np2391 Ekonomika sportovních klubů a sportovních akcí

Fakulta sportovních studií
podzim 2016
Rozsah
2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2391/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Novotný
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty se vznikem profesionálního sportovního klubu a profesionalismu; s fungováním a financováním domácího a zahraničního profesionálního sportovního klubu ve sportovních hrách; s posuzováním kvality soutěže a regulačními nástroji; s obecnými a specifickými zákonnými normami; studenti si osvojí znalosti nutné pro pochopení ekonomických principů fungování profesionálního klubu a jeho komunikace ve vztahu k potenciálním partnerům. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit fungování profesionálního sportovního klubu; posoudit soutěžní vyrovnanost jednotlivých lig; vysvětlit principy oceňování hráčů a klubů; v rámci týmové práce bude schopen využít získané teoretické poznatky pro řešení konkrétních problémů sportovní praxe.
Osnova
  • Struktura sportovního prostředí: asociace, svazy, kluby, mezinárodní a národní ligové soutěže atd.,
  • odlišnosti evropského a severoamerického pojetí profesionálních lig v kolektivních sportovních hrách, odlišnosti v cílech, individuálních a týmových sportovních odvětví,
  • uzavřené a otevřené soutěže, využívané regulační nástroje, indikátory výkonnosti klubů a ligy,
  • soutěžní vyrovnanost lig jako indikátor kvality ligy
  • profesionalizace sportu a její vliv na sportovní legislativu, pracovněprávní vztahy, trh hráčů, trh talentovaných hráčů,
  • hráčské odbory, kolektivní vyjednávání,
  • nejdůležitější daňové odvody u sportovního klubu v ČR, Evropě a USA
  • financování:veřejný sektor - stát, obce, EU; soukromá sféra – investoři, sponzorování, podnikání,
  • čtyři modely financování dle Andreffa, příspěvky od svazů,
  • televizní práva: individuální a kolektivní prodej, struktura nákladů a výnosů, porovnání se zahraničím,
  • oceňování hráčů, pracovní trh hráčů, profesionální sportovní klub v konkurenčním prostředí zábavního průmyslu
  • oceňování sportovního klubu
  • sportovní fanoušek jako specifický klient, péče klubů o fanoušky a jejich kultivace, divácké násilí
Literatura
    povinná literatura
  • NOVOTNÝ, J. a kol. Sport v ekonomice. Praha. Wolters Kluwer. 2011. ISBN 978-80-7357-666-0
    doporučená literatura
  • NOVOTNÝ, J a kol. Ekonomika sportu – vybrané kapitoly. Vysoká škola ekonomická v Praze, fakulta podnikohospodářská.: Praha 2009. ISBN 978-80-245-1521-2
  • NOVOTNÝ, J. Ekonomika sportu – vybrané kapitoly II. Vysoká škola ekonomická v Praze, fakulta podnikohospodářská.: Praha 2010. ISBN 978-80-245-1701-8
Výukové metody
přednášky, individuální domácí studium, diskuze s odborníky z praxe, interaktivní diskuze s  učitelem, malé skupinové diskuze, výukové filmy,
Metody hodnocení
1. Dva písemné testy min. 40% správné zodpovězení v každém testu, • podíl testů na konečném hodnocení 30 %; 2. Seminární práce na zadané téma 20 – 25 stran • podíl práce na konečném hodnocení 50 %; 3. Power pointová prezentace na konci semestru • podíl prezentace na konečném hodnocení 10 %; 4. Účast a aktivita na seminářích • podíl na konečném hodnocení 10 %; 5. Ústní zkouška; • Jen v případě nejasného výsledku 6. Pro úspěšné absolvování nutno dosáhnout minimálně 60 % ze 100 možných procent
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.