FSpS:np2002 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
np2002 Psychologie pro učitele
Fakulta sportovních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Lazarová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Út 9:00–9:45 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2002/02: Út 13:50–14:35 B11/311, V. Pacholík
np2002/03: Út 10:30–11:15 B11/305, V. Pacholík - Předpoklady
- (! np005 Společenské vědy V ) && !NOW( np005 Společenské vědy V )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-FY)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-MA)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi - vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty, aj.
- Osnova
- Otázky z vývojové psychologie.
- Definice vývoje, periodizace vývoje, chrakteristika jednotlivých vývojových období od prenatálního až po stáří.
- Problematika učení v jednotlivých obdobích.
- Psychologie vyučování a výchovy - výchova, styly výchovy a výchovné metody.
- Rizika některých výchovných metod.
- Teorie učení, styly učení, podmínky pro učení.
- Konstruktivismus a učení.
- Psychologické aspekty učietlství, osobnostní kompetence učitele.
- Specifika učitelství tělesné výchovy (osobnost učitele TV, role učitele TV, praktické dovednosti, postavení učitele TV ve škole, specifika hodnocení, motivace a specifické vztahy)
- Komunikace s žákem a rodiči.
- Zvládání třídy.
- Literatura
- povinná literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- doporučená literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2012/np2002