nk1038 Aplikovaná tělesná výchova

Fakulta sportovních studií
podzim 2011
Rozsah
0/8. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (cvičící)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristýna Honková (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 7. 10. 15:00–17:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Pá 21. 10. 15:40–17:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Pá 18. 11. 13:00–15:00 E34/118 - pohybová tělocvična
Předpoklady
(! nk004 Společenské vědy IV ) && ! NOW( nk004 Společenské vědy IV )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní informace o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student bude schopen využít získané poznatky při práci s postiženými jedinci v tělovýchově a sportu i z hlediska integrace jedinců s postižením do školní tělesné výchovy.
Osnova
  • Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace.Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém.
  • Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu.
  • Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia)
  • Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení.
  • Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball).
  • Sluchové postižení - charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty.
  • Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky.
  • ADHD, didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení. Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
Výukové metody
praktická cvičení Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury KOntrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednosemestrálně 0/1 - cvičení. Požadavky k ukončení - aktivní účast na cvičeních, metodický výstup.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012.