PSY546 Selected topics from contemporary neurosciences

Fakulta sociálních studií
podzim 2017
Rozsah
4 bloky (3 x 90 min). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Beáta Havlice Špiláková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Pavlína Hlavatá (přednášející)
Mgr. Petra Holštajn Zemánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Jáni (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Klára Marečková, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Miguel Salazar Adams, M.Sc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie - Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie - Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 6. 10. 8:00–13:00 U32, Pá 20. 10. 8:00–13:00 bude_upresneno, Pá 10. 11. 8:00–13:00 U35, Pá 8. 12. 8:00–13:00 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of this course is to introduce students to selected topics and latest advances in social neurosciences. As a part of the course, students will visit Multimodal and Functional Imaging Laboratory (MAFIL) at Central European Institute of Technology, where various neuroimaging techniques will be demonstrated.
Výstupy z učení
At the end of the course, students will
- understand the basics of neuroimaging techniques and the practical aspects of research in neuroscience.
- have knowledge about recent advances in selected areas of social neuroscience research.
Osnova
  • Introduction to Contemporary Neuroscience
  • Biomarkers and underlying mechanisms of psychiatric diseases
  • Impulsivity
  • Introduction to imaging techniques and brain stimulation
  • Magnetic resonance imaging
  • EEG, TMS & MRI demonstrations
  • The probabilistic nature of the nervous system
  • Ambiguity in social cognition
  • Social cognition in schizophrenia
  • Meta-analysis in neuroscience
  • Altruism, cooperation & competition
  • Presentations & Discussions
Literatura
  • Krakauer, J. W., Ghazanfar, A. A., Gomez-Marin, A., MacIver, M. A., & Poeppel, D. (2017). Neuroscience needs behavior: correcting a reductionist Bias. Neuron, 93(3), 480-490.
  • Cuthbert, B. N., & Insel, T. R. (2013). Toward the future of psychiatric diagnosis: the seven pillars of RDoC. BMC medicine, 11(1), 126.
  • Bowers, J. S., & Davis, C. J. (2012). Bayesian just-so stories in psychology and neuroscience. Psychological bulletin, 138(3), 389.
  • Todorov, A., Harris, L. T., & Fiske, S. T. (2006). Toward socially inspired social neuroscience. Brain research, 1079(1), 76-85.
  • Green, M. F., Horan, W. P., & Lee, J. (2015). Social cognition in schizophrenia. Nature Reviews. Neuroscience, 16(10), 620
  • Zimmer, C., & Clark, R. (2014). Secrets of the brain. Nat. Geogr, 28-58.
  • Luck, S. J. (2005). Ten simple rules for designing ERP experiments. Event-related potentials: A methods handbook, 262083337.
  • Logothetis, N. K. (2008). What we can do and what we cannot do with fMRI. Nature, 453(7197), 869.
Výukové metody
Lectures; laboratory visit at CEITEC at University Campus at Bohunice
Metody hodnocení
Reading: 1-2 papers prior to each block
Writing: a neuroscience research proposal OR presentation of a neuroscientific topic
Attendance: absence on 1 lecture is allowed, if you need to skip an entire block, you will be asked to write an additional assignment
Students will be given their credits based on attendance and writing assignments.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.