np2423 Speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 13:50–14:35 B11/311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2423/01: Út 12:10–12:55 C15/207, A. Skotáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní informace o problematice jednotlivých oborů speciální pedagogiky včetně současných trendů v edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Student nabyde vědomosti o problematice integrace a uplatnění lidí s postižením v profesním životě, zlepšování kvality života osob se speciálními potřebami. Po absolvování předmětu student získá dovednost a profesní kompetenci vytvářet adekvátní doporučení pro zlepšení kvality života u osob se speciálními potřebami.
Osnova
  • • Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. Pojmy integrace, inkluze. • Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. • Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání, DMO, LMD. • Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. • Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. • Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. • Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. • Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. • Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. • Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. • Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. • Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie. V rámci seminářů se budou procvičovat jednotlivá témata na základě přednášek formou prezentace studentů.
Literatura
  • Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
  • Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
  • Opatřilová, D. (2007). Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (1.vyd.). Brno, Česko: Paido.
  • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. (3. rozš. a uprav. vyd.). Brno, Česko: Paido.
  • Horvat, M., Block, M., & Kelly, L. E. (2007). Developmental and Adapted Physical aktivity Assessment. Champaign, IL: Human Kinetisc.
  • Davis, R. (2011). Teaching Disability Sport. (2nd Ed.). Champaign IL: Human Kinetics.
  • Jones, J., A. (1988). Training Guide to Cerebral Palsy Sports. Champaign IL: Hum. Kin. Books,.
  • Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J. (2007). Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
  • Bartoňová, M., Bazalová, B., & Pipeková, J. (2007). Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (1.vyd.). Brno, Česko: Paido.
  • Sherrill, C. (2004). Adapted physical aktivity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th Ed.). Boston, MA: WCB/McGraw – Hill.
  • Röderová, P., Nováková, Z. & Květoňová, L. (2007). Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
Výukové metody
Přednáška, praktický seminář. Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury KOntrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
• 85 % aktivní účast na seminářích • Na základě vypracované kazuistiky vytvořit doporučení pro aktivní využití volného času, hodnoceno škálou A-F • Ověření získaných vědomostí formou písemného testu (kombinace otevřených a zavřených otázek v počtu 25), bodové hodnocení testu na škále A-F, minimální počet bodů 50 z možných 75.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.