v2002 Příprava zážitkových kurzů

Fakulta sportovních studií
jaro 2013
Rozsah
0/7. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
v2002/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kolář
v2002/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kolář
v2002/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kolář
v2002/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kolář
Předpoklady
(! nk946 Příprava zážitkových kurzů ) && (! np946 Příprava zážitkových kurzů ) && (! bk802 Příprava zážitkových kurzů )&& (! bp802 Příprava zážitkových kurzů )
V rámci plně e-learningového kurzu budou studentům vstřícnou formou zprostředkovány základní informace o problematice zážitkové pedagogiky a zkušenostně reflektivního učení. Zážitková pedagogika a zkušenostně reflektivní učení zde budou představeny jako jeden z nejúčinnějších přístupů osobnostně sociálního rozvoje člověka nacházejícího své široké uplatnění v prakticky všech oblastech zájmu absolventů Fakulty sportovních studií – formálním i neformálním vzdělávání; škole, neziskovém i firemním sektoru; prevenci, terapii i poradenství. V předmětu budou studenti seznámeni se základními východisky a principy zážitkové pedagogiky a zkušenostně reflektivního učení, získají základní poznatky z oblasti teorie a metodiky skupinové práce a rovněž přehled o vhodných programech a aktivitách. Závěr kurzu bude posléze věnován praktickým zásadám tvorby zážitkových kurzů, vždy v kontextu studovaného oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy teorie a metodiky zážitkové pedagogiky a zprostředkovat jim tak možnost podílet se na smysluplné přípravě a realizaci zážitkových kurzů v praktickém profesním životě. Student bude po skončení kurzu schopen: •popsat základní východiska a principy zážitkové pedagogiky •aplikovat základní znalosti z oblasti práce se skupinou •použít základní techniky cílené zpětné vazby a reflexe •orientovat se v aktivitách a programech a umět je volit dle potřeby cílové skupiny •správně a funkčně navrhovat jednodušší akce a programy využívající zkušenostně reflektivního učení
Osnova
  • •Úvod do tématu, vymezení základních pojmů; •Zážitková pedagogika a zkušenostně reflektivní učení; •Vymezení pojmu malá sociální skupina a základní východiska a principy práce s ní; •Základní poznatky z oblasti skupinové dynamiky; •Základy vedení reflexe; •Techniky a metody cílené zpětné vazby; •Zásady tvorby programů a kurzů zážitkové pedagogiky
Literatura
  • KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství : pro pedagogiku a psychoterapii. Vydání první. Brno: Computer Press, a. s., 2009, vi, 135. ISBN 9788025125625. info
  • HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162. URL info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 325 s. ISBN 9788073672768. info
  • FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou : praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201. ISBN 9788025117019. info
  • SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink : pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 192 s. ISBN 8024703181. URL info
  • NEUMAN, Jan. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 315 s. ISBN 80-7178-292-0. info
  • PRIEST, Simon a Michael A. GASS. Effective leadership in adventure programming. Champaign, IL: Human Kinetics, 1997, xviii, 317. ISBN 0873226372. info
  • KOLB, David A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. info
Výukové metody
Předmět je vyučován výhradně distanční e-learningovou formou. Student se bude individuálně a do jisté míry i flexibilně účastnit výuky prostřednictvím LMS Moodle, kde budou vyvěšeny studijní texty, zpřístupněny cvičné audio a videosekvence a zadávány dílčí cvičení a úkoly v kontaktu s tutory kurzu – odborníky z oblasti praxe zážitkové pedagogiky.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutné plnění dílčích drobných úkolů zveřejněných v systému LMS Moodle.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1414
Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
E-learningový kurz.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, jaro 2014.