kariéry
  • - Plánování kariéry
  • - Samostatně řízená kariéra
  • - Plánování následnictví manažerů
  • 12. Řízení talentů
  • - Procesy řízení talentů (Talent management processes)
  • - Strategie získávání talentů (Attraction strategy)
  • - Strategie udržení talentů (Retention strategy)
  • - Strategie odměňování talentů (Reward strategy)
  • - Audity talentů (Talent audits)
  • 13. Uvolňování zaměstnanců a outplacement
  • - Propouštění zaměstnanců z důvodů nadbytečnosti
  • - Propouštění zaměstnanců z jiných důvodů
  • - Odchod zaměstnanců do starobního důchodu
  • - Právní aspekty
  • - Proces uvolňování zaměstnanců a outplacement programy
Literatura
  • ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů. Translated by Martin Šikýř. 13. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 920 stran. ISBN 9788024752587. URL info
Výukové metody
přednášky, diskuze
Metody hodnocení
Závěrečný test s časovým limitem 60 minut nebo ústní zkouška. Zkouška je hodnocena klasifikační stupnicí A až F. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.