GEN507 Gender v terénu: metody kvalitativního výzkumu

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Oddělení genderových studií – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 5. 3. 15:00–16:30 U33, Pá 16. 4. 15:00–16:30 U33, Pá 21. 5. 15:00–16:30 U33
Předpoklady
GEN 104
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování kurzu budou studneti schopni sestavit návrh konkrétního terénního výzkumu. Studenti budou umět vysvětlit logiku terénního výzkumu a zapisování polních poznámek. Studenti se v kurzu naučí interpetovat terénní materiál různého druhu. Během kurzu se studenti naučí identifikovat rozdíl mezi kvalitativní a kvantitativní výzkumnou metodologií. V průběhu kurzu bude studujícím představen kvalitativní výzkum jako žitá participace na životním světě aktérek/rů, jako sdílené porozumění mechanismům sociální konstrukce každodennosti. V průběhu semestru budou diskutovány různé dimenze utvářející feministický výzkum. Studující se budou prostřednictvím vybrané četby, seznamovat zejména s procesem zaznamenávání, třídění, systematizování, kódování a interpretace terénních poznámek, a získají tak přehled o konkrétních technikách používaných v kvalitativním sociologickém výzkumu. Cílem kurzu je tříbit u studujících kritickou reflexi a schopnost diskutovat probírané texty.
Osnova
  • 1. Feministický výzkum
  • 2. Feministický terénní výzkum
  • 3. Etická dimenze výzkumu v sociálních vědách
Literatura
  • EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
  • REINHARZ, Shulamit a Lynn DAVIDMAN. Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press, 1992, viii, 413. ISBN 9780195073867. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
3 průběžné písemné práce využívající techniku psaní terénních poznámek návrh výzkumného projektu výzkumná stať
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.