FSS:ZUR256 Audiovizuální seminář - Informace o předmětu
ZUR256 Audiovizuální podoby ideologie, hegemonie a rezistence
Fakulta sociálních studiíjaro 2004
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Binková (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 10:00–13:30 G019
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Kurz sestává ze sedmi čtyřhodinových bloků, které jsou rozloženy do celého semestru (tj. týden výuka, týden přestávka). Je tvořen sedmi videoprojekcemi (cca. 60 min), po kterých následuje uvedení do problematiky, představení relevantních teoretických a metodologických konceptů a seminář - společný pokus o kritický rozbor promítaného útvaru. Cílem kurzu je pokusit se o kritickou reflexi (televizního) zpravodajství, reklamy a publicistiky za pomoci vybraných konceptů mediální teorie - tedy poskytnout nástroje ke kritické reflexi audiovizuální televizní tvorby. (Představením vhodných metodologických konceptů a jejich aplikace na dané TV útvary může kurz zároveň posloužit jako vodítko pro zpracování vlastní bakalářské či magisterské práce.) Výběrem analyzovaného materiálu se kurz zároveň snaží přestavit (z hlediska televizního zpravodajství) některé významné či unikátní projekty; a částečně také přispět i k jinému náhledu na koncept "televize" a "televizního zpravodajství". Klíčovými pojmy celého semináře jsou: hegemonie, ideologie, propaganda, kulturní průmysl, rezistence, diverze. Kurz pak povede jakousi linii počínajíc vymezením pojmu "propaganda" a "ideologie", přes teorie hegemonie, politické ekonomie médií, hodnoty zprávy, konceptu realismu, hyperreality, reklamního průmyslu až k (optimistickému?) vyústění v představení možností narušování hegemonních strategií (systémů) za pomoci konceptu rezistence a subverze. Každému semináři bude předcházet doplňující veřejná projekce nějak související s jeho tématem (místo a čas: AVC, úterý 18:00-20:00) . Tyto projekce budou otevřeny celofakultní i širší veřejnosti a budou uvedeny krátkým představením díla a jeho tvůrců, případně i průběžně komentovány (pokud se bude jednat o projekci komponovanou z více různých děl). Plán projekcí bude upřesněn do začátku semestru a bude zveřejněn na nástěnce i na Internetu. Absolvování semináře vyžaduje dostatečnou znalost anglického jazyka pro porozumění čteného textu a televizního díla - dvě z výukových projekcí budou v AJ bez překladu do češtiny. Podmínkou účasti kurzu je absolvování alespoň šesti videoprojekcí a seminářů. Účast na každém semináři je podmíněna krátkým resumé ze zadané četby - její seznam bude k dispozici před začátkem prvního semináře (četba: 10-20 stran ČJ nebo AJ, resumé max. 1 str. A4 - 3 000 znaků). Výstupem z kurzu je jednak závěrečná esej (bude upřesněno v průběhu semestru), jednak synopse k některé z uvedených projekcí (bude zařazena jako synopse do internetové databáze Mediálního archívu).
