nk005 Společenské vědy V

Fakulta sportovních studií
jaro 2007
Rozsah
24/8. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
Lazarová (přednášející)
Mgr. Veronika Uhlířová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychologie pro učitele - cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi - vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty, aj. Školní pedagogika - cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů.
Osnova
  • Psychologie pro učitele: 1.Vývojová psychologie - chronologické informace o jednotlivých vývojových obdobích (novorozenec, konejenec, batole, předškolní věk). Konkrétní popis mladšího školního věku, dospívání a mladé dospělosti (vše po stránce emočního vývoje, kognitivního vývoje, biologických zvláštností, vývoje smyslového vnímání a řeči, sociálního vývoje). Dále školní zralost, morální vývoj, dětská hra. 2.Śikana - definování pojmů (šikana, oběť, agresor, stádia šikany), metodický pokyn MŠMT, prevence šikany a rozvoj pozitivních vztahů ve třídě, rozpoznání šikany, mapování vztahů, vyšetřování (jak, kdy), intervence a řešení (potrestání viníků, ochrana oběti, práce s "nemocným" kolektivem...), šikana jako součást trestného činu - výslech policií, svědectví, dětský soud, práce s agresory po konání soudu, probační a medisční služba, ... Instituce pomáhající zdravému rozvoji dítěte nebo intervenující - SVP, programy 5P, ambulantní služby SVP, výjezdní skupiny diagnostických ústavů, Ped-psych. poradny, aj. 3.Odměny a tresty, teorie učení, jak se efektivně učit - tresty a oděmny v rukou a kompetencích pedagoga, metoda přirozených následků, teorie učení - klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, operační podmiňování, sociální učení, učení vhledem. Verbální učení ve škole. Efektivní strategie, jak se učit - tréning, Ebinghausova křivka zapomínání, asociace, ... 4.Burnout syndrom a stres v učitelském povolání - definování pojmů, rizika, prevence a řešení. 5.Klima školní třídy - definování pojmů, faktory tvořící klima. Kompetence učitele klima ovlivňovat. 6.Vedení a řízení třídy, práce se třídou - skupinová dynamika, vývoj skupiny a závislost pozice autority na jednotlivých fázích vývoje, skupinové rituálý, třídnické hodiny, participace žáků na chodu výuky a dění třídy, desatero pravidel chování, programy na stmelování třídních kolektivů, aj. Školní pedagogika: 1. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky) 2. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod);Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod) 3. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly) 4. Žák (osobnost, styly učení žáků) 5. Učivo, struktura učiva, kurikulum 6. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 7. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků) 8. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba) 9. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka) 10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů) 11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi) 12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování) 13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace) 14. Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.) 15. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)
Literatura
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.
  • Křivohlavý, Jaro. Pschologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999. ISBN 80-7094-335-1.
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
  • Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
  • PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • KERN, Hans. Přehled psychologie. Translated by Magdalena Machátová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 289 s. ISBN 80-7178-240-8. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
Metody hodnocení
Psychologie pro učitele - test z vývojové psychologie + ústní,přezkoušení z dalších témat. Školní pedagogika - ústní zkoušení ze zadaných okruhů (viz moje webová stránka).
Informace učitele
http://www.http://www.fsps.muni.cz/~mikova
Další komentáře
Školní pedagogika (8/8), Psychologie pro učitele (16/0).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.