FSpS:np022 Pedagogická praxe souvislá I - Informace o předmětu
np022 Pedagogická praxe I
Fakulta sportovních studiíjaro 2009
- Rozsah
- pátek. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Přikrylová (cvičící)
Alena Marečková (pomocník) - Garance
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. - Předpoklady
- np021 Úvod do pedagogické praxe
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Cílem této praxe je seznámení se s terénem základní školy a školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi - katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.), prohloubit si způsobilost analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces. Na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, připravit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek, ověřit si své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti. Studenti pracují ve dvojicích.
- Osnova
- Student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ v Brně. Celkový počet odučených hodin TV je 8. Dále student absolvuje 8 náslechů u cvičného učitele, 4 náslechy aktivní a 4 pasivní v hodinách jiného studenta. Účastní se rozborů všech hodin. Student získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek. Učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku.
- Literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- Metody hodnocení
- Průběžná praxe ukončena zápočtem. K zápočtu doložit: 8 příprav na vyučovací jednotky ve škole připomínkované cvičným učitelem včetně kartiček s průpravnou částí, 4 zpětné vazby od hospitujícího studenta, denní záznam činnosti na praxi, kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi, přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem, dohody o provedení práce s žádostí o převod mzdy na účet.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2009/np022