- Osnova
- úvodní hodina: seznámení s kurzem a jeho zamýslenou koncepcí; mozné podoby TV zpravodajství (od zpravodajských stanic k "video-zpravodajství"); představení jednotlivých klíčových konceptů, jejich návaznosti a souvislosti; upřesnění výstupů a podmínek absolvování kurzu; uvedení do metodologie přístupu k obsahům audiovizuálních médií: kvalitativní a kvantitativní analýza, sémiotická analýza, diskurzivní analýza, výzkumy publika literatura: Barthes R.: Mythologies, Vintage, 1993. Foucault M.: Archeologie vědění, Herman a synové, 2002. Fiske J. -Hartley J.: Reading Television, Routledge, 1994. Hitckhetier K.: Film- und Fernsehanalyse, Metzler, 2001. Jensen K. B. -Jankowski N. W.: A Handbook of Methodologies for Mass Communication Research, Routledge 1992. Hall S.: Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, Routledge 1999. Mc Luhan: Jak rozumět médiím, Odeon 1991. Williams R.: Television, Routledge, 1997. Key Concepts in TV Studies (Hall S.: Encoding and Decoding in TV Discourse, CCCS Stencilled papers, 1973.) hodina 1: propaganda ideologie a hegemonie: TV zpravodajství v totalitní společnosti totalitní společnost a teorie masových médií, pojmy ideologie a propagandy, podoby ideologie a nástroje propagandy; rozvoj technologie vs proměny obsahů; komunismus v ČR: základní body ideologie; mýty a znaky; povaha normalizace a role konzumní kultury; postavení televize v rámci stranické politiky, proměny této pozice poznámka(omezení): obsahy vs účinky (chybějící výzkum publika) metoda: obsahová analýza, sémiotická analýza projekce: zpravodajská relace TN z 80tých let (archív ČT) literatura: Arendt: Původ totalitarismu I-III, Oikúmené, 1996. Sparks C.: Communism, Capitalism and Mass Media, SAGE, 1998. Mannheim K.: Ideologie a utopie, Althusser L.: "Ideology and Ideological State Aparathusses", in Mapping Ideology, ed. S. Zizek, Verso 1997. Gramsci A.: "Culture and Ideological Hegemony", in: Culture and Society, ed. J. C. Alexander, Cambridge University Press 1997. Ellul: Popaganda: The Formation of Mens Attitudes. Thompson J. B.: Ideology and Modern Culture, Stanford University Press, 1990. A. Larrain: The Concept of Ideology, Routledge 1992. Binková P.: "Stědrý den: komunistická propaganda v době vánočních svátků", in Média a realita 2002, ed. J. Volek, V. Stětka, MU 2003. Havel V.: Do různých stran, LN 1989. (Giddens, Fidelius, Macura) hodina 2: politika, ekonomie, ideologie a hegemonie: TV zpravodajství v USA systémový pohled na média; média a demokratická společnost; propaganda model; ekonomický tlak a kulturní průmysl; model komerční televize; pojem kulturní hegemonie a redefinice pojmu ideologie: jejich zdroje a vliv na mediální obsahy; masové publikum: TV zpravodajství jako enfotainment, teorie hodnoty zprávy poznámka (omezení): mechanismy rezistence jako narusování hegemonie metoda: obsahová analýza projekce: TV zpravodajství CNN, 20. 3. 2003 (MA) literatura: Herman, E. S. - Chomsky N.: Manufacturing Consent, 1988. Eldridge J. (ed): Getting the Message: News, Truth and Power, Routledge 1994. Bennett W. L.: News: The Politics o f Illusion, Longman P. 1996. Ansolabehere S. - Behr R.- Iyengar S.: The Media Game: American Politics in the Television Age, Viacom Company 1993. Epstein: News from Nowhere: Television and the News, Random House, 1973 Allan S. - Zelizer B.: Journalism after September 11, Routledge 2002. (Fowler R.: Language in the News: Discourse and Ideology in the Press, Routledge 1994.) hodina 3: manipulace, ideologie a hegemonie: TV zpravodajství v ČR demokratický systém a ideologie: moznosti a podoby reprodukce dominantní ideologie; role zurnalisty v mediálním systému; model televize veřejné sluzby; teorie hodnoty zpráv; mediální elity, enfotainment, personalizace, narativita, dramatizace, realismus metoda: obsahová analýza projekce: TV zpravodajství ČT1, 20. 3. 