PSY178 Psychologické aspekty motivace dětí ve škole

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martina Čavnická (přednášející)
PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (přednášející)
Mgr. Jindřiška Nejedlá (pomocník)
Garance
PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 8:00–11:40 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Kurz je určen pro studenty bakalářského stupně studia.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními tezemi moderních teorií motivace v aplikaci na školní podmínky. Pozitivní motivace učební činnosti žáka jako jedna ze základních podmínek jeho školní úspěšnosti bude analyzována v souvislosti s programy zlepšování pozornosti a rozvíjení tvořivosti. Pozornost bude věnována rovněž otázkám diagnostiky úrovně motivace žáků k učení.
Osnova
  • 1. Psychologie motivace. Motivace ve výchovně vzdělávacím procesu - motivace a učební výkonnost žáků, vnitřní a vnější motivace. Motivování žáků aktualizací vybraných potřeb - poznávací potřeby, sociální potřeby, výkonové potřeby. 2. Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Naučená bezmocnost. Význam sebeúcty a sebepojetí. Vnímaná osobní zdatnost. Orientace na budoucnost. Cíle a jejich význam pro motivaci žáků. Motivacek volbě povolání. 3. Význam vnějších činitelů pro motivaci žáků – školní známky, motivační působení odměn a trestů, vztahy k druhým lidem. 4. Demotivující činitelé učení - nuda a strach ve škole. 5. Principy a metody zvyšování motivace žáků. Interakce učitel – žák jako zdroj motivace žákova chování. Principy kooperativní výchovy. 6. Alternativní přístupy ve výuce a vzdělávání. Specifika motivace k učení u žáků s poruchami učení.
Literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002, 248 s. ISBN 8072900927. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál. Praha: Portál, 1999, 199 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-X. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
  • PAVELKOVÁ, Isabella. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990. ISBN 8020000550. info
  • HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 254 s. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá v šesti tematických blocích, vždy 4 vyučovací hodiny 1x za 14 dní; je realizována převážně jako problémový výklad s cvičeními a diskusí. Praktické zkušenosti k probíraným tématům studenti získají rovněž během exkurze do školy s alternativní výukou, event. do speciálně pedagogického centra.
Metody hodnocení
Kurz je realizován formou přednášek a seminářů. V seminářích jsou studenti seznamováni s kazuistikami ilustrujícími probíraná témata. V průběhu semestru studenti vypracují seminární práci na zadané téma. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.