np2420 Aplikované pohybové aktivity I (handicap)

Fakulta sportovních studií
podzim 2015
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
Aktivní účast na cvičeních, předvedení metodického výstupu na zadané téma. Ústní zkouška.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat vědomosti o možnostech rozličných pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami. Nabýt vědomosti o přístupech a možnostech integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit, teoreticky znát vhodné pohybové aktivity ve vztahu k participaci u různých lidí se speciálními potřebami. Student získá také praktické zkušenosti a po absolvování předmětu je bude schopen využít spolu s teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením zejména ve volnočasových pohybových aktivitách.
Osnova
  • • Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity. • Tělesná postižení - možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal, rugby na vozíku, handbiky, tanec tělesně postižených). • Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry. • Sport mentálně postižených (Boccia, Iboccia). • Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání, vhodná cvičení. • Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace. • Zraková postižení - vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání. • Vhodné sporty pro jedince se zrakovým postižením (Showdown, Goalball, zvuková střelba, tanec). • Sluchové postižení – charakteristika, cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. • Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. • ADHD, ADD - didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení. • Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • Davis, R. (2011) Teaching Disability Sport. (2nd Ed.). Champign, IL: Human Kinetics.
  • Ješina, O. , Kudláček,M. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. (1. vyd.). Olomouc, Česko: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ješina, O., Hamřík a kol. (2011). Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. (1.vyd.). Olomouc, Česko: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrica, Slovensko: UMB v Banskej Bystrici.
  • Horvat, M., Block, M., & Kelly, L. E. (2007). Developmental and Adapted Physical aktivity Assessment. Champiagn, IL: Human Kinetisc.
  • Sherrill, C. (2004). Adapted physical aktivity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th Ed.). Boston, MA: WCB/McGraw – Hill.
  • Jones, J., A. (ed.). (1988). Training Guide to Cerebral Palsy Sports. Champaign IL: Hum. Kin. Books,.
  • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrica, Slovensko: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici.
  • Bláha, L., Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. (1.vyd.). Ústí nad Labem, Česko: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
  • Bláha, L., Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem, Česko: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
  • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
  • Kudláček, M., Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc, Česko: UP v Olomouci.
Výukové metody
Praktická cvičení, teoretická východiska budou předávána pomocí e-learningového materiálu a diskusí při praktických cvičeních. Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury, e-learningového textu. Kontrola úkolů: průběžně
Metody hodnocení
• 90 % aktivní účast na cvičení • Předvedení metodického výstupu na zadané téma, hodnoceno na škále A-F • Hodnocení vědomostí formou ústní zkoušky na škále A-F.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.