SOC421 Analýza a interpretace kvalitativních dat

Fakulta sociálních studií
jaro 2006
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Út 14:00–15:40 PC25
Předpoklady
SOC431 Kvalitativní výzkum
Předmět je určen především pro studentky a studenty magisterského studia sociologie na FSS. Je ale otevřený i pro studující ostatních oborů na Masarykově univerzitě. Výhodou je předchozí absolvování předmětu prof. Petra Mareše Kvalitativní sociologický výzkum (SOC 431) absolventi tohoto kursu mají při zápisu přednost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Do 10. 1. 2006 budou mít možnost zápisu jen studenti, kteří absolvovali kurz SOC431 (P. Mareš - Kvalit. výzkum). Po 10. 1. 2006 toto omezení přestane platit.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jde o cyklus přednášek, diskusí a cvičení k teorii i praxi práce s kvalitativními daty. Témata proslovů zahrnou například: vztahy teoretických doktrín a analytických postupů v kvalitativním výzkumu, problém reflexivity a relativismu, hermeneutické pojetí objektivity, materialita dat v procesu interpretace, apod. Výklad však nebude systematicky mapovat různé metodologické přístupy; nebude ani sledovat logiku nějaké jedné konkrétní analytické školy. Postupy kvalitativní analýzy a interpretace totiž budeme rozebírat spíš z hlediska jakési sociologie (vědecké práce), než z hlediska metodologie či teorie poznání. Což především znamená, že se na otázky kvalitativního výzkumu budeme dívat eklekticky a akčně. Analýzu a interpretaci nebudeme chápat jako mentální procesy (čtení), ale spíš jako praktické postupy (psaní). Zvláštní důraz přitom budeme klást na propojení teoretických otázek s analytickými dovednostmi. K tomu budeme využívat soubory skutečných kvalitativních dat a program pro kvalitativní analýzu Atlas.ti, jehož zvládnutí patří mezi základní cíle kursu.
Osnova
  • 1. Úvod do kursu 2. Jak se dělá problém? 3. Sezení věnované tématu a problému seminární práce 4. Co jsou vlastně data? 5. Jak psát? 6. Základy tvorby textuální laboratoře 7. Co je podstatné? 8. Co zakládá objektivitu? 9. Jak kumulovat vědění? 10. Co znamená být reflexivní? 11. Jak se k sobě mají teoretické doktríny a analytické praktiky? 12. Zprofanované rozhovory a přehlížené interakce (více viz Sylabus předmětu)
Literatura
  • SILVERMAN, David. Doing qualitative research : a practical handbook. 1st pub. London: Sage Publications, 2000, xv, 316. ISBN 0761958231. info
Metody hodnocení
Sezení se konají každý týden. Jejich tematický rozvrh je uvedený v následující sekci (Program). Každé sezení se skládá z přednášky a cvičení. V praktických cvičeních se probírá práce s počítačovým programem Atlas.ti (http://www.atlasti.com) a diskutují se praktické problémy, na které studenti narážejí při zpracovávání dat (viz dále). Témata přednášek volně sledují postup praktických cvičení a dodávají praktické části teoretické zarámování. Mezi jednotlivými cvičeními si účastníci samostatně a průběžně procvičují probírané postupy, a připravují si tak materiál pro další lekce. Zároveň touto formou průběžně zpracovávají zadaný výzkumný úkol na společně zadané téma. Ten je pak předmětem seminární práce, kterou musejí odevzdat všichni, kdo chtějí předmět absolvovat. Seminární práce se bude sestávat z datových souborů (tzv. primárních dokumentů) a pracovního souboru (tzv. hermeneutické jednotky, *.hpr) programu Atlas.ti (bundle) a z krátkého shrnujícího analytického komentáře (více viz Studijní povinnosti). Seminární práce (a případně také prostudovaná literatura) budou předmětem zkoušky závěrečného pohovoru. Známka bude udělena na základě celkového bodového ocenění (více viz Sylabus).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.