ZURn6506 Vydavatelská a knižní produkce

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Roman Bureš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 16:00–17:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s prostředím knižní produkce a nakladatelskou praxí. Jeho absolventi by měli získat přehled o procesech a součástech nakladatelské činnosti a měli by být schopni ho aplikovat při tvorbě závěrečného projektu, který bude obsahovat kompletní nakladatelskou rozvahu nad konkrétním námětem knihy a plánem jejího vydání.

Kurz se bude postupně věnovat všem zásadním oblastem knižní produkce. V úvodu představí samotný produkt a specifika knižního trhu v ČR a ve světě. Poté postupně přejde ke konkrétním nakladatelským činnostem, jako je námět a proces jeho zpracování, redakční práce, polygrafické práce (grafické zpracování knihy a tisk), marketing a propagace na knižním trhu, ekonomika knižních produktů, prodej a distribuce, mezinárodní obchod s knihami či vydávání knih na vlastní pěst bez zavedeného nakladatele.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se na knižním trhu v ČR;
- zpracovat knižní námět a připravit jej k sazbě;
- navrhnout koncept nové knihy od námětu až po distribuci;
Osnova
  • Základní pojmy - produkty a knižní trh:
  • Co lze označit za knihu
  • Náležitosti knihy, slovníček (stránky, sazba, vazby atd.)
  • Knižní trh v ČR a jeho specifika
  • Zaměstnaní v knižní branži
  • Životní cyklus knihy - od námětu po likvidaci:
  • Jak vzniká námět – osobnost, autor-odborník, zahraničí, vlastní redakční tvorba
  • Způsoby získávání obsahu – licence, autoři, ilustrátoři, fotografové, fotobanky, grafické práce
  • Vyjednávání – autorské smlouvy vs. objednávky
  • Psaní knihy, překlad, redakční zpracování
  • Sazba a grafické zpracování
  • Výroba knihy, distribuce, prodej, dotisky/reedice/výprodeje/likvidace
  • Redakční činnosti:
  • Redakční zpracování knih
  • Literární hodnota, otázky kvality
  • Překlady a lokalizace
  • Korektury a kontroly
  • Polygrafické činnosti: Sazba, tisk, výroba
  • Grafické zpracování, DTP, sazečské programy
  • Formát, layout, sazba, obálka
  • Možnosti výroby, klasické vs. speciální provedení
  • Předtisková příprava
  • Materiály
  • Inovace v knižní branži – e-booky, audioknihy, merch a doplňky, aplikace, aj.
  • Marketing na knižním trhu:
  • Formy propagace, ukázkové kampaně, online
  • PR
  • Speciální knižní akce
  • Návratnost marketingových investic
  • Prodejní kanály, distribuce:
  • Knihkupectví – řetězce vs. nezávislé prodejny
  • Distributoři
  • E-shopy
  • Další distribuční segmenty a kanály
  • Ekonomika knihy:
  • Marže a cenotvorba
  • Určování nákladu
  • Zisk titulu, break even (bod zvratu)
  • Ekonomika nakladatele a knihkupce
  • Zahraniční obchod a výroba:
  • Zahraniční knižní trhy – Evropa, Asie, USA
  • Veletrhy
  • Prodej licencí a koedic
  • Specifika mezinárodní tvorby
  • Na vlastní pěst:
  • Self-publishing
  • Crowdfunding (Startovač, Pointa)
  • Založení vlastního nakladatelství
Literatura
    doporučená literatura
  • PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha : příručka pro nakladatele. Čtvrté, aktualizované vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2019, 272 stran. ISBN 9788075790590. info
Výukové metody
semináře, přednášky odborníků z praxe, diskuze
Metody hodnocení
kurz bude ukončen závěrečným projektem, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/ZURn6506