CKH_ZEOP Základy ekonomiky obchodu a vedení obchodního provozu

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2019
Rozsah
16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 16. 1. 10:00–11:40 S315, 13:00–16:40 S315, Út 11. 2. 13:00–16:40 S315, St 12. 2. 8:00–11:40 S315, 13:00–14:40 S315, Út 10. 3. 10:00–11:40 S315, Út 21. 4. 11:15–12:00 S315
Předpoklady
(TYP_STUDIA(C) && OBOR(EMAOB))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenta seznámit s fungováním obchodního podniku a jeho řízením s důrazem na jeho finanční řízení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat obchodní podnik, včetně jeho základních charakteristik,
- organizovat a vést obchodní podnik,
- řídit obchodní provoz,
- řídit obchodní podnik po finanční stránce.
Osnova
  • 1. Obchod a obchodní činnosti (2h)
  • - Základní pojmy
  • - Typologie podniků, cíle podniku
  • - Vznik a význam obchodu
  • - Funkce obchodu
  • - Pojetí obchodu
  • - Obchodní kategorie
  • 2. Organizace obchodních firem (2h)
  • - Podstata organizování v obchodních firmách
  • - Základní organizační struktury
  • - Specifika organizace obchodní firmy
  • 3. Maloobchod (4h)
  • - Obchodní sortiment
  • - Druhy maloobchodních činností
  • - Typologie maloobchodních jednotek
  • - Vývojové tendence soudobého obchodu
  • 4. Řízení obchodního provozu (4h)
  • - Dispoziční řešení obchodní jednotky
  • - Řízení obchodního sortimentu
  • - Řízení pohybu zboží v maloobchodní jednotce
  • - Merchandising
  • - Nákupní atmosféra
  • - Operativní řízení obchodní jednotky
  • 5. Finanční řízení obchodních firem (4h)
  • - Financování obchodního podniku
  • - Finanční analýza
  • - Finanční plánování
Literatura
    povinná literatura
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 520 s. ISBN 9788024747804. info
    doporučená literatura
  • PRAŽSKÁ, Lenka. Retail management. Edited by Jiří Jindra. 2. přepracované vyd. Praha: Management Press, 2002, 874 s. ISBN 8072610597. info
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 9788072611676. info
  • CIMLER, Petr. Obchod a služby :studijní text pro distanční studium. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 167 s. ISBN 80-7082-795-5. info
Výukové metody
diskuse nad vybranýmí tématy, samostudium literatury
Metody hodnocení
Závěrečná zkouška je písemným testem na 20 otázek a 4 varianty odpovědí z nichž je vždy jedna správná. Za správnou odpověď získává student 1 bod, za nezodpovězenou otázku 0 bodů a za chybně zodpovězenou otázku -0,5 bodů. Minimální počet bodů potřebných k úspěšnému složení zkoušky je 12.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023.