MKR_ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2020
Rozsah
26/0/0. tutoriál 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jan Stejskal, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zdeněk Šilhan, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jan Stejskal, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 14. 11. 12:00–15:50 P106, Pá 11. 12. 16:00–19:50 P106, So 9. 1. 16:00–19:50 P106
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Potřeba ochrany a regenerace kulturních hodnot se přirozeně promítá do řady oborů lidské činnosti, do rozvojových strategií a tvorby rozvojových dokumentů na všech úrovních zpracování a realizace. Pro správnou komunikaci, interpretaci a realizaci regenerace kulturních hodnot je zásadní orientace v procesu poznání, legislativních nástrojů a odborného zajištění procesu. Památková péče je soubor činností se samostatnou legislativou a péče o kulturní hodnoty v území je součástí procesu územního plánování jako součást limitů zajišťujících ochranu krajinného rázu a ochranu urbanistického a architektonického dědictví našich měst a vesnic. Regionální politika a správa má v tomto procesu nezastupitelné místo, absolventi studia budou zastoupeni v institucích státní správy, samosprávy i v organizacích a subjektech soukromého sektoru. Předpokládá se jejich podíl na tvorbě rozvojových dokumentů a na komunikaci v pracovních skupinách státní správy, samosprávných orgánů měst a obcí, odborných organizací, klientů – investorů, projektantů i občanské veřejnosti.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kursu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit potřebu regenerace a obnovy kulturních hodnot;
- orientovat se v legislativních nástrojích a odborném zajištění procesu;
- interpretovat roli regionální politiky v procesu ochrany a regenerace kulturních hodnot;
- použit informace k uchopení kolektivnosti tohoto procesu;
- předkládat odůvodněná rozhodnutí v oblasti regenrace a obnovy kulturních hodnot s přihlédnutím na otázky regionálního rozvoje
Osnova
  • 1. Význam zachování, prezentace a možnosti zhodnocení, nové formy využití kulturního dědictví – pochopení významu a potřeby vztahu ke kulturním hodnotám, základní informace o památkové péči a současných možnostech využití kulturního dědictví.
  • 2. Architektonické a urbanistické dědictví ČR v evropských souvislostech – průřez významnými slohovými etapami architektonické a urbanistické tvorby s přehledem nejvýznamnějších evropských staveb a jejich autorů (presentace ukázek nejvýznamnějších staveb).
  • 3. Charakteristika druhové skladby architektonického a urbanistického dědictví – charakteristické druhy staveb s presentací nejvýznamnějších ukázek objektů v ČR.
  • 4. Mezinárodní instituce, dokumenty a formy ochrany kulturního dědictví, světové kulturní dědictví – průřez mezinárodními dokumenty týkajícími se ochrany kulturních statků; Seznam světového kulturního dědictví a charakteristika objektů v ČR, které se staly jeho součástí (presentace s ukázkami lokalit).
  • 5. Současná péče o kulturní hodnoty a památky, legislativní zajištění v ČR – přehled legislativy týkající se oblasti památkové péče, související předpisy, vyhlášky a úmluvy podporující, orgány a organizace státní památkové péče v ČR.
  • 6. Význam památky v historii, struktuře a panoramatu města (příklad vývoje města Brna) – vývojové fáze objektu ve vztahu k dějinným událostem, přetváření výrazu objektu a funkční změny, současné využití hradu a hradního kopce (presentace postupu novodobé rekonstrukce objektu).
  • 7. Formy ochrany historických sídel a jejich částí – význam a vývoj ochrany historických měst, koncepce a proces plošné ochrany, dokumenty, mezinárodní úmluvy, tvorba regulativů a hlavní zásady pro regeneraci ochranu (presentace s ukázkami).
  • 8. Koncepce zásahu do zastavěného území, změny v jednotlivých funkčních typech – rizika ohrožující zachování kulturních hodnot, nástroje a regulativy, prostředky pozitivního vývoje zachování kulturních hodnot (presentace s ukázkami vhodných a nevhodných zásahů).
  • 9. Kulturní hodnoty v krajině, obraz krajiny a změny krajinného rázu – výklad pojmů, vývojová stadia krajiny, současná krajina a prvky krajinného rázu, limity využití území, zásahy ovlivňující krajinný ráz, ochrana krajiny a krajinného rázu (presentace s ukázkami vhodných a nevhodných zásahů).
  • 10. Problematika kulturních hodnot ve venkovském prostředí – kulturní hodnoty ve venkovském prostoru, druhová skladba, rozvojové možnosti a zásady pro zachování kulturních hodnot na komunální úrovni (presentace s ukázkami).
  • 11. Koncepce obnovy památky a historických struktur – postupy, metody, nové funkční využití, projektová dokumentace obnovy a rekonstrukce.
  • 12. Konstrukce, materiály a technologie v návrhu a realizaci obnovy – přehled konstrukčního a materiálového řešení objektů v jednotlivých slohových obdobích, současné názory na použití materiálů při obnově a rekonstrukci objektů historického kulturního dědictví.
  • 13. Kulturní prostředí, génius loci, autenticita prostředí – komentované příklady zachování, revitalizace, respektive porušení autentického prostředí.
Literatura
    doporučená literatura
  • STEJSKAL, Jan, Helena KUVÍKOVÁ, Beáta MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ a Veronika LINHARTOVÁ. Teorie a praxe veřejných služeb. Praha: Wolters Kluwer, 2017, xx, 259. ISBN 9788075527264. info
Výukové metody
Teoretická část výuky využívá formy samostudia dle poskytnutých textů a zadané literatury. Na soustředěních během semestru je studium doplněno interpretací vybraných témat a dokumentací obnovy kulturních hodnot na příkladech. Pro praktickou část výuky je zadán POT, ve kterém student analyzuje, charakterizuje a hodnotí stav a vývoj kulturní politiky a památkové péče ve vybrané obci. Poznatky jsou zaměřeny na prezentaci a obnovu kulturních hodnot. Výběr témat postihuje i oblast historického kulturního dědictví.
Metody hodnocení
Písemná zkouška.
Informace učitele
„Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.“ Z obou dílů publikace Regionální rozvoj, politika a správa budou do výuky daného předmětu zařazeny vybrané pasáže.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.