bp2163 Pohybová terapie

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bp2163/01: Po 24. 9. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 8. 10. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 22. 10. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 5. 11. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 19. 11. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 3. 12. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s praktickými základy taneční a pohybové terapie – vnímání časoprostorových a vnitřně prostorových vztahů, uvědomění si potřeby osobního prostoru a optimistického vnímání sebe sama, intuitivní práce ve skupině, důvěra v prostor i vlastní pohyb, zvládání stresových situací pomocí pohybové aktivity. Dále seznámit studenta s několika proudy taneční a pohybové terapie a teoretickými východisky pro využití taneční a pohybové terapie v praxi.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- determinovat taneční a pohybovou terapii
- vysvětlit jednotlivé techniky, ale i teoretické východiska
Student má teoretické a praktické znalosti o taneční a pohybové terapii, pohybové diagnostice, dokáže aplikovat pohybovou terapii v praxi.
Osnova
  • Teoretický základ (studenti si osvojují průběžně, během praktických cvičení, v souvislostech s probíranou tematikou):
  • – vznik a vývoj pohybové a taneční terapie
  • – ADTA (Asociace americké taneční terapie), AEDT (Evropská asociace taneční terapie), Labanova notace, primitivní exprese, psychobalet
  • Praktická cvičení:
  • My a naše těla, chůze po vymezeném prostoru, neverbální komunikace, dotekový kontakt s partnerem v různých pozicích
  • Labanova technika a diagnostika pohybu – vertikální, horizontální a sagitální vedení pohybu a sebeprezentace; lehký a těžký pohyb; prostor, čas a energie v pohybovém vyjádření, diagnostika svalového tonusu
  • Rozšiřování pohybového slovníku, intuitivní práce ve skupině – koordinační a rytmický pohyb v prostoru, malé skupiny kopírují vybraný způsob pohybu
  • Střídání rolí a seznamování se s prostorem, důvěra v prostor i vlastní pohyb
  • Zadávané pohybové variace umožňující vyjádřit lidské pocity – láska, nenávist, hrdost, smutek…
  • Nácvik střídání napětí a uvolnění, jako základ techniky ovládání vlastního těla a odbourávání psychických bariér v sebevyjadřování
Literatura
  • PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Translated by Lenka Staňková - Radana Syrovátková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 239 s. ISBN 9788073678876. info
  • CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie : imaginace v pohybu. Translated by Lucie Bednářová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 203 s. ISBN 807254554X. info
  • ČÍŽKOVÁ, Klára. Tanečně-pohybová terapie. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 119 stran. ISBN 8072545477. info
  • DVOŘÁK, Radmil. Základy kinezioterapie. 2. přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 104 s. ISBN 8024406098. info
  • GRÄFFOVÁ, Christine. Koncentrativní pohybová terapie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, 188 s. ISBN 80-85834-63-4. info
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Úvod do taneční terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 103 s. ISBN 8021021004. info
  • BLÍŽKOVSKÁ, Jaroslava. Taneční terapie v Paříži. Konfrontace : časopis pro psychoterapii (MDO). Hradec Králové: Aldis, 1998, roč. 9, č. 2, s. 22-29. ISSN 0862-8971. info
Výukové metody
cvičení (povolená absence 2 lekcí; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů v zápočtovém týdnu.
Metody hodnocení
praktické vedení lekce pro vybranou skupinu.
Informace učitele
Blížkovská, J. Úvod do taneční terapie. 1. vyd. MU Brno, 1999. 103 s. ISBN 80-210-2100-4
Čížková, K. Tanečně-pohybová terapie. 1. vyd. Triton Praha, 2005. 119 s. ISBN 80-7254-547-7
Dvořák, R. Základy kinezioterapie. 2. vyd. UP Olomouc, 2003. 104 s. ISBN 80-244-0609-8
Gräffová, Ch. Koncentrativní pohybová terapie. 1. vyd. Albert Boskovice, 1999. 190 s. ISBN 80-85834-63-4
Hájek, K. Tělesně zakotvené prožívání. 1. vyd. Karolinum UK Praha, 2002. 162 s. ISBN 80-246-0422-1
Hálková, J. a kol. Zdravotní tělesná výchova. 3. vyd. ČASPV Praha, 2004. 120 s. ISBN 80-86586-09-X
Hanna, J. L. To dance is human. A Tudory of Nonverbal Comunication. Univerzity of Texas Pres, Austin and London, 1980.
Janča, J. Reflexní terapie. 2. vyd. Eminent Praha, 1996. 203 s. ISBN 80-85876-17-5
Jebavá, J. Kapitoly z dějin tance a možnosti terapie. 1. vyd. Karolinum UK Praha, 1998. 123 s. ISBN 80-7184-620-1 Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. 4. vyd. Portál Praha, 2002. 392 s. ISBN 80-7178-657-8
Kröschlová, E. Jevištní pohyb. 4. vyd. AMU Praha, 1990. 193 s. ISBN 80-7331-910-1
Krumlovská, O. Alexa J.: Léčení těla a duše. 2. vyd. Brána Praha, 2004. 152 s. ISBN 80-7243-220-6
Lewis, D. Tajná řeč těla. Vyd. Victoria Publishing a vyd. East Publishing Praha, 1998. 229 s. ISBN 80-85605-49-X (Victoria Publishing) ISBN 80-7219-004-4 (East Publishing)
Lowen, A. Bioenergetika. 1. vyd. Portál Praha, 2002. 273 s. ISBN 80-7178-649-7
Payneová, H. Kreativní pohyb a tanec. 1. vyd. Portál Praha, 1999. 239 s. ISBN 80-7178-213-0
Sedlák, F. Základy hudební psychologie. 1. vyd. SPN Praha, 1990. 319 s. ISBN 80-04-20587-9
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020.