2003 (MA) literatura: Bennett W. L.: News: The Politics o f Illusion, Longman P. 1996. Berger T. -Luckmann P.: Sociální konstrukce reality, Mc Quail: Teorie masové komunikace, Portál, 1999. Sarah Kozloff: "Narative Theory and Television", in : Channels of Discourse, Reassembled: Television and Contemporary Criticism, ed. R. C. Allen, University of North Carolina Press, 1992. Modleski T. (ed): Studies in Entertainment: Critical Approaches to Mass Culture, Indiana UP 1986. Dahlgren P.: Television and the Public Sphere, Sage 1995. Mellenkamp P.: "TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television", in Logics of Television, ed. P. Mellenkamp, Indiana University Press, 1990. Metyková M.: "Public Service Broadcasting", in: Média a realita 2002, ed. J. Volek, V. Stětka, MU 2003. (Edgerton G. R. - Robbins P. C.: Television Histories: Shaping the Collective Memory in the Media Age, The UP of Kentucky, 2001.) hodina 4: symbol, reprezentace, ideologie: utváření mediálního diskurzu proces utváření mediálního diskurzu; klíčové faktory a vlivy; mediální událost, realita a její reprezentace; realismus vs hyperrealita; cirkulace informací metoda: diskurzivní analýza projekce: ČT - debata o zasedání MFF a SB v Praze, název pořadu !, 2000, zpravodajství ze zasedání MMF literatura: Dayan D. - Katz E.: Media Events, Harvard University Press, 1996. Foucault M.: Archeologie vědění, Herman a synové, 2002. Foucault: Diskurz, autor, genealogie, Theories of Ideology and Methods of Discourse Analysis (sborník - kdo? - dohledat!) van Dijk T. A: Discourse as Structure and Process, SAGE, 1998. (Ramonet: Tyranie médií, Mladá fronta 2003.) (?Baudrillard) hodina 5: kulturní průmysl, hegemonie, patriarchát: TV reklama TV reklama jako jedna z forem mediální hegemonie - ekonomická a symbolická role reklamy: ekonomie a média, mediální reprezentace; feministická kritika společnosti, pojem patriarchální společnost; dominantní a opoziční významy; sociální reklama metoda: sémiotická analýza projekce: reklamní bloky českých televizních stanic, rok 2003 (MA) (+sociální reklama ) literatura: Buttler J.: Trampoty s rodom: Feminismus a podrývanie identity, Aspekt 2003. Buttler J.: Excitable Speech: A Politics of the Performative, Routledge 1997. Kristeva: "Women's Time", in: The Feminist Reader, London 1989. Barthes R.: Mythologies, Vintage, 1993. Indruchová L: "Představa zenskosti v současné celoplosné reklamě", Aspekt, 2-3, 1995; Sociologický časopis 1, 1995. Mergental A.: "Příroda v reklamě", in: Média a realita 2002, ed. J. Volek, V. Stětka, MU 2003. Hall S.: Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, Routledge 1999. Press A. L.: Women Watching Television, UPP 1992. hodina 6: ideologie a rezistence: samizdatová televize v ČSSR totalitní společnost a rezistence; koncept "alternativní televize". televizní samizdat v ČSSR: Videomagazíny K. Kyncla, Originální Videojournal, Videomagazín Vokna; video - nové technologie a moznosti narusování mediální hegemonie; amatérismus vs "profesionalita" metoda: obsahová analýza, diskurzivní analýza projekce: Originální Videojournal 1, jaro 1988, 120 min literatura: Růzičková, A.: "Originální Videojournal: Pokus o samizdatovou televizi", in: Alternativní kultura: Příběh české společnosti 1945-1989, ed. J. Alan, Nakladatelství LN, 2001. Alan, J.: "Alternativní kultura jako sociologické téma", in: Alternativní kultura: Příběh české společnosti 1945-1989, ed. J. Alan, Nakladatelství LN, 2001. Cubitt S.: Videography: Video Media as Art and Culture, Macmillan, 1993. Armes R.: On Video, Routledge, 1988. (Virilio, technologie) hodina 7: dominantní ideologie a subverze: TV sborníky nová média, nové zánry a moznosti subverze; gloální vs lokální prostředí; potenciál videotechnologie; ekonomická nezávislost médií a multiplicita významů; nezávislá TV (tv naex, undercurrents): moznost redefinice pojmu TV zpravodajství nebo jiná podoba manipulace?; dominantní významy - mediální reprezentace a stereotypizace projekce: videosborník Undercurrents, 2, 1995 (?) literatura: Bauman Z.: Globalizace, MF Bělohoubek I.: "Subverze v informační společnosti: Globální aktivismus a nové informační technologie", in: Média a realita 2001, ed. J. Volek, V. Stětka, MU, 2001. Laclau. E - Mouffe Ch.: Hegemony and Socialist Strategy. Towards a Radical Democratic Politics, Verso, 1985. Moore, M: Stupid White Men, Penquin Books, 2002. Cubitt S.: Videography: Video Media as Art and Culture, Macmillan, 1993. Armes R.: On Video, Routledge, 1988. (de Certau, Virilio)
- Informace učitele
- čas-místo výuky: AVC, pátek 10:00-13:00 kontakt: binkova@fss.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2004/ZUR256